Uzzini, cik Latvija nopelna, apkalpojot Kremļa graudus
foto: Attēls radīts ar mākslīgā intelekta rīku
Politika

Uzzini, cik Latvija nopelna, apkalpojot Kremļa graudus

Jauns.lv

10 gadus pēc Krimas okupācijas un divus gadus pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā, Latvijas valdība ir vienojusies par Krievijas graudu un lopbarības importa aizliegumu, bet nav panākta vienošanās ierobežot pašu būtiskāko - Krievijas graudu tranzītu caur Latviju, secina Miks Celmiņš, Eiropas vēlēšanu deputāta kandidāts no Kustības “Par!”.

Uzzini, cik Latvija nopelna, apkalpojot Kremļa gra...

Šodien, izmantojot Latvijas dzelzceļu un mūsu ostas, Krievija ik dienu transportē graudus uz citām valstīm. Ukrainas prezidents V. Zelenskis nesen aicināja nejautāt ukraiņiem, kad karš beigsies, bet jautāt pašiem sev Eiropā, kāpēc Putins karu var turpināt.

Viens no iemesliem, kāpēc Putins var turpināt karu, ir tas, ka mēs paši Latvijā turpinām sniegt pakalpojumus - izmantot mūsu dzelzceļu un ostas, ļaujot Putinam pelnīt naudu kara turpināšanai. Tas ir nepieņemami!

Cik Latvija nopelna, apkalpojot Krievijas graudu tranzītu?

Eksporta pakalpojumu ieņēmumi par Krievijas graudu produkcijas tranzītu šogad var sasniegt 68 miljonus eiro, no kuriem 40 miljoni būtu SIA "Ldz cargo" ieņēmumi, bet Latvijas lielajām ostām - 28 miljoni eiro, ziņo Zemkopības ministrija.

Šobrīd Zemkopības ministrijas izstrādātajā informatīvajā ziņojumā nav minēts, kā būtu ieteicams rīkoties ar Krievijas graudu tranzītu, tāpat arī valdības protokola lēmuma projekts klasificēts kā ierobežotas pieejamības informācija.

Kad Latvija pazaudēja līderpozīcijas Ukrainas graudu eksporta veicināšanā?

Jūlijā, vēl pirms poļu zemnieku blokādēm uz Polijas un Ukrainas robežas, Latvijas amatpersonas, tai skaitā Zemkopības un Satiksmes ministri ar partneriem Ukrainā, Lietuvā un Polijā aktīvi diskutēja par alternatīvu maršutu Melnās jūras eksporta ceļam. Viens no piedāvātajiem risinājumiem bija eksportēt Ukrainas graudus caur Latvijas ostām. Taču, lai šāds solidaritātes eksporta ceļš tiktu izveidots, Latvijai, Lietuvai un Polijai jāpaveic pamatīgs mājasdarbs.

Latvijas ostu kapacitāte ļautu apstrādāt Ukrainas labības apjoma eksportēšanu, bet galvenā problēma ir - kā nogādāt graudus no Ukrainas līdz Latvijai. Iesākumā mazākus graudu apjomus iespējams pārvadāt ar kravas automašīnām, kas savā ziņā slāpētu arī Polijas zemnieku protestus pret Ukrainas graudu nonākšanu Polijas tirgū.

Lielāku kravu pārvietošana iespējama tikai pa dzelzceļu, bet problēmas rodas ar sliežu platumu - šobrīd dzelzceļa platums Latvijai un Polijai ir atšķirīgs, tāpēc uz Polijas un Lietuvas robežas Ukrainas graudi būtu jāpārkrauj citos vilcienos, kas tos tālāk nogādātu Latvijas ostās.

Tas ir risinājums, kas ļautu Latvijai atteikties no Krievijas graudu tranzīta, to aizstājot ar Ukrainas graudu eksportu caur Latvijas ostām.

Šobrīd gan izskatās, ka Latvijas amatpersonu vēlme strādāt pie Ukrainas graudu eksporta caur Latviju ir apslāpusi. Tāpēc Ukrainā, meklējot alternatīvus maršutus, lai nomierinātu Polijas zemniekus un rastu citu ceļu ierastajam Melnās jūras maršutam, ir rasts risinājums palielināt labības eksportu pa Donavas upi, sadarbojoties ar Rumāniju.

Aicinām Latvijas amatpersonas izrādīt iniciatīvu, uzņemties līderību un pārliecināt kolēģus Lietuvā un Polijā par Ukrainas labības eksportu caur Latviju. Nav iedomājams, ka Latvija arī pēc gadiem turpinās apkalpot Krievijas graudu kravas. Mums ir jāspēj pārorientēt dzelzceļa un ostu pakalpojumu darbības profilu, stiprinot sadarbību ar Ukrainu. Ukraina nenoliedzami būs pilntiesīga Eiropas Savienības dalībvalsts un šobrīd ir laiks izrādīt iniciatīvu, sniedzot dzelzceļa un ostu pakalpojumus Ukrainas lauksaimniecības produktu tranzītam. Citādi Ukrainas graudu tranzītu nodrošinās kāds cits - Rumānija pa Donavas upi, vai Polija un Lietuva uz Baltijas jūru.

Vai tu piekrīti Krievijas graudu tranzīta aizliegumam Latvijā? Raksti savu viedokli uz mes@kustibapar.lv

Kustība “Par!” Eiropas vēlēšanās

Kustība “Par!” Eiropas vēlēšanās piedalās ar mērķi panākt Latvijas drošību caur Ukrainas uzvaru un ES un NATO paplašināšanu. Kustības “Par!” deputāte Eiropas Parlamentā strādās Latvijas nacionālajās interesēs un Ukrainas integrācijai Eiropā.

Pilnu Kustības “Par!” programmu lasi www.kustibapar.lv

Politiskā reklāma. Politisko reklāmu apmaksā Kustība “Par!”