Turlais: "Taksometru jomu var sakārtot tikai veicot grozījumus Autopārvadājumu likumā"
Pirms divām nedēļām notikušajā Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejas sēdē, pēc vairāk kā gadu ilga pārtraukuma, deputāti atgriezās pie jautājuma par sabiedrisko kārtību un drošību pasažieru pārvadājumos ar vieglajiem taksometriem. Rīgas pašvaldībā iespējamie risinājumi nelegālo pārvadātāju darbības ierobežošanai jau iepriekš apspriesti vairākkārtīgi. Tomēr tiesiski šī situācija joprojām nav tikusi sakārtota.
Šā gada sākumā arī Konkurences padome norādīja, ka taksometru pakalpojumu tirgus galvaspilsētā ir sadrumstalots, un tajā valda asa konkurence, taču uzsvēra, ka nav konstatējusi aizliegtu vienošanos vai tirgus varas ļaunprātīgas izmantošanas pazīmes. Fakti liecina par pretējo. Pēc policijas ziņām, šā gada marta sākumā nedēļas laikā Rīgā tika aizdedzinātas četras “Baltic taxi” automašīnas, notiek policijas izmeklēšana. Arī presē izskanējusī informācija par dažādajām taksometru pakalpojumu aplikācijām un problēmām ar nelegāliem taksometriem tajos, neveicina situācijas uzlabošanos nozarē.
Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komitejas priekšsēdētājs Dainis Turlais pamato, ka taksometru pārvadājumu joma, iespējams, ir šobrīd valstī viena no visnesakārtotākajām sfērām: “Jautājumu par taksometru pārvadājumu nozares sakārtošanu Rīgā sākām risināt jau 2009.gadā, kad Rīgas pašvaldības sagatavotie priekšlikumi tika nosūtīti Saeimai. Diemžēl septiņu gadu laikā nozari sakārtojoša valsts likumdošana nav pieņemta un komitejai nākas atkal un atkal atgriezties pie šī jautājuma. Mērķis - nodrošināt kvalitatīvu vieglo taksometru pasažieru pārvadājumu pakalpojumu pieejamību, tai pat laikā novēršot vieglo taksometru pasažieru pārvadājumu pakalpojumu sniegšanas uzņēmumu darbinieku savstarpējos konfliktus. Pašvaldībai svarīgi ir arī nodrošināt vienkāršu un efektīvu vieglo pasažieru taksometru darbības kontroli.”
“Rīgas domei būtu nepieciešamas tiesības pašai lemt par pasažieru pārvadājumiem ar vieglajiem taksometriem savā administratīvajā teritorijā,” uzsver D.Turlais: “Diemžēl princips kā valsts un pašvaldība sadarbojas jomas sakārtošanā, nav uzteicams – valsts negrib vai nemāk, savukārt pašvaldībai neļauj to darīt”.
Līdz šā gada aprīlim, Rīgas domes Satiksmes departaments ir izsniedzis 607 speciālās atļaujas (licences) un 2112 licences kartītes pasažieru pārvadājumiem ar vieglajiem taksometriem Rīgas pilsētas administratīvajā teritorijā. Ir izsniegtas 344 speciālās atļaujas vieglo taksometru iebraukšanai Vecrīgā. No kopējā strādājošo pārvadātāju skaita apmēram 89 % ir uzskatāmi par mazajiem pārvadātājiem, kā lietojumā ir 1-5 transportlīdzekļi un tikai viena pārvadātāja lietojumā ir vairāk par 100 transportlīdzekļiem. Nesamērīgi lielais taksometru skaits veicina nekontrolētu konkurenci, kā rezultātā notiek taksometru vadītāju un to pārstāvēto kompāniju savstarpējie konflikti klientu piesaistīšanā, un ir būtiski apgrūtināta kvalitātes kontrole. Taksometru pārvadājumi ir arī spilgts ēnu ekonomikas piemērs – divi uzņēmumi, kuriem kopā ir nedaudz vairāk par 200 taksometriem, gada laikā nodokļos samaksā vairāk kā visi pārējie gandrīz 1700 taksometri, no kuriem lielākā daļā mēneša apgrozījumu uzrāda no 0 līdz 30 eiro.
Tādēļ jautājums par sabiedrisko kārtību un drošību pasažieru pārvadājumos ar vieglajiem taksometriem tika skatīts komitejas sēdē.
Nu Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komiteja ir saņēmusi priekšlikumus gan no pašvaldības iestādēm, gan nozarē iesaistītajiem, un, balstoties un tiem, sagatavojusi priekšlikumus LR Satiksmes ministrijai.
Pašvaldība aicinās Satiksmes ministriju sagatavot grozījumus Autopārvadājumu likumā, paredzot, ka speciālās atļaujas (licences) izsniegšana vieglo taksometru pārvadājumu veikšanai ir 9 republikas pilsētu un plānošanas reģionu kompetencē, papildus nosakot, ka plānošanas reģionā izsniegtā speciālā atļauja (licence) nedod tiesības veikt vieglo taksometru pārvadājumus republikas pilsētā un otrādi - republikas pilsētas izsniegtā speciālā atļauja (licence) nedod tiesības veikt pasažieru pārvadājumus ar taksometriem plānošanas reģiona teritorijā.
Tāpat likumā būtu jānosaka, ka automašīnām, kas tiek izmantotas kā vieglie taksometri, ir jābūt pakalpojumu sniedzēja īpašumā vai līzingā un visi pasažieru pārvadājumiem izmantotie transportlīdzekļi nedrīkst būt vecāki par 3 gadiem vai par ražotāja noteikto garantijas termiņu no pirmās reģistrācijas datuma.
Bet pats galvenais, ar ko būtu jāsāk ir precīzi jādefinē termins “taksometrs”, lai taksometru pārvadājumiem nevarētu izmantot vieglās automašīnas ar baltajiem valsts reģistrācijas numuriem.