Pieraksts ir pilns līdz pat marta beigām. Frizieri atsāk darbu
foto: Pixabay.com
Ilustratīvs foto.
Sabiedrība

Pieraksts ir pilns līdz pat marta beigām. Frizieri atsāk darbu

Jauns.lv

No 1.marta klātienē var saņemt friziera, manikīra, pedikīra un podologa pakalpojumus. Daudzviet pie meistariem jau izveidojušās ļoti garas rindas - lai saņemtu pakalpojumu, jāgaida pat mēnesis. Arī friziere Dace Judina-Pelse sarunā ar portālu Jauns.lv atklāja, ka viņas salonā pieraksts jau ir pilns līdz pat marta beigām.

Pieraksts ir pilns līdz pat marta beigām. Frizieri...

Pirms darba atsākšanas frizieri centās sagādāt visu nepieciešamo, lai 1.martā varētu strādāt maksimāli droši, ievērojot visus epidemioloģiskos noteikumus. Piemēram, salonam būs jāievēro stingrs pieraksta grafiks un pārtraukumi starp klientiem, lai viņi nesatiktos, kā arī regulāri jāvēdina telpas un jāveic dezinfekcija. Kopumā prasības esot sarežģītas, bet realizējamas.

Pamatīga optimizācija - strādās tikai viena no četrām meistarēm

Lai to visu ievērotu, nācās optimizēt salona darbu. "Protams, šajos apstākļos salons nevar strādāt uz visiem 100%. Optimizācija ir diezgan radikāla," viņa teica un paskaidroja, ka iepriekš salonā strādāja četri meistari - trīs frizieri un viena manikīra speciāliste. Tagad darbosies tikai divas frizieres.

Judinas-Pelses salonam ir 50 kvadrātmetru platība, kas nozīmē, ka pēc noteikumiem vienlaikus var strādāt divas meistares. Taču, lai klienti nesastaptos, nolemts, ka vienlaikus strādās tikai viena friziere.

Jau izveidojusies gara rinda

Uzzinot par iespēju atsākt frizieriem darbu, klienti jau laicīgi rezervēja sev pieraksta laiku. Patlaban pieraksts ir pilns līdz pat marta beigām. Friziere priecājas, ka lielākā daļa salona klientu gaidīja, kad frizieru pakalpojumus varēs saņemt oficiāli, nevis meklēja nelegālas iespējas safrizēties ierobežojumu laikā.

Ievērojot visus noteikumus, dienā iespējams pierakstīt tikai četrus, maksimums piecus, cilvēkus. Pirms pandēmijas ik dienas varēja apkalpot krietni vairāk klientu, jo vairākus darbus varēja darīt paralēli, piemēram, kamēr viens klients gaidīja ar matu krāsu matos, otram varēja operatīvi apgriezt matus utt.

Katram ģimenes loceklim jānāk savā laikā

Judina-Pelse norādīja, ka pēc jaunajiem noteikumiem salonā vienlaikus nedrīkst apkalpot pat tādus klientus, kas ir vienas ģimenes locekļi. Agrāk bija ierasta prakse, ka uz salonu atnāca visa ģimene kopā, piemēram, sieva, vīrs un bērni vai arī omīte ar bērniem. Tagad tas nebūs iespējams, jo katram klientam būs jānāk savā laikā.

Ir tikai divas situācijas, kad salonā varēs uzturēties lielāks klientu skaits: ja vecāks atved bērnu, kas jaunāks par 12 gadiem, vai pavadonis atnāk kopā ar invalīdu.

Arī mati būs jāgriež cimdos

Turpmāk būs īpaši jādomā ne tikai par klientu drošību, bet arī pašu darbinieku veselību. Noteikts, ka friziera pakalpojums jāsniedz tikai īpašos respiratoros un vienreizējos cimdos. Ar respiratoriem problēmu nevajadzētu rasties, taču meistariem būs jāmācās cimdos veikt tehniski sarežģītus matu griezumus. Līdz šim cimdi griezumos nav izmantoti, tikai krāsošanā un balināšanā.

"Griezt cimdos būs grūti. To mēs mācīsimies. Es nezinu, kā mums ies. Ja kāds ir redzējis, kā frizieris tehniski strādā tajā brīdī, kad viņš griež matus: vienā rokā viņam ir šķēres, kas ir asas kā žilete, un viņš strādā ļoti smalkā tehnikā, kur cimds varētu būt traucēklis. Bet tā kā ir prasība strādāt cimdos, mēs arī mācīsimies to darīt."

Par peļņu nav pat runas

Friziere izsaka vērtējumu, ka visi noteikumi ir izpildāmi, bet vienlaikus vērš uzmanību, ka ar tik ierobežotu noslodzi frizieriem ir grūti pastāvēt finansiāli. Par peļņu šajos apstākļos pat neesot ko runāt. Daļa frizieru strādās arī ar zaudējumiem, īpaši tie, kuri sāka darboties nesen un kuriem vēl nebija izveidojies savs stabils klientu loks.

