Lielajam čehu koncernam “Škoda Transportation” Latvijā pēdējā laikā pagalam neveicas
Dažas dienas pēc Korupcijas novēršanas apkarošanas biroja (KNAB) veiktās kratīšanas RP SIA “Rīgas satiksme” (RS) telpās un skandalozā uzņēmēja Māra Martinsona aizturēšanas, saistībā ar lietu par RS iepirkumiem izskanējis arī “Škoda Transportation” vārds. Šī gan nav vienīgā liksta, kura Latvijā piemeklējusi Čehijas uzņēmumu.
Vakar KNAB lūdza piemērot apcietinājumu vēl trim personām, kas aizturētas ar RS veiktajiem iepirkumiem saistītajā kriminālprocesā.
Ceturtdienas rītā KNAB uz tiesu konvojēja arī “Škoda Transportation” komercdirektoru Vladislavu Kozaku, kur bija paredzēts lemt, vai apcietināt Čehijas uzņēmuma amatpersonu, pēc KNAB lūguma.
Pavisam drīz pēc sēdes Vidzemes priekšpilsētas tiesā kļuva zināms, ka tiesa Kozakam piemērojusi drošības līdzekli apcietinājumu.
KNAB uz tiesu konvojē "Škoda" komercdirektoru un "Alkom-Trans" valdes priekšsēdētāju
Ko RS iepirka no “Škoda Transportation”?
Ar “Škoda Transportation” RS 2016. gadā noslēdza 62,59 miljonus eiro vērtu iepirkumu par 20 zemās grīdas tramvaju piegādi.
Par 52 miljoniem eiro uzņēmums tramvajus Rīgai piegādāja arī 2008. gadā. Savukārt 2013. gadā RS noslēdza 131,64 miljonus vērtu iepirkumu ar “Škoda Electric” par 125 trolejbusu piegādi.
“Rīgas satiksmes” jaunie “Solaris Urbino” autobusi
“Rīgas satiksme” ir saņēmusi jaunākos “Solaris Urbino” sērijas autobusus. Plānots, ka līdz gada beigām pakāpeniski tiks piegādāti 70 autobusi. Tādējādi ...
Kozaks bijis valdes priekšsēdētājs arī Latvijā reģistrētam uzņēmuma SIA “Tram Servis Riga”, kurš nodarbojies ar automobiļu apkopi un remontu.
Zemās grīdas tramvaja apkopes un remonta ceha atklāšana
Kopā ar Kozaku uzņēmuma valdē strādāja arī Elīna Kokina un Čehijas pilsonis Tadeašs Moravecs. Uzņēmums tika izveidots 2017. gada janvārī, bet likvidēts – 2017. gada decembrī.
51% “Tram Servis Riga” piederēja “Škoda Transportation”, 35% – Latvijā reģistrētam uzņēmumam “TT Service” un 14% – SIA “Alkom-Serviss”.
Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa pagājušajā ceturtdienā piemēroja drošības līdzekli apcietinājumu arī uzņēmējam, SIA “Alkom-Serviss” līdzīpašniekam Aleksandram Krjačekam, kuru arīdzan bija aizturējis KNAB.
Zināms, ka SIA “Alkom-Trans” līdzīpašnieks Krjačeks ir partijas “Gods kalpot Rīgai” (GKR) biedrs, kā arī ziedojis naudu Rīgas domes valdošajai partijai “Saskaņa” un vēl 2002. gadā arī partijai “Jaunais laiks”.
KNAB aiztur SIA "Alkom-Trans" līdzīpašnieku, "Saskaņas" sponsoru Aleksandru Krjačeku
Viena no personām, kuru Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) lūdzis apcietināt kriminālprocesā par pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" (RS) iepirkumiem, ...
SIA “Alkom-Trans” mājaslapā norādīts, ka 2009. gadā aizsākts jauns virziens sadarbībā ar Čehijas uzņēmumu “Škoda Transportation”, proti, sākta aktīva zemo grīdas tramvaju “Škoda 15T” ieviešana Latvijas tirgū. Tramvajus apkalpo “Alkom-Trans” speciālisti, teikts uzņēmuma mājaslapā. Krjačekam pieder 60% daļu uzņēmumā “Alkom-Trans”, bet pārējie 40% pieder Sergejam Ecinam.
Savukārt dienu vēlāk KNAB darbinieki aizturēja un lūdza apcietināt arī nu jau bijušo pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" valdes priekšsēdētāju Leonu Bemhenu.
Neizdodas uzvarēt “Pasažieru vilciena” iepirkumā
Vēl salīdzinoši nesen neveiksmi Latvijā piedzīvojusi arī meitas kompānija “Škoda Vagonka”. Tā piedalījās “Pasažieru vilciens” (PV) rīkotā elektrovilcienu iegādes konkursā, beigu beigās piekāpjoties Spānijas uzņēmumam “Talgo”.
PV valdes priekšsēdētājs Rodžers Jānis Grigulis pēc konkursa noslēguma skaidroja, ka “Talgo” piedāvājums bijis saimnieciski izdevīgākais kopējā vilcienu paredzētajā ekspluatācijas laikā – 35 gados.
Jautāts, kādas bija pārējo pretendentu piedāvātās līgumcenas, Grigulis sacīja, ka nākamais izdevīgākais piedāvājums bija par nepilniem 20 miljoniem eiro dārgāks.
