Iedzīvotāji sāk veidot degvielas rezerves, lejot to kannās
Iedzīvotāji, redzot, kas notiek ar degvielas cenām, šobrīd daudzviet Latvijā sāk veidot uzkrājumus, lejot degvielu kannās. Lielajām degvielas uzpildes stacijām šobrīd ir izdzīvot vieglāk, jo tām ir gan savas naftas bāzes, gan lielāki apgrozāmie līdzekļi. Arī mazās stacijas pagaidām tiek galā ar autovadītāju pieprasījumu. Lai gan pašām degvielas uzpildes stacijām šķiet, ka degvielas deficīta pazīmes nav, Degvielas tirgotāju un ražotāju savienība norāda, ka tas ir iespējams scenārijs, vēsta ReTV Ziņas.
Talsu pilsētā ir vairākas mazās degvielas uzpildes stacijas. Dažas, sekojot iepirkuma cenām, savas cenas nomaina vien reizi dienā, citas - šonedēļ spiestas pacelt pat trīs reizes dienā. Degvielas uzpildes stacijas atzīst, ka agresiju un negatīvu noskaņu no pircējiem nejūt. DUS “Talsu autotransports” vadītājs Andis Dērics ReTV Ziņām norāda: “Nē, cilvēki gaida, kad mūsu valdība samazinās vai atcels akcīzes nodokli.”
Lielākoties iedzīvotāji pērk dīzeļdegvielu – to gan vairāk patērē, gan vieglāk uzglabāt. Ir kāds, kas min, ka paņēmis 30 litrus. Tas, kā pensionāram braukājot tikai pa pilsētu, pietikšot divas nedēļas.
Vairums šobrīd lej pilnas bākas. Talsinieks Jānis atzīst, ka tā viņš darījis vienmēr, šobrīd krājumus neveido. Viņš uzsver - “visam mūžam nesakrāsi”, cenas nebiedējot.
Kāds cits talsinieks atzīst - pat tad, ja degvielas cena uzkāps līdz 2,50 eiro par litru, varēs izdzīvot. “Ka tikai Ukrainai būtu labi un izdzīvotu. Pārējo gan jau mēs piecietīsim Latvijā. Mums jāpalīdz tiem, kam grūtāk.”
Degvielas uzpildes stacija pieder arī SIA “Kurzemes sēklas”. Tās valdes priekšsēdētājs atgādina, ka degvielas uzglabāšanai mājās ir ugunsdrošības noteikumi, turklāt tā var ieinteresēt zagļus. Šobrīd autobraucēji cenšas sarūpēt rezerves, taču kādā brīdī būs pretējs efekts – iedzīvotāji mainīs ikdienas paradumus. Andris Kiršentāls, SIA “Kurzemes sēklas” valdes priekšsēdētājs: “Ja viņi iepērk, tas nenozīmē, ka arī metīsies patērēt. Viņi glabās kādam drošākam brīdim, ja nu tankos tiešām būs grūtības dabūt.”
Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības prezidents Sergejs Semjonovs uzskata, ka degvielas deficīts kādā brīdī patiešām ir iespējams, jo uzpildes stacijām vienkārši nebūs, kur to iepirkt. “Pēc mūsu ziņām, kaut kur no aprīļa vai pēc aprīļa Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca ies uz rekonstrukciju. Tad jautājums: kur mēs ņemsim degvielu?”
Sergejs Semjonovs norāda, ka no 15. aprīļa, kad vajadzēs piejaukt biodegvielu, cenas pieaugs par vēl septiņiem, astoņiem centiem par litru.