Sociālais zvanu centra projekts “Parunāsim?”
Jau devīto gadu Latvijā darbojas Ingas Muižnieces dibinātais sociālais uzņēmums – zvanu centrs “Sonido” (tulkojumā no latīņu valodas – skaņa) ...
Zvanu centra projekts “Parunāsim?” - gan palīdz, gan nodarbina invalīdus: lai cilvēkam nebūtu vientuļi
Jau devīto gadu Latvijā darbojas Ingas Muižnieces dibinātais sociālais uzņēmums – zvanu centrs “Sonido” (tulkojumā no latīņu valodas – skaņa) un ceturto gadu – tā paspārnē izveidotais sociālais projekts “Parunāsim?”, uz kuru var piezvanīt jebkurš cilvēks ar invaliditāti un vienkārši parunāties. Tas ir unikāls projekts - pirmais šāda veida uzņēmums Eiropā, kas atzinību guvis ne tikai nacionālā, bet gan arī visa “vecā kontinenta” mērogā.
Inga dažādos zvanu centros strādā jau kopš 19 gadu vecuma, un 2013. gadā viņai radās iespēja īstenot savu sapni – nodibināt pašai savu uzņēmumu “Sonido”. Kad pie viņas vērsās kolēģe ar jautājumu, vai “Sonido” darbā nevarētu pieņemt viņas tēvu ar kustību traucējumiem, Ingai arī dzima doma par projektu “Parunāsim?”, kurš primāri būtu domāts cilvēkiem, kuri vēlas parunāties: “Vienkārši parunāties par jebkuru tēmu vai problēmu, kas viņam ir svarīga, tādejādi arī mazinot atstumtību un vientulību”.
Atzinība ne tikai Latvijas, bet visas Eiropas mērogā
Tā nu “Sonido” kļuvis par ievērības cienīgu uzņēmumu, kurš ne tikai nodarbina cilvēkus ar invaliditāti, bet arī viņiem reāli palīdz būt starp mums, nejusties atstumtiem un nesaprastiem.
To novērtējuši gan Latvijā, gan arī visas Eiropas mērogā. Piemēram, pērn Inga Muižniece iekļuva Eiropas Sociālās uzņēmējdarbības tīkla “Euclid Network” izveidotajā “vecā kontinenta” sieviešu topa simtniekā, kurā uzteica sievietes, kuras veiksmīgi darbojas sociālajā uzņēmējdarbībā. Savukārt 2020. gadā viņa saņēma Tiesībsarga biroja, Invalīdu un viņu draugu apvienības “Apeirons” un Latvijas Nacionālās bibliotēkas rīkotā konkursā “Gada balva cilvēku ar invaliditāti atbalstam” galveno balvu nominācijā “Nodarbinātības veicinātājs”.
“Sonido” zvanu centrs:
“Sonido” pēc savas būtības ir komercuzņēmums, kas nodrošina zvanu centra pakalpojumus. Tā klienti ir uzņēmumi, kam ir liela privātpersonu zvanu plūsma, piemēram, namu apsaimniekošanas uzņēmumi. Un tad “Sonido” darbinieki starp uzņēmumu un tā klientiem ir kā starpnieki, kas sniedz konsultācijas, palīdz atrisināt avārijas situācijas un tamlīdzīgi. Tā kā darbs pa tālruni ir piemērots cilvēkiem ar kustību traucējumiem, tad “Sonido” sāka viņus nodarbināt. Un tad radās projekts “Parunāsim?”, kas tiek finansēts no “Sonido” komercdarbības. Klienti, kuri pērk zvanu centra pakalpojumu zina, ka ar savu maksājumu par pakalpojumu finansē arī “Parunāsim?” darbību un ir gandarīti, ka šādā veidā var arī līdzdarboties kādā “labā lietā”.
Īpašā misija
“Parunāsim?” projektā strādā pieci cilvēki – invalīdi, kuriem viņa likteņbiedri pa tālruni 26564564 var piezvanīt darba dienās no pulksten 11.00 līdz 19.00, bet sestdienās – no 14.00 līdz 18.00 (tas nav paaugstinātas maksas tālrunis, bet gan “parastais telefons”). No ierastiem krīzes, konsultāciju, sociālo dienestu un tamlīdzīgiem tālruņiem “Parunāsim?” atšķiras ar to, ka tas ir telefons, pa kuru cilvēks var vienkārši parunāties, atrast sarunu draugu un sapratni. Bieži vien cilvēkam daudz svarīgāk par materiālu, praktisku atbalstu ir draudzīga saruna un emocionāls atbalsts, lai viņi nejustos vientuļi.
