Sabiedrība

Izcila krievu pianiste, kura nosodīja karu Ukrainā un tūlīt saņēma sodu. Poļina Osetinska raidījumā "Statuss: Brīvs"

Jauns.lv

Jau pirmajā Krievijas sāktā kara dienā Ukrainā pianiste Poļina Osetinska “Instagram” profilā atklāti pauda savu nostāju: “Melna diena mūsu vēsturē. Šausmas, kauns un riebums. Mani draugi Ukrainā, Kijivā, Odesā, man trūkst vārdu, nedomāju, ka ko tādu piedzīvošu!” Pianistes izteikumiem sekoja tūlītējs sods – viņas koncertus Krievijas koncertzālēs citu pēc cita atcēla bez paskaidrojumiem. Tā raidījumā “Statuss: Brīvs” stāsta Osetinska.

Izcila krievu pianiste, kura nosodīja karu Ukrainā...

“Ir palikuši labdarības koncerti un pavisam nedaudz mazu koncertu nelielās, privātās koncertzālēs. Tuvākajā laikā droši vien redzēšu, vai ir kādas iespējas koncertdarbības atjaunošanai. Bet jau kopš karadarbības sākuma 2022. gada februārī es sajutu, cik ļoti klausītājs, kurš palicis Krievijā, vēlas, lai kāds ar viņu sarunātos viņam saprotamā valodā.”

foto: Jevgēņijs Jevtuhovs
Pianistes izteikumiem sekoja tūlītējs sods – viņas koncertus Krievijas koncertzālēs citu pēc cita atcēla bez paskaidrojumiem.
Pianistes izteikumiem sekoja tūlītējs sods – viņas koncertus Krievijas koncertzālēs citu pēc cita atcēla bez paskaidrojumiem.

Nesen viņa uzstājās ASV, Kārnegija koncertzālē, pavisam drīz priecēs publiku Malagā, bet maijā notiks Osetinskas koncerts Rīgā. Karjera ārvalstīs mūziķei nav bijusi īpaši nozīmīga,  viņai svarīgi palikt pie saknēm, savā vidē, starp radniecīgas mentalitātes un domāšanas cilvēkiem. Tomēr Rīgai un Baltijas valstīm ir svarīga lomas viņas muzikālā ceļa sākumā.

Pianiste atceras: “Latvija, Igaunija un Lietuva padomju cilvēkam bija pilnīgi cita realitāte, absolūtas ārzemes, neparasts skaistums, tā bija Eiropa tiešā šī vārda nozīmē. [..] Lai arī biju vēl maza, izjutu, ka cilvēciski šeit jūtos citādi. Kad jau biju aizgājusi no tēva un pirmo reizi devos koncertturnejā, tā arī bija Rīga. Mēs šurp atbraucām ar Marinas Volfas klasi [..] un spēlējām Vāgnera zālē.”

Poļina uz profesionālās skatuves nonāca sešu gadu vecumā. Viņa bija izslavēta kā brīnumbērns, taču ārēji spožā bērnība patiesībā slēpa daudz tumšu noslēpumu, jo īpaši par attiecībām ar viņas tēvu; tāpēc viņai nācās aiziet no mājām. Par šo pieredzi viņa ir uzrakstījusi drosmīgu biogrāfisku memuāru grāmatu “Ardievu, skumjas”. Raidījuma “Statuss: Brīvs” vadītājs žurnālists Sergejs Nikolajevičs vērtē: “Viņa ir saglabājusi brīvību no stereotipiem, brīvību no sabiedrības viedokļu spiediena un brīvību izvēlēties pašai savu ceļu gan mākslā, gan dzīvē. Šis neremdināmais brīvības gars vienmēr bijis jūtams viņas klavierspēlē, kas ar gadiem kļūst aizvien dziļāka, nopietnāka, dramatiskāka, un tas, manuprāt, ne vienmēr atbilst viņas ārējam tēlam. Šim skaistās, trauslās sievietes tēlam. Un tomēr, lai saprastu, kas ir Poļina Osetinska, ir kaut reizi jādzird, kā viņa spēlē Baha, Ramo, Prokofjeva vai Desjatņikova mūziku.”

Žurnālista Sergeja Nikolajeviča projekts “Statuss: Brīvs” veidots sadarbībā ar izdevniecību “Rīgas Viļņi”. Tā centrā ir lielu zvaigžņu un spilgtu radošu personību likteņi. Pilnu videointerviju ar Poļinu Osetinsku raidījumam “Statuss: Brīvs” skaties portālā Jauns.lv.