foto: Shutterstock
Termiņš nav beidzies, bet vafeles pagalam: vai kāds par to ir atbildīgs?
Attēlam tikai ilustratīva nozīme.
Sabiedrība
2020. gada 15. oktobris, 04:08

Termiņš nav beidzies, bet vafeles pagalam: vai kāds par to ir atbildīgs?

"Likums un Taisnība"

Varbūt arī jums ir gadījies, ka nopirktais piens izrādās saskābis vai riekstos vai konfektēs iemetušies kāpuri. Taču pēc dokumentiem viss ir kārtībā, jo derīguma termiņš nav beidzies. Vai šādos gadījumos veikala pienākums ir atdot naudu vai samainīt produktu? Dažādiem tirdzniecības tīkliem ir atšķirīga attieksme.

play icon
Klausīties ziņas
info about playing item

Mūsu lasītāja veikalā "Elvi" Carnikavas novada Kalngalē 30. augusta vakarā nopirka olu vafeles "Puffs", divas paciņas. Preces izplatītājs ir SIA "Skorpions" (cik atbilstošs nosaukums pārtikas preču piegādātājam!), ražotājs nav norādīts.

Vafeles ož pēc vecas eļļas

Mājās, dzerot tēju, sieviete konstatēja, ka vienā paciņā vafeles ož pēc vecas eļļas un arī attiecīgi garšo. Otra paciņa bija laba. Nākamās dienas rītā pircēja bojātās vafeles kopā ar čeku aiznesa uz veikalu un lūdza samainīt vai atdot naudu – 1,39 eiro. Kasiere kategoriski iebilda: “Redziet, derīguma termiņš ir 2. novembris, tātad viss kārtībā! Mēs nevaram pieņemt atpakaļ preci ar atvērtu iepakojumu. Tāds ir likums!”

Interesanti, kā lai pārliecinās par produkta kvalitāti, neatverot iesaiņojumu? Šoreiz pircēja bija uzstājīga, nācās izsaukt veikala vadītāju, kas ļāva bojāto vafeļu paciņu apmainīt. Taču cits pircējs varbūt piekāptos un aizietu mājās ar rūgtumu sirdī un turpmāk izvairītos iepirkties šajā veikalā.

Veikala "Elvi" sabiedrisko attiecību daļas viedokli neizdevās uzzināt, jo uz telefona zvaniem ne sabiedrisko attiecību daļā, ne uzņēmuma birojā neviens neatbildēja.

"Rimi" bez ierunām atdod naudu

Citu veikalu darbinieki šādos gadījumos ir pretimnākoši. Lūk, piemērs. Pircēja lielveikalā "Rimi" Rīgā, Gaiļezera ielā 8, nopirka marinētu gurķu burciņu "Rimi Basic" par 79 centiem. Tajā pašā vakarā mājās to atvēra, uz dakšiņas uzdurtais gurķis pārlūza uz pusēm, burtiski izšķīda. Visi pārējie bija tikpat mīksti. Uz vāciņa bija rakstīts, ka gurķi derīgi līdz 2021. gada 14. janvārim, taču faktiski tie nebija ēdami. Nākamajā dienā pircēja aiznesa iesākto gurķu burciņu uz veikalu, viņa bija saglabājusi čeku un veikalā atguva 79 centus.

Gadās, ka produktu ražošanas, transportēšanas un glabāšanas gaitā notiek kāda ķibele un produkts tiek bojāts, kaut arī derīguma termiņš nav beidzies. Solīdi veikalu tīkli tādās situācijās labāk izvēlas kompensēt radītos zaudējumus, nevis viena vai pāris eiro dēļ zaudēt pircēju uzticību.

Ko paredz likums?

Pārtikas un veterinārā dienesta (PVD) Pārtikas uzraudzības departamenta direktora vietnieks Jānis Altenburgs "Likumam un Taisnībai" atbild, ka diemžēl nav tāda likuma, kas noteiktu tirgotājam par pienākumu šādās situācijās obligāti atdot naudu vai samainīt bojāto pārtikas produktu. Taču pircējs var rakstīt iesniegumu PVD un lūgt veikt pārbaudi. Bojātus produktus tirgot nedrīkst.

PVD Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Ilze Meistere skaidro, ka pircēja ir rīkojusies pareizi, saglabājot čeku un aiznesot bojāto preci atpakaļ uz veikalu. Tādos gadījumos ieteicams rīkoties pēc iespējas ātrāk. Ja produktu ilgi būsiet glabājuši mājās, veikalā var pateikt, ka tas sabojājies paša vainas dēļ, kaut arī derīguma termiņš nav beidzies.

recent icon

Jaunākās

popular icon

Populārākās

Katram veikalam ir izstrādāta sava kvalitātes sistēma un veicamās procedūras, piemēram, noteikts, cik bieži jāpārlasa augļi un dārzeņi, izlasot puvušos.

Pēdējos gados PVD saņem vairāk sūdzību, taču tas neliecina par produktu kvalitātes pasliktināšanos, tas ir tāpēc, ka pircēji ir kļuvuši zinošāki un prasīgāki.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra konsultante Māra Ulme skaidro, ka nekur nav noteikts, cik ilgā laikā pircējs var izvirzīt pretenzijas par nekvalitatīvu pārtikas produktu. Tomēr to vēlams darīt pēc iespējas ātrāk, turklāt noteikti saglabājiet pirkuma čeku. Vairums veikalu ir pretimnākoši un parasti atdod pircējam naudu.

Kā rīkoties pircējam?

  • Saglabājiet čekus.
  • Bojāto produktu bez kavēšanās nesiet atpakaļ uz veikalu. Prasiet, lai izsauc veikala vadītāju, maiņas vecāko vai citu atbildīgu darbinieku, jo kasieris parasti nav tiesīgs pieņemt lēmumu par nekvalitatīvas preces apmaiņu vai naudas atdošanu.
  • Esiet pieklājīgi, taču konsekventi aizstāviet savas tiesības. Ja veikala pārstāvji nepiekāpjas, varat pateikt, ka vērsīsieties Pārtikas un veterinārajā dienestā.

Kur sūdzēties

Pircējs par bojāto pārtikas produktu var ziņot Pārtikas un veterinārajam dienestam, piezvanot uz attiecīgo teritoriālo struktūrvienību (telefonus var atrast PVD mājaslapā) vai PVD uzticības tālruni 67027402 (atbildēs automātiskais atbildētājs), vai rakstot e-pastu uz pvd@pvd.gov.lv.

Lūgums sniegt precīzu informāciju – veikala un produkta nosaukums, ražotājs, cena, produkta partijas numurs vai derīguma termiņš (pēc tā varēs noteikt partijas numuru). Piemēram, pārdošanā ir viena ražotāja Holandes siers, bet ar dažādu derīguma termiņu, tātad tās ir dažādas šā siera partijas. PVD darbinieki veiks pārbaudi, un citi pircēji tiks pasargāti no riska nopirkt nekvalitatīvu pārtiku.

Tēmas