VARAM aptur Jūrmalas domes ieceri iebraukšanas maksu pilsētā iekasēt visu gadu
foto: LETA
Jūrmalas šoseja.
Sabiedrība

VARAM aptur Jūrmalas domes ieceri iebraukšanas maksu pilsētā iekasēt visu gadu

Jauns.lv

17.decembrī vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Artūrs Toms Plešs (AP!) parakstījis rīkojumu par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības domes saistošo noteikumu darbības apturēšanu saistībā ar nodevas paaugstināšanu par iebraukšanu pilsētā un nodevas piemērošanas perioda paildzināšanu no pieciem mēnešiem līdz kalendāram gadam.

VARAM aptur Jūrmalas domes ieceri iebraukšanas mak...

Plešs šodien preses konferencē informēja, ka līdz ar to pašlaik esot spēkā līdzšinējie saistošie noteikumi, kas paredz iebraukšanas maksu Jūrmalā vasaras sezonā.

Jūrmalas domes Sabiedrisko attiecību nodaļā aģentūrai LETA teica, ka pašlaik pašvaldība nav saņēmusi oficiālu informāciju par VARAM lēmumu, tādēļ to nevarot vērtēt vai komentēt.

Kā zināms, 2021. gada 30. septembra domes sēdē pašvaldības deputāti lēma no 2022. gada 1. aprīļa noteikt iebraukšanas maksu visa gada garumā, turklāt caurlaides cenu nosakot trīs eiro apmērā līdzšinējo divu eiro vietā.

Ministrs Plešs norāda: "Ministrija bija aicinājusi domi pārskatīt šo lēmumu, tomēr domes veiktie grozījumi saistošajos noteikumos nepamatoja nodevas paaugstināšanu un tās piemērošanas nepieciešamību visa gada garumā. Diemžēl dome nav izvērtējusi tūrisma nozares intensitātes, tranzīta satiksmes plūsmas, kā arī gaisa  piesārņojuma mijiedarbību. Nav arī izvērtēta saistošo noteikumu kopēja nepieciešamība un sabiedrības intereses, tādēļ ministrija ir izdevusi rīkojumu par pašvaldības sasitošo noteikumu darbības apturēšanu."

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) jau iepriekš ir vērsusi uzmanību, ka likumā "Par autoceļiem" noteikts, ka valsts un pašvaldību autoceļi, tostarp arī ielas ir lietojamas bez maksas, un pašvaldībām nav dots deleģējums noteikt maksu par pašvaldības ceļu un ielu lietošanu.

Jūrmalas pašvaldība ir pieņēmusi saistošos noteikumus ar mērķi ierobežot tranzīta satiksmi caur tās teritoriju. Pēc būtības pašvaldība ir noteikusi nodevu par pašvaldības ielu lietošanu, tādējādi pieņemot saistošos noteikumus pretēji likumā noteiktajam pilnvarojumam.

Ministrija secina, ka pašvaldība, pieņemot lēmumu par nodevas apmēra paaugstināšanu un nodevas apmaksas perioda pagarināšanu, nav izvērtējusi nodevas apmēra samērīgumu, kā arī tai nav bijusi izpratne par pašvaldības sniegto pakalpojumu, par ko maksājama nodeva par transportlīdzekļu iebraukšanu īpaša režīma zonā.

Ministrija secināja, ka pašvaldība ir pārsniegusi tai normatīvajos aktos piešķirto deleģējumu.

Pašvaldība nav veikusi konsultācijas par privātpersonām, turklāt lēmumā netiek ņemtas vērā to komersantu tiesības un vajadzības, kas nodarbojas ar komercdarbību Jūrmalā, bet kuru juridiskās adreses reģistrētas ārpus Jūrmalas. 

"Kā vienu no pamatojumiem dome norāda, ka autotransports veicina klimata pārmaiņas un gaisa piesārņojumu. Savukārt lēmuma faktiskais mērķis ir samazināt tranzīta plūsmu Jūrmalas  administratīvajā teritorijā, daļu no tās novirzot apbraukšanai pa apvedceļu, kas kopumā neveicina gaisa piesārņojuma un siltumnīcefekta gāzu emisiju samazinājumu, bet gan, iespējams, pat palielina to apmēru," teikts VARAM paziņojumā.

"Līdz ar to attiecīgais mērķis nevar kalpot par pamatu šādam lēmumam."

Ministrija atzīmē, ka klimata pārmaiņu ierobežošanu iespējams veicināt ar alternatīviem līdzekļiem un metodēm, piemēram, ministrija ir izstrādājusi priekšlikumu no 2022. gada  piedāvāt finansiālu atbalstu grantu veidā videi draudzīgu mazemisiju un bezemisiju transportlīdzekļu iegādei. 

Kopumā ministrija secināja, ka domes saistošie noteikumi ir izstrādāti un apstiprināti, neņemot vērā sabiedrības intereses, tiem trūkst pamatojuma un tie nav samērīgi, kā arī tie ir pretrunā ar normatīvo aktu prasībām.