“Škoda Vagonka” pārstāvji gan publiski apliecināja, ka atsakās piekāpties un samierināties ar šo rezultātu.
Preses konferencē 4. decembrī “Škoda Vagonka” pārstāvji – viceprezidents Ivo Gurnaks un biznesa attīstības direktors Romāns Sorokins apgalvoja, ka pasažieru pārvadātāja PV elektrovilcienu iegādes iepirkumā par uzvarētāju atzītajam Spānijas uzņēmumam “Talgo” esot nepietiekama pieredze, kvalifikācija un tā piedāvātās izmaksas uz vienu elektrovilciena sēdvietu gadā esot pārāk augstas, lai uzņēmums uzvarētu šajā iepirkumā.
“No piedāvājuma atvēršanas procedūras, kas notika 6. augustā, nākamais izdevīgākas finanšu piedāvājums bijis par vairāk nekā 4% dārgāks. Mums ir pamats uzskatīt, ka vēlāk trīs mēnešu periodā mūsu piedāvājums apzināti tika padarīts dārgāks. Notika piemērojamās metodikas maiņas un vairākas aprēķinu korekcijas, uz kurām uzstāja PV un kur vairākos gadījumos mēs piekāpāmies, lai gan uzskatījām, ka tas nepamatoti sadārdzina mūsu piedāvājumu,” sacīja Sorokins.
Viņš atgādināja, ka “Škoda Vagonka” sākotnējā piedāvājumā ietvertās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā bija 893,59 eiro, ko uzņēmums joprojām ir gatavs nodrošināt.
Šī cena esot palielinājusies tikai PV veiktās korekcijas dēļ. Pēc PV pārrunām ar “Škoda Vagonka” kompānijas piedāvātā cena sasniedza 912,05 eiro, bet pēc PV veiktās korekcijas, kas “Škoda Vagonka” esot bijusi nepieņemama, tā pakāpusies līdz 928,5 eiro.
Tikmēr “Talgo” piedāvātās vidējās izmaksas uz vienu pasažieru sēdvietu gadā mērāmas 932,32 eiro.
Zināms arī, ka spāņu uzņēmuma piedāvātā kopējā līgumcena ir 225 303 262 eiro un tajā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.
Savukārt “Škoda Vagonka” preses konferencē nespēja sniegt atbildi uz jautājumu, kāda būtu čehu uzņēmuma piedāvātā galējā līgumcena.
To uzņēmuma pārstāvji pamatoja, sakot, ka viņiem neesot zināmi visi kritēriji simtprocentīgi precīzai līgumcenas nosaukšanai.
Jānorāda, ka "Škoda Transportation" nav tiešas saistības ar šī zīmola automašīnu ražotāju "Škoda Auto", kas kopš 2000. gada ietilpst "Volkswagen" grupā.
Par RS krimināllietu:
Jau vēstīts, ka pagājušajā trešdienā Latvijas tiesa piemēroja apcietinājumu RS infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktoram Igoram Volkinšteinam un uzņēmējam Mārim Martinsonam.
KNAB izmeklēšanā ir viens kriminālprocess par RS iepirkumiem. Šis kriminālprocess novembrī sākts pēc KNAB iniciatīvas un izmeklēšanā ir notikusi sadarbība ar Polijas Pretkorupcijas dienestu (CBA).
Martinsons tiek konvojēts uz tiesas sēdi, kur lems par drošības līdzekli
KNAB izmeklētajā kriminālprocesā tika aizturētas sešas personas, savukārt CBA izmeklētajā kriminālprocesā Polijā aizturētas divas personas.
KNAB patlaban izmeklēšanas interesēs plašāku informāciju nesniegs, tostarp, neatklājot Krimināllikuma pantus, pēc kuriem sākts kriminālprocess, taču apliecina, ka lietā netiek izmeklēta 800 000 eiro kukuļošana, ko savā preses paziņojumā minējis CBA, kura lietvedībā ir cits kriminālprocess.
"CBA lietvedībā ir pilnīgi cits kriminālprocess, un vienīgā saikne ar KNAB izmeklēto kriminālprocesu ir tajā, ka daļa no KNAB lietā iesaistītajām personām ir saistītas ar CBA izmeklēto lietu," norādīja birojā.
CBA paziņojumā teikts, ka Polijas dienesta un Latvijas KNAB kopīgas starptautiskas izmeklēšanas laikā Rīgā aizturēti cilvēki, kas palīdzējuši slēpt kukuli 800 000 eiro apmērā. Paziņojumā norādīts, ka Rīgā KNAB aizturējis cilvēkus, kas palīdzējuši slēpt kukuli 800 000 eiro apmērā saistībā ar teju 200 autobusu un trolejbusu piegādi Rīgai. Konkursus 2013.-2016. gadā organizēja RS.
Kā pavēstīja Polijas pretkorupcijas dienesta pārstāvis Bjalistokas pilsētā, šie 800 000 eiro bija jāmaksā mazās daļās, maskējot tos kā maksājumus par fiktīviem konsultāciju pakalpojumiem caur virkni filiāļu Latvijā, Kiprā, Honkongā un Ķīnā, pirms tie nonāktu Rīgā.