foto: Ieva Leiniša/LETA
Izlaiž 3-4 kilometrus tālāk, nevis vajadzīgajā pieturā - kā saprast Rīga-Ērgļi autobusa maršrutā notikušo?
Autotransporta direkcijā (ATD) gan apgalvo, ka maršrutā Rīga-Ērgļi aprakstītā situācija ir stāsts nevis par pēkšņu pieturvietu skaita samazināšanu reģionos, bet par to, ka ne visi autobusu šoferi pieturās pie noteikumiem, kuri regulē pārvadājumus.
Sabiedrība
2024. gada 6. februāris, 12:21

Izlaiž 3-4 kilometrus tālāk, nevis vajadzīgajā pieturā - kā saprast Rīga-Ērgļi autobusa maršrutā notikušo?

Jauns.lv

Pirms dažām dienām internetā ievērību izpelnījās kādas sieviete stāsts par starppilsētu autobusā redzēto - šoferis neizlaida cilvēkus viņiem vajadzīgajās pieturās, bet gan kilometrus tālāk esošās. Skaidrojam, kas īsti noticis.

"Pirmo reizi autobusā pieredzēju situāciju, kad šoferis trīs cilvēkus neizlaida viņiem vajadzīgajā pieturā, bet aizveda 3-4 kilometrus tālāk un apstājās citā pieturā. Viena no pasažierēm bija sieviete, kurai vakarā tumsā vienai būs jāiet šie kilometri atpakaļ pa apledojušu ceļu," teikts sievietes ierakstā "Facebook".

To pamanījuši gana daudzi - publikācijai ir simtiem komentāru un ar to dalījušies vairāk nekā 5000 lietotāju. Aprakstītais novērots autobusā Rīga-Ērgļi.

"Un patiešām “Lapline” [Liepājas autobusu parks] mājaslapā ir publicēts jaunums, ka autobusi reģionālajos maršrutos turpmāk apstāsies tikai noteiktās pieturās," turpina ieraksta autore Sintija, "Piemēram, no mūsu mājām līdz tuvākajiem pagastu centriem ir 5 km uz vienu pusi, 7 – uz otru. Šajā 12 km posmā ir atstāta viena pietura. Lai gan visu laiku bija ap desmit. Pagaidām lielākā daļa šoferu apstājas, ja pieturās ir cilvēki – daudz jau viņu vairs nav –, bet ne visi. Jo noteikumi. Kurp ejam, Latvija?"

"Jauns.lv" sazinājās ar Autotransporta direkciju (ATD), lai noskaidrotu, kas īsti noticis maršrutā Rīga-Ērgļi. Vaicājām vairāk par aprakstītajām izmaiņām, tostarp: kādēļ tiek slēgtas atsevišķas pieturvietas, un kā par to ir informēta sabiedrība?

ATD gan apgalvo, ka maršrutā Rīga-Ērgļi aprakstītā situācija ir stāsts nevis par pēkšņu pieturvietu skaita samazināšanu reģionos, bet par to, ka ne visi autobusu šoferi pieturās pie noteikumiem, kuri regulē pārvadājumus.

Stāsts ir par autobusu šoferu praksi, norāda ATD

Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietu, no kurām 9,7 tūkstoši patlaban ir iekļautas kustības sarakstā.

Reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā, kas nozīmē - pieturās sarakstā neiekļautajās pieturvietās autobusam nav paredzēta apstāšanās, skaidro ATD.

"Maršrutu tīkls nepārtraukti mainās, reaģējot uz izmaiņām pasažieru mobilitātes vajadzībās. Piemēram, iepriekšējos četros mēnešos kustības sarakstos ir iekļautas 38 jaunas autobusu pieturas," piebilst ATD Sabiedrisko attiecību vadītājs Viktors Zaķis.

"Diemžēl mēdz būt situācijas, kad autobusu šoferi apstājas pieturā, kas nav iekļauta kustības sarakstā. Pastāv iespēja, ka tā ir iedibināta neformālā prakse. Tādējādi ATD rīcībā nebija informācijas par nepieciešamību veikt izmaiņas kustības sarakstā un iekļaut jaunu – iepriekš neiekļautu pieturu," paskaidro ATD pārstāvis.

Pasažieru iekāpšanai sabiedriskajā transportā un izkāpšanai no tā, pirmkārt, ir jābūt drošai, tāpēc tiek noteiktas vietas, kurās ierīko pieturvietas, un ar kurām pasažieri un arī citi satiksmes dalībnieki var rēķināties, norāda direkcijā.

"Kādreizējā prakse uzņemt un izlaist pasažierus, kur pagadās, ATD ieskatā, nav akceptējama - ATD regulāri lūdz sniegt pašvaldībām un plānošanas reģioniem priekšlikumus, lai apmierinātu pasažieru nepieciešamību izmantot sabiedrisko transportu sev pēc iespējas ērtākā vietā un veidā. Arī pasažieriem ir iespējas aicināt iekļaut kādu konkrētu pieturvietu kustības sarakstos, nosūtot priekšlikumu ATD," piebilst direkcijas runasvīrs.

Attiecībā uz konkrēto gadījumu Rīga-Ērgļi maršrutā, papildus sarakstā iekļaujamās pieturas ir apzinātas un saskaņotas ar plānošanas reģionu un attiecīgajām pašvaldībām, un pēc vienošanās noslēgšanas ar pārvadātāju, tiks iekļautas kustības sarakstos, mierina ATD.

Maršrutā nr. 7964 Rīga–Suntaži–Ērgļi tās ir "Ausma", "Vārpas", "Zīlnieki", "Viduči", "Skroderi", "Skola", "Jāņumuiža". Ja gadījumā nepieciešamas vēl kādas izmaiņas maršrutā, ATD lūdz par to informēt.

Kā direkcija, tā pārvadātāji savās mājaslapās informē par nepieciešamību pārliecināties, ka pieturvietas, kuras plānots izmantot, tik tiešām ir iekļautas maršruta kustības sarakstā, lai izvairītos no šādiem incidentiem.