Kā Rīgā notiek ielu tīrīšana, un cik tas izmaksā?
foto: LETA
Sētnieks kaisa smiltis uz gājēju ietves atkušņa laikā.
Sabiedrība

Kā Rīgā notiek ielu tīrīšana, un cik tas izmaksā?

Jauns.lv

Iepriekš prognozēt ielu uzturēšanas izmaksas ziemas periodā nav iespējams, jo tās atkarīgas no laika apstākļiem un sniega apjoma. Šogad ielu, tiltu un satiksmes pārvadu uzturēšanai piešķirti 17,6 miljonu eiro, vēsta portāls Riga.lv. Parasti aptuveni puse budžeta tiek tērēta ziemas darbiem. Kā un kas īsteno uzturēšanas darbus?

Kā Rīgā notiek ielu tīrīšana, un cik tas izmaksā?...

Tehnikas vienības

Ziemas uzturēšanas darbus veic kopā 59 ziemas tehnikas vienības – 34 kompleksās ielu tīrāmās un kaisāmās mašīnas, 16 ietvju tīrāmās un kaisāmās mašīnas, 7 autogreideri, 2 sniega savācēji.

Uzturētāji

Rīgas domes Satiksmes departaments uz pieciem gadiem ir noslēdzis līgumus par uzturēšanas darbu veikšanu ar P/S Daugavas labā krasta uzturētājs un P/S Daugavas kreisā krasta uzturētājs. Ziemas sezonā uzturētāji atbild par brauktuvju, tiltu un sabiedriskā transporta pieturvietu atbrīvošanu no sniega un apstrādi ar pretslīdes materiālu. Savukārt par visām pārējām teritorijām, tajā skaitā trotuāriem, atbildīgi pieguļošo teritoriju īpašnieki vai apsaimniekotāji.

Budžeta izlietojums

Rīgas domes Satiksmes departamentam ir izdalīts budžets ielu, tiltu un pārvadu uzturēšanai visa gada garumā, paredzot, ka vislielākie tēriņi būs tieši ziemas mēnešos – decembrī, janvārī, februārī un martā, kad aktuāli ir sniega tīrīšanas un sniega izvešanas darbi. Pārējie līdzekļi ir atvēlēti ielu, tiltu un pārvadu attīrīšanai no smiltīm pavasara un vasaras periodā, bedru lāpīšanai, grantēto ielu greiderēšanai, zaļo zonu pļaušanai un citiem ar brauktuvju uzturēšanu saistītiem darbiem. Protams, ja ziema ir ļoti sniegota, uzturēšanas darbu izmaksas pieaug, un var gadīties, ka naudas sāk pietrūkt. Bet tas nenozīmē, ka darbi apstāsies un pilsēta grims sniegā. Rīgas dome tādos gadījumos piešķir papildu līdzekļus.

Par prioritātēm ielu tīrīšanā

Arī šogad, atkarībā no sniega apjoma, vispirms tiek tīrītas maģistrālās ielas, kurās ir intensīva satiksme vai sabiedriskā transporta kustība, tilti un satiksmes pārvadi.

Kaisīšana un tīrīšana

Jāņem vērā, ka ielu attīrīšana no sniega un kaisīšana ir atkarīga no laika apstākļiem. Ja temperatūra ir pastāvīga un nesnieg, tad kaisīšana nav nepieciešama, savukārt, ja gaisa temperatūra ir svārstīga – naktī mīnusi, bet pa dienu plusi, tad uz ielām veidojas apledojums, un kaisīšana ir regulāra.

Uzturēšanas darbus sniegotā dienā ietekmē vairāki faktori:

1) sniega tehnikas daudzums – ja ir ilgstoša, intensīva snigšana, ziemas tehnika nespēj ar visu tikt galā uzreiz;

2) vienas tehnikas vienības maršruts ir vidēji trīs stundas ilgs;

3) pilnībā attīrīt brauktuves no sniega kārtas var sākot, no trim stundām pēc snigšanas beigām;

4) tehnika iekļaujas kopējā satiksmes plūsmā, līdz ar to sastrēguma stundās var likties, ka tehnika vispār nestrādā;

5) autovadītāju prasmes;

6) transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis, vai tas ir aprīkots ar ziemas riepām u.tml.