Jelgavnieki neizpratnē: uz jauno staciju izbūvē ielas, bet ēkas projekts vēl pat nav tapis
Jelgavnieki jau gadu gadiem gaida jaunu staciju. Un būs jāgaida vēl ilgi… Jelgavas dzelzceļa apkārtnē izbūvētas jaunas un rekonstruētas esošās ielas, tiek nojauktas vecas ēkas, lai nodrošinātu piebrauktuves un vietu jaunajam pasažieru satiksmes terminālim. Bet kad būs jaunā stacija - pateikt neviens nevar.
Kad tiks uzsākta jaunā stacijas ēkas būve, kura apvienos gan dzelzceļa staciju, gan autoostu, nav zināms. Tikmēr internetā ceļo it kā jaunā satiksmes termināla projekta attēli, kuri izpelnās desmitiem pilsētnieku un speciālistu kritiku.
Mānīgā rosīšanās
Rosība, kas norit Jelgavas dzelzceļa apkārtnē, jelgavniekiem liek domāt, ka tūlīt pat iesāksies jaunā satiksmes termināla būve. Sociālajā tīklā „Facebook” pat klejo jaunā termināla projekta bildes, kas gan ir tikai kāda pašdarbnieka fantāzija, taču izraisījusi plašu ažiotāžu par it kā gaidāmo „Rimi” monstru.
Bildes ir fikcija un jelgavniekiem līdz jaunās stacijas atklāšanai vēl būs jāgaida nevis mēnešiem, bet gan gadiem ilgi.
Neviens konkrēti nevar pateikt, kad tad jaunais satiksmes termināls tiks uzcelts un nokļūšana uz un no Zemgales galvaspilsētas kļūs par pasakainu ceļojumu. Pagaidām un arī tuvākajā nākotnē jāsamierinās ar esošo situāciju – autostaciju teju vai avārijas stāvoklī un vilciena peroniem, no kuriem nokļūt līdz vagona pirmajam pakāpienam ir alpīnista cienīgs piedzīvojums (tāpat kā visās pārējās Latvijas dzelzceļa stacijās).
Pagājušajā nedēļā dzelzceļa stacijas apkārtnē gan ar pašvaldības, gan valsts amatpersonu piedalīšanos svinīgi atklāja sešas rekonstruētās ielas un labiekārtoto Stacijas laukumu. Darbi izmaksāja teju septiņus miljonus eiro un tie veikti projekta „Satiksmes termināla apkalpošanai nepieciešamās ielu infrastruktūras izbūve Jelgavā” ietvaros. Projekta nosaukums liecina par to, ka drīz vien Jelgavā varētu iesākties arī sengaidītā satiksmes termināla būve.
Šonedēļ sākusies arī vecās noliktavas ēkas pie dzelzceļa stacijas nojaukšana, lai izveidotu satiksmes autobusu piebrauktuvi vilcienu peroniem.
Jelgavnieki, uz to visu nolūkojoties, cer, ka tūlīt pat arī sāksies dzelzceļa stacijas ēkas pārbūve, jaunās autoostas izbūve un tirdzniecības centra jeb tirgus pārcelšana pie stacijas. Jelgavnieki to gaida jau kādus sešus gadus. Piemēram, 2010. gada sākumā Jelgavas pašvaldības izdevums rakstīja, ka „šogad varēs sākties vērienīgā projekta, kas perspektīvā paredz līdzās dzelzceļa stacijai izveidot satiksmes termināli, realizācijas „redzamie” darbi”. Tikai 2010. gadā nekas nesākās, vajadzēja paiet vairākiem gadiem, lai lietas sāktu notikt ne tikai „uz papīra”, bet arī reāli.
Arhitekts – pašdarbnieks saceļ paniku
Tikmēr interneta vidē sākuši klejot it kā jaunā satiksmes termināla projekta bildes, kas rāda, ka līdzās pašreizējai vēsturiskajai, 1870. gadā celtajai, stacijas ēkai piebūvēts milzīgs stikla monstrs – lielveikals „Rimi”. Tas viss liecina par to, ka iebraucējs jutīsies nevis kā senajā hercoga Jēkaba pilsētā, bet gan kā tirgotavā.
