Sabiedrība
2020. gada 5. oktobris, 20:30

"Kļuvu aizdomīga, ka kaut kas ir jālejupielādē" - darba meklētājai piezvana viltus "Citadele" darbinieks, kurš piedāvā darbu

Jauns.lv

Aizvien vairāk Latvijas iedzīvotāju pēdējā laikā saņem zvanus no krāpniekiem, kuri cenšas iegūt autentifikācijas datus internetbankās. Viltvārži parasti uzdodas par bankas darbiniekiem, kas it kā pamanījuši zādzību no personas konta. Tiesa, konstatēti arī vairāki citu stāstu krāpniecības mēģinājumi, tostarp ar vienu no tiem saskārusies Natālija, kas meklē darbu, ziņo TV3 raidījums "Bez tabu".

Sieviete internetā publicēja darba meklēšanas sludinājumu. Pavisam drīz jau saņēma pirmo zvanu: "Man piezvanīja jauns vīrietis, kurš teica, ka ir bankas "Citadele" operators. Gribot man piedāvāt darbu. Vajadzētu piedāvāt klientiem atvērt bankā kontu. Teicu, ka iepriekš neko tādu neesmu darījusi. Viņš teica, ka tas neesot sarežģīti, esot tikai jāiemācās teksts. Teicu, ka varētu pamēģināt. Viņš atbildēja, ka man pašai arī nepieciešams atvērt kontu bankā. "

Zvanītājs arī aicinājis atnākt uz kredītiestādes filiāli, lai pārrunātu darba detaļas. Pirms tam gan esot nepieciešams lejupielādēt un uzinstalēt kādu programmu. 

"Kļuvu aizdomīga, ka uzreiz kaut kas ir jālejupielādē. "

Bankas pārstāvji atzīst, ka Natālija varēja kļūt par krāpnieku upuri. 

Šobrīd bankas klientus apzina viltvārži no Ukrainas, Krievijas un citām bijušajām PSRS valstīm. 

"Šobrīd ir tā, ka mēs redzam apmēram 300 krāpšanas mēģinājumus mēnesī, bet tendence ir augšupejoša. Jāatceras, ka tā gan nav tikai "Citadele", bet visas bankas. Ja parēķinām šādus skaitļus uz visām bankām, tad apjomi ir visai nozīmīgi," stāsta "Citadele" IT Drošības daļas vadītājs Kaspars Briška. 

Valsts policijā norāda, ka viens no variantiem, kā atpazīt potenciālos krāpniekus, ir aicinājums viņus parunāt latviešu valodā. Ja personas uzdodas par bankas darbiniekiem, tad viņiem ir jāprot runāt valsts valodā. 

"Bieži vien mēs saskaramies ar tādu metodoloģiju, ka krāpnieki sevi iepazīstina kā bankas darbiniekus, kuri ievērojuši, ka pašlaik no klienta konta tiek pārskaitīta nauda. Lai to apturētu, esot nepieciešams attālināti pieslēgties internetbankai, ievadot autorizācijas rīku- PIN1, PIN2.

Šādi parasti tiek iztukšots viss konts, kā arī nereti tiek paņemti aizdevumi dažādās interneta platformās. Bieži vien cilvēki neziņo par šādiem gadījumiem, taču ir svarīgi to darīt, lai iegūtu informāciju par šiem krāpniekiem," stāsta Valsts policijas Kibernoziegumu apkarošanas nodaļas priekšnieks Dmitrijs Homenko. 

Vairāk skatieties augstāk pievienotajā sižetā.