Tāpat jāņem vērā, ka daļa klientu dažādu apsvērumu dēļ ārkārtējā situācijā vispār nolēmuši atteikties no frizieru pakalpojumiem. Vieni vienkārši audzē garākus matus, citi mēģina sevi apkopt mājas apstākļos, jo tagad matu krāsas ir nopērkamas pat pārtikas lielveikalos.

Jādomā arī par cilvēku maksātspēju, jo skaistumkopšanas nozare nav vienīgā, kas smagi cietusi Covid-19 pandēmijas laikā. Friziere atzina, ka daudz skaistumkopšanas salonu ir uz bankrota robežas. Šajā situācijā vinnētāji varētu būt mazo salonu frizieri un pašnodarbinātie.

Arī viņas salonam ir sarežģīta finanšu situācija, jo ierobežojumu dēļ pēc 1.marta vismaz divas trešdaļas salona kapacitātes nedarbosies, tāpēc vienai trešdaļai būs jāmēģina nopelnīt tik daudz, lai samaksātu nomas maksu un citus obligātos maksājumus.

Pat attīstību, investīcijām un paplašināšanos šobrīd var pat nedomāt.

Tagad būs daudz drošāk, nekā bija aizlieguma laikā

Viņa uzsvēra - lai cik sarežģīti būtu jaunie darba apstākļi, frizieriem jāļauj strādāt. No 1.marta klientu plūsma ir izsekojama un kontrolējama. Katrs apkalpotais klients ir jāfiksē, viņam jāaizpilda anketa un jāmēra temperatūra pirms pakalpojuma saņemšanas. Visas jaunās formalitātes katra klienta apkalpošanas laiku palielina par 30-40 minūtēm.

Diemžēl daļa frizieru darbojās arī aizlieguma laikā un, iespējams, arī tagad turpinās darbu pelēkajā zonā. Vēl ir frizieri, kuri arī tagad, pēc 1.marta, ir nolēmuši nestrādāt, jo apzinās, ka nevarēs izpildīt visus noteikumus, un tāpēc labāk izvēlas saņemt dīkstāves pabalstu.

Cer, ka situācija nepasliktināsies

Judina-Pelse ir priecīga un cerīga, ka šonedēļ beidzot var sākt darbu, taču ar nākotnes prognozēšanu pagaidām nesteidzas. Esošie noteikumi, lai gan sarežģīti, ir izpildāmi, bet jāskatās, kas valstī notiks tālāk. Būtu labi, ja nepieņemtu vēl papildus noteikumus, kas prasītu frizieru finanses, jo daudziem jau tagad ir ļoti smaga ekonomiskā situācija.

Kopumā ieguvēji no izsekojamas un kontrolējamas frizieru darbošanās ir gan paši frizieri, gan viņu klienti, gan valsts, Judina-Pelse apgalvoja un pauda optimismu: "Mācīsimies strādāt citādāk." Viņa arī izteica cerību, ka saslimstība ar Covid-19 nesaasināsies un nevajadzēs pieņemt jaunus papildu ierobežojumus un noteikumus.

"Salonā aizsardzība būs daudz lielāka un riski būs daudz mazāki, nekā tad, ja frizieri staigātu pa klientu dzīvokļiem un mājām. Es neko tādu pat nespēju iedomāties, bet diemžēl tāda ir mūsdienu pelēkā realitāte," viņa rezumēja.

Var sākt strādāt atsevišķi skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēji

Jauns.lv jau ziņoja, ka no 1.marta klātienē varēs saņemt friziera, manikīra, pedikīra un podologa pakalpojumus. Pēc Ekonomikas ministrijas priekšlikuma noteikumi "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai" papildināti ar prasībām skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem, nosakot specifiskas prasības, ko nepieciešams ievērot un nodrošināt, lai sniegtu drošus skaistumkopšanas pakalpojumus.

Skaistumkopšanas pakalpojumus varēs sniegt, ievērojot stingras epidemioloģiskās drošības prasības. Tostarp pakalpojuma sniedzējam būs pienākums par savu darbību paziņot Veselības inspekcijai. Pirms pakalpojuma sniegšanas būs jāveic pakalpojuma saņēmēja bezkontakta temperatūras mērīšana, un akūtu respiratorisko simptomu gadījumā pakalpojumu sniedzējam būs pienākums atteikt pakalpojumu sniegšanu.

Pakalpojumu varēs sniegt, izmantojot vienreizējās lietošanas cimdus un FFP-2 vai FFP-3 respiratoru bez vārsta. Pakalpojuma saņēmējs, kurš nelieto mutes un deguna aizsegu vai lieto to neatbilstošā veidā, neaizsedzot degunu un muti, netiks ielaists iekštelpās. No noteikumiem arī izriet, ka pakalpojumu saņēmējam nevarēs piedāvāt dzērienus, uzkodas un lasāmvielu.