Eiropas Cilvēktiesību tiesa paziņo lēmumu lietā "Lembergs pret Latviju"
foto: LETA
ECT noraida Lemberga sūdzību par liegumu ieņemt Ventspils domes priekšsēdētāja amatu.
Sabiedrība

Eiropas Cilvēktiesību tiesa paziņo lēmumu lietā "Lembergs pret Latviju"

Jauns.lv / LETA

Eiropas Cilvēktiesību tiesas (ECT) komiteja trīs tiesnešu sastāvā šodien paziņoja lēmumu lietā "Lembergs pret Latviju", kurā tā vienbalsīgi noraidīja formāli no amata atstādinātā Ventspils mēra Aivara Lemberga ("Latvijai un Ventspilij") sūdzību par tiesību uz vēlēšanām iespējamu pārkāpumu, informēja Ārlietu ministrijā (ĀM).

Eiropas Cilvēktiesību tiesa paziņo lēmumu lietā "L...

Savā 2017.gada 22.augustā ECT iesniegtajā sūdzībā Lembergs, atsaucoties uz Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvenciju, sūdzējās par liegumu ieņemt Ventspils domes priekšsēdētāja amatu. Iesniedzējs apgalvoja, ka vēlētāji bija izteikuši savu gribu, ievēlot iesniedzēja partiju Ventspils domē, un veiktās aptaujas liecināja, ka vēlētāji vēlas redzēt iesniedzēju Ventspils domes priekšsēdētāja amatā.

Tomēr iesniedzējam kriminālprocesā piemērotais drošības līdzeklis - aizliegums ieņemt Ventspils domes priekšsēdētāja amatu - liedza viņam atrasties šajā amatā. Lembergs uzskata, ka tas pārkāpj Konvencijā garantētās tiesības uz vēlēšanām.

Izskatot sūdzību, ECT visupirms atgādināja, ka Konvencija garantē gan tiesības vēlēt, gan kandidēt vēlēšanās. Konvencijas norma attiecināma tikai uz likumdevēja vēlēšanām, tomēr termins "likumdevējs" Konvencijas 1.protokola 3.panta izpratnē nenozīmē tikai nacionālo parlamentu, jo tas ir interpretējams atbilstoši katras valsts konstitucionālajai sistēmai. Vienlaikus Konvencijas sistēmas institūcijas citās lietās jau ir secinājušas, ka pašvaldības nav "likumdevējs" Konvencijas iepriekšminētā panta izpratnē.

Lai gan likumdevēja funkcijas var nebūt tikai parlamenta ekskluzīva kompetence, tomēr pilnvaras izdot saistošus noteikumus un citus likumpakārtotus aktus, kas daudzās Konvencijas dalībvalstīs ir nodotas vietējām pašvaldībām, ir jānodala no likumdevēja varas, kas ir ietverta Konvencijas 1.protokola 3.pantā, norādīja ministrijā.

Pievērošoties iesniedzēja sūdzībai, ECT uzsvēra, ka atbilstoši Satversmes 64 pantam, Latvijā likumdevēja varu īsteno Saeima, un īpašos gadījumos - tauta. Pilsētu un novadu domēm piešķirtās tiesības izdot noteikumus ir ierobežotas to funkciju veikšanai, kuras pašvaldībām noteiktas likumā vai Ministru kabineta deleģējumā. Pašvaldībām deleģēto funkciju un uzdevumu izpildes likumīgumu un efektivitāti pārrauga Ministru kabinets. Savukārt domes priekšsēdētāja pilnvaras ietver domes darba vadīšanu un pārstāvību attiecībās ar valsti un citām pašvaldībām.

ECT atzina, ka Latvijā pilsētu un novadu domes un to priekšsēdētāji neīsteno likumdošanas varu, tādēļ nav "likumdevēji" Konvencijas 1.protokola 3.panta izpratnē. ECT secināja, ka iesniedzēja sūdzība tādēļ neietilpst attiecīgā Konvencijas panta tvērumā un ir noraidāma kā nepieņemama tālākai izskatīšanai pēc būtības.

Ministrijā norādīja, ka šo sūdzību ECT izskatīja, nelūdzot Latvijas valdības viedokli.