Saeima konceptuāli atbalsta "Rail Baltica" projektēšanas darbu izpildi Latvijas teritorijā
Saeima šodien konceptuāli atbalstīja grozījumus "Rail Baltica" projekta īstenošanas likumā, kas paredz projektēšanas darbu izpildi un būvdarbu uzsākšanu Latvijas teritorijā.
Likumprojekta mērķis ir veicināt nacionālo interešu objekta - Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras "Rail Baltica" un ar tās būvniecību saistīto būvju - projektēšanas darbu izpildi un būvdarbu uzsākšanu Latvijas teritorijā. Īpašs tiesiskais regulējums atsevišķu procesu optimizācijai nodrošinās efektīvāku "Rail Baltica" projekta īstenošanu un tā mērķu sasniegšanu.
Grozījumi paredz, ka "Rail Baltica" projekta nacionālo interešu objekta teritorijā būvniecības procesa dalībniekam, tā pilnvarotajai personai vai piesaistītiem pakalpojumu sniedzējiem ir tiesības bez saskaņošanas ar zemes īpašnieku vai tiesisko valdītāju veikt projektēšanas darbiem nepieciešamās tehniskās izpētes.
Ja fiziskās vai juridiskās personas nenodrošina būvniecības procesa dalībniekam, tā pilnvarotajai personai vai pakalpojumu sniedzējiem tiesības piekļūt nekustamajam īpašumam tehnisko izpēšu veikšanai nepieciešamajā apmērā, nekustamajā īpašumā var iekļūt, izmantojot aizvietotājizpildi vai fizisku spēku. Ja nekustamajā īpašumā nepieciešams iekļūt, lietojot fizisku spēku, to veic normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Būvdarbu sagatavošanas darbi šā likuma izpratnē ietver zemes ierīcības projektu izstrādi, zemes kadastrālo uzmērīšanu, atmežojamās meža zemes izvietojuma plāna sagatavošanu, atļauju saņemšanu koku ciršanai, koku un krūmu ciršanu, atmežošanu, augsnes virskārtas noņemšanu, pagaidu ēku un inženierbūvju ierīkošanu, arheoloģiskās un inženiertehniskās izpētes, tehniskajos vai īpašajos noteikumos paredzētās izpētes, meliorācijas sistēmu būvniecību un uzturēšanu, kā arī pirmās grupas inženierbūvju demontāžu, aizsardzību un pārbūvi gadījumos, kad ir saņemts saskaņojums no attiecīgās inženierbūves īpašnieka vai turētāja, un citus zemes gabala sagatavošanas darbus.
Grozījumi paredz, ka būvniecības procesa dalībniekam vai tā pilnvarotajai personai, vai piesaistītiem pakalpojumu sniedzējiem, ir tiesības uzsākt "Rail Baltica" projekta īstenošanu bez nekustamā īpašuma īpašnieka vai, ja tāda nav - tiesiskā valdītāja, piekrišanas "Rail Baltica" projekta būvdarbiem paredzētās zemes vienības platībā, ja uz tās neatrodas citai personai piederošas virszemes būves, un par kuru Satiksmes ministrija pieņēmusi Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 9. panta pirmajā daļā noteikto lēmumu par atlīdzības apmēru.
Ar 2016.gada 24.augusta Ministru kabineta rīkojuma Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" 1. punktu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai "Rail Baltica" un ar tās būvniecību saistītajām būvēm noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
"Rail Baltica" projekta ietvaros paredzēts izbūvēt jaunu dzelzceļa infrastruktūru un ar tās būvniecību saistītās būves, kas šķērsos Latvijas teritoriju 265 kilometru garumā. Ievērojot "Rail Baltica" projekta būvdarbu apjomu, plašo ģeogrāfisko teritoriju un apstākli, ka projekta realizācijai izšķirošs ir Eiropas Savienības finansējums, būvprojektu izstrāde, nekustamo īpašumu atsavināšana un tiesību iegūšana būvdarbu veikšanai tiek organizēta paralēli projektēšanai un tehnisko risinājumu izstrādei.
Lai veicinātu "Rail Baltica" projekta realizēšanu, tika izstrādāts "Rail Baltica" projekta īstenošanas likums, kas stājies spēkā 2022.gada 14.novembrī, kura mērķis ir nodrošināt sekmīgu un savlaicīgu projekta īstenošanu.
Minētais likums satur deviņas normas, kas regulē dažādus ar projekta ieviešanu saistītus jautājumus, tomēr, kā norāda grozījumu autori Satiksmes ministrijā, ir identificēta virkne citu jautājumu, kurus nepieciešams noregulēt, lai veicinātu projektēšanas darbu pabeigšanu finansēšanas un projektēšanas līgumos noteiktajos termiņos un uzsāktu būvdarbus. Kamēr nav pabeigti projektēšanas darbi un veikta nekustamo īpašumu atsavināšana par labu valstij, nav iespējams uzsākt nacionālo interešu objekta "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras būvdarbus.