Pastiprina pircēju aizsardzību pret maldinošiem atlaižu paziņojumiem
Paziņojot par cenas samazinājumu, tirgotājam turpmāk būs skaidri jānorāda preces sākotnējā cena jeb viszemākā cena, ko pārdevējs piemērojis ne mazāk kā 30 dienu periodā pirms cenas samazinājuma piemērošanas, paredz otrdien valdībā apstiprinātie grozījumi noteikumos par kārtību, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas.
Paredzams, ka tādējādi tiks nodrošināts, ka patērētājiem būs pieejama precīzāka informācija par preces sākotnējo cenu un atlaides piemērošanas gadījumā patērētāji tiešām maksās mazāk par šīs preces iegādi.
Ekonomikas ministrijā (EM) skaidro, ka grozījumi izstrādāti ar mērķi veicināt nepārprotamu un skaidru pārdošanas cenu un atlaižu cenu norādīšanu precēm, lai patērētāji netiktu maldināti un varētu vieglāk veikt objektīvu cenu salīdzināšanu.
Ministrija skaidro, ka praksē iepriekš konstatēts, ka ne vienmēr veikalos norādītais cenas samazinājums, kas tiek atzīmēts kā "labākais piedāvājums", ir līdz galam patiess. Tāpēc ar šiem grozījumiem novērstas situācijas, kad pārdevēji mākslīgi paaugstina preces cenu uz īsu periodu pirms atlaides piemērošanas un pēc tam uzrāda to kā ļoti ievērojamu un patiesībā fiktīvu cenas samazinājumu, tādējādi maldinot patērētājus par patieso atlaides lielumu.
Pašlaik šis nosacījums, ka cenu nedrīkst mākslīgi paaugstināt neilgu laiku pirms speciālo piedāvājumu izsludināšanas, konceptuāli jau ir ietverts Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Vadlīnijās preču un pakalpojumu cenu norādīšanai, tostarp godīgas komercprakses īstenošanai.
Apzinoties tirgū pieejamo preču un produktu dažādību, normatīvajā regulējumā vienlaikus tiek ietvertas izņēmuma normas par cenu norādīšanu - precēm, kuras var ātri sabojāties vai kurām drīz beigsies derīguma termiņš, īpaši pārtikas produktiem, - šādām precēm 30 dienu zemākā cena nav jānorāda, precēm, kas pārdošanā ir bijušas mazāk nekā 30 dienas - šajos gadījumos preces sākotnējā cena ir zemākā cena, ko pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs piemērojis pēdējo septiņu dienu laikā pirms cenas pazemināšanas.
Tāpat izņēmuma normas piemērotas izpārdošanām, pakāpeniski piemērojot arvien lielāku atlaidi, kā sākotnējā cena jānorāda cena pirms paša pirmā cenu samazinājuma, nepiemērojot principu par zemāko cenu 30 dienās pie katra cenas samazinājuma paziņojuma,
Vienlaikus jaunās normas neattieksies arī uz vispārīgiem reklāmas paziņojumiem, kas varētu attiekties uz visām pārdotajām precēm vai noteiktām preču kategorijām, piemēram, apgalvojums "labākās / zemākās cenas", jo šādā apgalvojumā nav iekļauts konkrēts izmērāms paziņojums par cenu samazināšanu.
EM pauž, ka valdības apstiprinātā pieeja pašlaik tiek ieviesta visās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs, nacionālajā likumdošanā pārņemot direktīvu attiecībā uz Savienības patērētāju tiesību aizsardzības noteikumu labāku izpildi un modernizēšanu prasības.
Reizē, ņemot vērā Iepakojuma likumā ieviesto regulējumu attiecībā uz depozīta sistēmu, noteikumos papildus tiek precizētas normas attiecībā uz cenu norādīšanu gadījumos, kad tiek pārdotas depozīta iepakojuma preces. Šajos gadījumos cenu zīmē būs atsevišķi jāiekļauj informācija par depozīta maksu.