Kopumā “Sonido” komandā strādā 15 cilvēki ar invaliditāti – redzes problēmām, kustību traucējumiem, ir arī ar nopietnām saslimšanām, kas uzreiz nav iespējams no malas tā vienkārši redzēt, bet tai pašā laikā viņiem vajadzīga īpaša pieeja, aprūpe. Tā kā šādiem cilvēkiem pārvietošanās bieži vien saistās ar dažādiem apgrūtinājumiem, tad pārsvarā viņi strādā no mājām un uz biroju ikdienā nedodas. Tas ļauj nodarbināt cilvēkus arī ārpus Rīgas, pat ļoti tālu no galvaspilsētas. Piemēram, starp “Sonido” darbiniekiem ir kolēģe, kura strādā Preiļos.
Inga Muižniece par “Parunāsim?” īpašo misiju stāsta: “Atšķirība no krīzes un uzticības tālruņiem ir ļoti būtiska: ja krīzes tālrunī uz līnijas strādā profesionāls psihologs, kurš sniedz psiholoģisku palīdzību, tad uz “Parunāsim?” tālruņiem mums nav psihologs, bet gan vienkārši sarunu biedrs, jo bieži vien cilvēkiem vajag parunāt ne jau uzreiz ar psihologu, bet ar kādu draugu, ar kādām dzirdīgām ausīm. Projekts, kuru atklājām 2018. gada septembrī, ir šāds pirmais projekts visā Eiropā, jo visur ir tikai krīzes-atbalsta tālruņi, bet tādi sarunu draugi nebija. Līdz ar to arī esam ieguvuši Inovāciju balvu par šāda risinājuma ieviešanu”.
Visvairāk zvanītāju vientuļnieki no 50 līdz 70
Kad atklāja “Parunāsim?” līniju, tad mēnesī uz to bija ap 40 zvaniem, kas bija ļoti maz, bet šobrīd jau ir no 800 līdz pat 1000 zvaniem mēnesī.
“Protams, tagad ne visi uzreiz tiek pie parunāšanas, jo vidējais sarunas ilgums ir ap 35 minūtēm un tad zvanītāji gaida rindā. Ja ņemam vērā, ka visvairāk zvana vientuļi cilvēki, tad tas ir šokējoši. Visvairāk - 78% gadījumos zvana sievietes.
Visvairāk zvana cilvēki vecumā no 50 līdz 70 gadu vecumam - kopumā tādu ir 62% zvanītāju. Savukārt pārējie ir jaunāki cilvēki, tai skaitā arī divdesmitgadnieki un trīsdesmitgadnieki, populārākā jaunpienācēju grupa pēdējā gada laikā ir starp 30 un 40 gadiem, gandrīz 20% no visiem zvanītājiem,” stāsta Muižniece.
Grib izstāstīt savu dzīvesstāstu
Populārākā sarunu tēma ir “dzīvesstāsts”. Cilvēki stāsta par to, kā viņi dzīvojuši, kā viņiem klājies. Nākamā tēma, kas ir izteikta, ir sarunas par dzīvi un ikdienišķiem notikumiem, it īpaši cilvēkiem, kuri dzīvo vieni: viņi ar kādu grib padalīties par to, ko ir darījuši.
Trešā populārākā tēma ir ģimenes situācija, problēmas ar bērniem un mazbērniem. Un kā ceturtā populārākā tēma ir vientulība. Tad seko sarunas par veselību, par to, kā internetā sameklēt vajadzīgo informāciju, noskaņojumu un darba jautājumiem. Toties sarunas par mājdzīvniekiem, politiku un sportu nav tās izteiktākās.
80% zvanītāju ir pastāvīgie zvanītāji, kuri “Parunāsim?” tālruni izvēlējušies kā tādu ikdienas vai iknedēļas rituālu. Savukārt 20% ir “jaunpienācēji”. “Ja agrāk par priecājāmies, ka kādi pieci-desmit procenti bija jaunpienācēji, tad tagad, iestājoties “smagajiem laikiem”, var just to pieaugumu”, saka zvanu centra vadītāja. Uz vaicājumu, vai “Parunāsim?” sniedz arī kādu praktisku, materiālu palīdzību, viņa atbild:
“Pirmām kārtām, cilvēkam, kas piezvana, mēs esam sarunu draugs un atbalsts. Ja cilvēks signalizē ka viņam ir nopietnas problēmas un nepieciešama palīdzība, mēs viņu esam savienojuši gan ar krīzes centru “Skalbes”, gan iedevuši slimnīcas telefonu, gan novirzījuši pie attiecīgiem speciālistiem. Mūsu darbinieki ir sagatavoti tam, lai sarunas gaitā saprastu, kāda palīdzība cilvēkam ir nepieciešama. Bet atkārtošos: primārā mūsu būtība ir palīdzēt tieši ar sarunu. Dažreiz ir vientuļi būt mājās un ir svarīgi, ka kāds tevi uzklausa”.
Projektu finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par "Mūsējie" saturu atbild SIA "Izdevniecība "Rīgas Viļņi""