„Jaunā Saskaņa” pusdienotājus „piekukuļo” ar pieclatniekiem
foto: Dace Balode/Twitter
Pēdējās dienās „Double Coffee” apmeklētāji līdz ar rēķinu uz šķīvīša saņēmuši arī dīvaina paskata pieclatnieku.
Politika

„Jaunā Saskaņa” pusdienotājus „piekukuļo” ar pieclatniekiem

Elmārs Barkāns

Jauns.lv

Kafejnīcu tīkla „Double Coffee” iestādēs kafijotājiem un pusdienotājiem līdz ar rēķinu priekšvēlēšanu dienās oficianti pasniedza arī dīvainu naudas zīmi – priekšvēlēšanu skrejlapu piecu latu izskatā. Lapiņas priekšpuse atgādina nu jau no apgrozības izņemto banknoti, bet tās otrajā pusē nodrukāts aicinājums Rīgas domes ārkārtas vēlēšanās balsot par „Jauno Saskaņu”. Daudziem apmeklētājiem neierastais rēķins raisīja neizpratni.

„Jaunā Saskaņa” pusdienotājus „piekukuļo” ar piecl...

Rīdziniece Dace Balode sociālajos tīklos ierakstījusi: „Pusdienoju „Double Coffee” Doma laukumā. Kopā ar rēķinu atnes arī 5 latus. Jautāju, kas tas? Oficiants atbild: „Maza reklāmiņa””.

Jauns.lv jau rakstīja, ka pirms tam daudzi rīdzinieki šādu skrejlapu saņēma arī savās pastkastītēs. Partijas “Jaunā Saskaņa” līderi, pārkāpjot gan Autortiesību, gan priekšvēlēšanu aģitācijas likumu, nodrukājuši nu jau no aprites izņemto piecu latu banknoti tās oriģinālā izmērā, kā savas partijas reklāmlapeli.

Autortiesību likuma 17.1 pants “Naudas zīmes” nosaka, ka “Latvijas Bankai pieder autortiesības uz lata naudas zīmēm”. Kā Jauns.lv teica Latvijas Bankas (LB) preses sekretārs Jānis Silakalns, reproducējot lata banknotes, nav ievērotas prasības par to, ka reprodukcijas izmēram nozīmīgi jāatšķiras no banknotes izmēra, kā arī tai viennozīmīgi jāatšķiras no naudas zīmes. Tādu drukas darbu varēja atļauties tikai tad, ja būtu saņemta LB piekrišana, bet tāda nav iegūta. Tādēļ LB politisko spēku aicināja nekavējoties pārtraukt minēto aģitācijas materiālu izplatīšanu. Tomēr, pēc visa spriežot, tas nav izdarīts.

Izplatot šādu skrejlapu, iespējams, pārkāpta arī Priekšvēlēšanu aģitācijas likuma 17.1 panta pirmā daļa, kas nosaka, ka uz šādas skrejlapas būtu jānorāda, ka tā ir politiskā reklāma un kurš to apmaksājis, kā arī jānorāda šā izdevuma tirāža. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) par šo izdevumu uzsācis pārbaudi.

Bet vai šādu drukas darbu līdz ar rēķinu var piedāvāt arī kafejnīcas apmeklētājiem? Uz to KNAB Jauns.lv atbildēja: „Saskaņā ar Priekšvēlēšanu aģitācijas likumu politiskajām partijām un deputātu kandidātiem nav ierobežojuma aģitācijas materiālus izvietot publiskās vietās, taču iekštelpās tas ir jāsaskaņo ar telpu īpašnieku. Ja radušies izdevumi par materiālu izvietošanu, tie jāiekļauj kopējos partijas tēriņos un ir paziņojami KNAB”. KNAB arī piepilda, ka pēdējās dienās „Double Coffe” saņemtie rēķini ar dīvaino pieclatnieku sabiedrībā sacēlusi „veselu vētru”.

Kāpēc pieclatnieka izskatā nodrukātā reklāma tiek nolikta priekšā „Double Coffee” apmeklētājiem, ir viegli izskaidrojams, ja šī kafejnīcu tīkla īpašnieks Arndrejs Ņilovs arī startē „Jaunās Saskaņas” sarakstā.

KNAB Jauns.lv arī norādīja, ka turpina pārbaudi par dīvaino pieclatnieku mešanu rīdzinieku pastkastītēs, bet „pirms pārbaudes noslēgšanas atturas no plašāku komentāru paušanas”.

Pieclatnieka skrejlapā, kurā LB prezidenta vietā parakstījies „Jaunās Saskaņas” vadītājs Juris Žuravļovs, vēlētāji aicināti “palīdzēt” “glābt cilvēkus”, balsojot par “Jauno Saskaņu”. Saukļus parakstījusi arī eksbaņķiera Valērija Kargina sieva Tatjana, partijas priekšnieks un citi partijnieki, kas kandidē uz vietām Rīgas domē.