Šos attēlus savā „Facebook” kontā komentējusi arī arhitekte Ieva Zībārte: „Arhitektūra ir mirusi. Beigas. Ja var ticēt attēliem, Jelgavā iecerēts šāds monstrs, kas pilnībā degradēs vēsturisko stacijas ēku un pilsētas situāciju, kas iemūžināta daudzās pastkartēs. Ar lepnām preses relīzēm tiek jau vēstīts par veco palīgēku demontāžu. Skaidrs, ka jauna stacija un autoosta Jelgavai ir vajadzīga, bet vai šāda? Dzelzceļam Latvijā ir sena un skaista vēsture, kas ar šādiem projektiem tiek iznīcināta. Un pāri visam „Rimi” karogs, it kā Jelgavā jau nebūtu pilns ar šiem veikaliem pilsētas labākajās vietās”.
Jelgavas pašvaldība gan norāda, ka konkrētie projekta attēli ir tikai kāda pašdarbnieka vīzijas: „Jelgavas pilsētas pašvaldībai nav informācijas par minēto projektu vizualizāciju mērķi un autoru”, kā arī norāda, ka nekāds projekts nav izstrādāts. Jelgavas satiksmes termināla attēli ir kādas anonīmas privātpersonas veidota vizualizācija un nav reāls projekts. „Aicinām nepārpublicēt un neizplatīt nepatiesu, maldinošu informāciju”, komentāros ierakstījusi Jelgavas pašvaldība pie attēlu pirmavota sociālajos tīklos.
Arhitektu – pašdarbnieku projekts par Jelgavas stacijas pārbūvi
Arī pati arhitekte Zībārte ar laiku noskaidrojusi, ka „projekta” bildes ir tikai fantāzijas auglis, bet savā „ Facebook” kontā raksta:
„Tas ir zaļknābja projektiņš, kā noskaidrojās, bet precīzi atspoguļo sabiedrības domāšanu. Fakts tomēr ir tas, ka vērienīgi būvdarbi stacijas rajonā ir iecerēti, bet projekts nav redzēts. Štrunts par šo konkrēto bildi, tā jebkurā gadījumā rāda mūsdienu cilvēka domāšanu. Tā sauktais satiksmes terminālis - liela autostāvvieta, autoosta, dzelzceļa stacijas pārveide ir iecerēta jebkurā gadījumā, bet projekts nav redzēts.”
Pašvaldība intensīvi meklē investoru
Jelgavas pašvaldības sabiedrisko attiecību galvenā speciāliste Līga Klismeta Kasjauns.lv norāda: „Jelgavas pilsētas pašvaldībā nav izstrādāts satiksmes termināla projekts. Jūnijā pie Jelgavas dzelzceļa stacijas ir pabeigta sešu ielu rekonstrukcija, labiekārtots Stacijas laukums un apkārtne ap jaunizbūvēto Sporta ielas posmu. Līdz ar to pašvaldība sakārtoja teritoriju, kur perspektīvā paredzēts jauns satiksmes termināls. Darbu kopējās izmaksas ir 6 924 205 eiro.
Šonedēļ kādreizējā muitas teritorijā pie dzelzceļa stacijas tiek nojauta noliktavas ēka. Šajā vietā tiks nodrošināta autobusu piebraukšana pie peroniem. Savukārt valsts akciju sabiedrība „Latvijas dzelzceļš” projekta „Pasažieru infrastruktūras modernizācija” ietvaros Jelgavā veiks paaugstināto pasažieru platformu izbūvi.”
Tikmēr kāds izskatīsies jaunais satiksmes termināls īstas skaidrības nav. Jelgavas mērs Andris Rāviņš pirms pusotra mēneša presei pauda: „Intensīvi strādājam pie investoru piesaistīšanas, lai minētajā teritorijā termināla projektu varētu novest līdz galam. Vienlaikus sadarbībā ar „Latvijas dzelzceļu” notiks peronu rekonstrukcija, plānojam izveidot pāreju no jaunās autoostas teritorijas uz peroniem, kā arī pasažieru ērtībai tiks uzstādīti biļešu pārdošanas automāti. Līdz ar to tiks izveidots mūsdienīgs Eiropas līmeņa satiksmes terminālis”.