Rīgas pazemes noslēpumi: dodamies uz PSRS slepeno objektu Centrālās stacijas dzīlēs
Jauns.lv paguva ar videokameru vēl pēdējo reizi paviesoties Rīgas Centrālās pasažieru stacijas pazemē, kur jau kopš 20. gadsimta vidus atrodas padomju laikā izbūvēts slepenais bunkurs. Savulaik slepenais “Objekts 100” tika radīts, lai paglābtu stacijas darbiniekus atomkara gadījumā. Jau salīdzinoši drīz virs tā uzbūvēs modernu staciju “Rail Baltica” projekta ietvaros.
Par objektu plašākai publikai pirmo reizi tapa zināms vien 2019. gadā, kad sākās “Rail Baltica” Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas pasažieru stacijas jeb Centrālās stacijas apbūves projektēšana.
Zināms, ka objekta būve tika sākta 1955. gadā, bet pabeigta – 1958. gadā.
Tā ir bumbu patvertne un tai savulaik piešķirts nosaukums “Objekts 100”.
Pastaiga pa bumbu patvertni Centrālās stacijas pazemē
Jauns.lv paspēja vēl pēdējo reizi ielūkoties Rīgas Centrālās pasažieru stacijas pazemē, kur jau kopš 20. gadsimta vidus atrodas padomju laikā ...
VAS “Latvijas dzelzceļš” pārstāvis Toms Altbergs skaidro, ka pagaidām īsti nav zināms, ko šis cipars nozīmējis un kādēļ piešķirts mīklainajam objektam Centrālās stacijas dzīlēs.
Mainoties varām un Latvijai atgūstot neatkarību, domājams, netrūkst tādu rīdzinieku un ieceļotāju, kuri neskaitāmas reizes soļojuši uz vilcienu pa stacijas grīdu, nemaz nenojaušot par tās pazemē esošo bumbu patvertni.
Kāds būs padomju mantojuma liktenis?
Bunkurā atklātas vairākas telpas ar dažādu pielietojumu – gan darbiniekiem, kuriem tur bija plānots patverties no atomkara postošajām sekām, gan arī bunkura uzturēšanai nepieciešamās telpas – alternatīva elektroapgāde, apkure un pat gaisa attīrīšanas iekārtas.
Šobrīd bunkurā no vecā aprīkojuma vēl šis tas ir atrodams.
Īpaši iespaidīgas ir milzīgās, biezās metāla durvis, gaisa attīrīšanai paredzētie filtri un garais gaitenis, kas ved uz pašu bumbu patvertni.
Vēl Satiksmes ministrijas 2019. gada 5. februāra ziņojumā (saistībā ar "Rail Baltica" projektu) izlasāms, ka "Objekts 100" uz to brīdi ir iekļauts saglabājamo objektu sarakstā.
Taču VAS “Latvijas dzelzceļš” pārstāvis informēja, ka, lai arī šim objektam ir ap 2 metrus biezas betona sienas, tas “Rail Baltica” paredzēto būvdarbu ietvaros tiks likvidēts.
“No drošības viedokļa nevar pieļaut, ka zem dzelzceļa sliedēm paliek tukšums, telpas. Tas var radīt bīstamību satiksmei,” minēja Altbergs.