foto: Vida Press
Ceļu uzturētāji sāk prātot, ar ko aizstāt sāls kaisīšanu uz ielām: tehniskā sāls cena dubultojusies
Pret Baltkrieviju noteikto sankciju dēļ ceļu un ielu uzturētājiem apstājušās “Belaruskalij” tehniskā sāls piegādes.
Sabiedrība
2022. gada 12. janvāris, 05:22

Ceļu uzturētāji sāk prātot, ar ko aizstāt sāls kaisīšanu uz ielām: tehniskā sāls cena dubultojusies

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Tehniskā sāls, ko ziemas laikā izmantoja ielu un ceļu kaisīšanai, cena pēdējo mēnešu laikā dubultojusies pret Baltkrievijas uzņēmumu “Belaruskalij” noteikto sankciju dēļ. Prognozē, ka ceļu kaisīšanai paredzētais smilts-sāls maisījums varētu pietikt līdz ziemas beigām, bet, kā būs turpmāk, pagaidām grūti pateikt.

Var jau sāli aizstāt ar smilti, bet sāls tomēr ir neaizstājams atkalas laikā.

Sāls deficīts

foto: Vida Press
Tehniskā sāls deficīta un dārdzības dēļ ceļu uzturētājiem var nākties prātot par alternatīviem ceļu kaisīšanas materiāliem.

“Valmieras namsaimnieka” valdes loceklis Ilmārs Skādulis ReTV stāsta, ka sankciju dēļ noteiktais liegums iegādāties sāli no Baltkrievijas krietni ietekmējis tā cenu. Ja rudenī tonna maksāja virs 50 eiro, tagad jau izmaksas pārsniedz 90 eiro par tonnu 

Samazināt sāls daudzumu uz ielām nācies arī Valkas novadā, pauž novada izpilddirektors Gints Stālmeisters: “Uzņēmējs atteicies sāli piegādāt par līgumā noteikto cenu. Šobrīd pašvaldība meklē citu sāls piegādātāju.”

Uzņēmuma “Kuldīgas komunālie pakalpojumi” vadītājs Kaspars Poriķis atklājis, ka pērn kuldīdznieki uz ielām kaisījuši Vācijā iepirkto sāli par 53 eiro tonnā, bet nu nākas kaisīt par 98 eiro tonnā Ēģiptē iepirkto sāli.

Ielu uzturētāji prāto par tehniskā sāls alternatīvām:

Līdz ar to vairāku Latvijas pilsētu komunālie dienesti prāto, ar ko nākotnē sāli varētu aizstāt. Cik maksās un vai nākamajā sezonā nebūs problēmas ar tā piegādēm, pagaidām neviens neņemas prognozēt.

Arī galvaspilsētā decembrī bija izbeidzies sāls. Rīgas ielu uzturētāja - akciju sabiedrības “Ceļu pārvalde” pārstāve Agate Boka Jauns.lv sacīja: “Gatavojoties ziemai, iepirktais sāls daudzums bija 5500 tonnas. Ņemot vērā intensīvo puteni decembra sākumā, nācās rēķināties, ka sāls rezerves būs nepieciešams papildināt. Decembra vidū arī “Ceļu pārvalde” saskārās ar īslaicīgām loģistikas problēmām, bet tagad tās ir atrisinātas, un sāls daudzums ir pietiekams. Jāatzīmē, ka sāls deficīta dēļ tā cena gan ir būtiski pieaugusi.”

Autoceļu uzturētājs: Baltkrievija bija galvenais piegādātājs

“Latvijas autoceļu uzturētāja” (LAU) Komunikācijas daļas vadītāja Sigita Paula Jauns.lv teica: “LAU noliktavās tehniskā sāls daudzums ir pietiekamā apjomā, lai nodrošinātu ikdienas uzturēšanas darbu veikšanu uz valsts autoceļiem. Lai nodrošinātu LAU efektīvas darbības nepārtrauktību un saņemtu autoceļu uzturēšanai nepieciešamās preces/pakalpojumus paredzētajos termiņos, LAU savlaicīgi plāno visas iepirkumu procedūras. Līdz ar to savlaicīgi pirms ziemas sezonas jau veicām sāls iegādi, lai piepildītu uzņēmuma noliktavas.”

LAU par tehniskā sāls piegādi ir noslēgta vispārīgā vienošanās ar pieciem piegādātājiem, kas paredz tehniskā sāls iegādi gan ziemas, gan vasaras sezonā.

“Sāls piegādes uz Latviju neveic tās ražotāji, bet sāls piegādātāji, proti, viens un tas pats piegādātājs var piegādāt dažādu ražotāju sāli. Tā, piemēram, šogad tika iepirkts sāls, kas ir importēts no Baltkrievijas, Vācijas, Ēģiptes un Spānijas.

“Belaruskalij” ražotais sāls bija viens no visbiežāk importētajām un piegādātajām iepriekšējā ziemas sezonā, taču, ņemot vērā ieviestās sankcijas, piegādātāji sadarbojas arī ar citiem sāls ražotājiem un spēj nodrošināt nepieciešamās sāls piegādes.”

Tehniskā sāls deficīts: