Par piedzeršanos tiesātā “airBaltic” apkalpe izcietusi cietumsodus. Vai piloti drīkst turpināt darbu?
Apritējuši divi gadi kopš Norvēģijas tiesa piesprieda 10 mēnešu cietumsodu lidsabiedrības “airBaltic” pilotam-kapteinim, kurš 2015. gada 8. augustā kopā ar vēl trim apkalpes locekļiem (tostarp otro pilotu), tika aizturēts Oslo lidostā. Tolaik atklājās, ka viņiem pirms došanās reisā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedza pieļaujamo līmeni – 0,2 promiles. Sodi nu ir izciesti, taču vai piloti pēc šāda incidenta ir tiesīgi turpināt darbu aviācijas nozarē?
Tolaik tiesa piesprieda cietumsodus arī pārējiem aizturētājiem, no kuriem visi bija Latvijas pilsoņi.
Otrajam pilotam tika piespriests sešu mēnešu cietumsods, savukārt divām aizturētajām lidsabiedrības stjuartēm tiesa piesprieda attiecīgi 60 un 45 dienu ieslodzījumu.
Kapteinim asinīs tika konstatētas 0,54 promiles, otrajam pilotam 1,35 promiles (vidējs alkohola reibums) un abām stjuartēm – 0,4 un 0,8 promiles.
Pēc šāda soda saglābt karjeru ir grūti
Kā portālu Kasjauns.lv informēja Civilās aviācijas aģentūra (CAA), šobrīd, kad visas iesaistītās personas jau ir izcietušas tām noteiktos sodus un darba attiecības ar Latvijas civilās aviācijas nozari ir pārtrauktas. Latvijā šī apkalpe nestrādā.
CAA Aviācijas medicīnas daļas vadītājs Aivars Priekulis pauda, ka šāds ārkārtas gadījums bez šaubām būtiski ietekmē pilota turpmāko karjeru gadījumā, ja viņš vēlētos atjaunot pilota darbam nepieciešamās apliecības.
“Šādā gadījumā, iespējams, būtu jānorāda papildus ierobežojumi pilota dokumentācijā. Piemēram, operatīvs daudzpilotu ierobežojums, kas nosaka, ka konkrētā persona ir derīga tikai kā otrais pilots vai kopā ar kvalificētu otro pilotu uz noteiktu laika periodu, kā arī būtu papildu prasības veikt paplašinātas veselības pārbaudes un citus kontroles pasākumus,” skaidro CAA pārstāvis.
Katastrofu dēļ prasības pilotiem kļūst stingrākas
CAA arī norāda, ka lēmumus un rīcību šādos gadījumos nosaka likums Par aviāciju.
Saskaņā ar 57. pantu, darba devējs neslēdz darba līgumu vai pārtrauc darba tiesiskās attiecības, vai uz laiku atstādina no darba pienākumu pildīšanas personu, kurai diagnosticēta alkohola, narkotisko, psihotropo vai citu psihoaktīvu vielu atkarība, vai arī kura ir administratīvi sodīta par alkohola, narkotisko vielu vai citu apreibinošu vielu iespaidā izdarītiem pārkāpumiem, līdz brīdim kamēr nav pagājis gads pēc administratīvā soda izpildes.
“Atbilstoši Eiropas Aviācijas drošības aģentūras rekomendācijām, alkohola, narkotisko, psihotropo vai citu psihoaktīvu vielu atkarības vai pārmērīgas lietošanas preventīvo pasākumu ietvaros, pašlaik, civilajā aviācijā tiek ieviestas vēl stingrākas papildu prasības aviācijas personāla veselības un psiholoģisko pārbaužu jomās,” papildina Priekulis.
CAA skaidro, ka minētās izmaiņas tiek veiktas, vadoties pēc aviosabiedrības “Germanwings” traģēdijas izmeklēšanas komisijas ziņojuma.
Kā zināms, 2015. gada 24. martā aviosabiedrības “Germanwings” pilots Andreass Lubics tīšuprāt izraisīja aviokatastrofu, ietriecot reisa “4U 9525” lidmašīnu “Airbus A320” kalnu grēdā Francijas Alpos.
Katastrofā bojā gāja 144 pasažieri un seši apkalpes locekļi.
Reisa otrā pilota A. Lubica vainu pēc izmeklēšanas apstiprināja Francijas prokuratūra.
Saistībā ar gadījumu Norvēģijā, CAA arī informēja, ka, lai arī autovadītāja tiesību atņemšanas un izmantošanas aizlieguma kārtību nosaka Ceļu satiksmes likums, CAA ir tiesīga informēt atbildīgās institūcijas gadījumos, ja ir šaubas par iespējamu gaisa kuģa apkalpes locekļa neatbilstību transportlīdzekļa vadīšanas tiesību turētāja prasībām.
Par apkalpes iedzeršanu ziņojuši viesnīcas darbinieki
2015. gada 8. augusta rītā šai "airBaltic" apkalpei bija paredzēts vadīt lidmašīnu "Boeing 737" ar 109 pasažieriem ceļojumu kompānijas "Star Tour" čarterreisā, lai nogādātu norvēģu tūristus Krētā.
Norvēģu raidorganizācija NRK vēstīja, ka policiju par "airBaltic" apkalpes locekļu dzeršanu vakarā pirms reisa informējuši viesnīcas darbinieki.
Reaģējot uz šo informāciju, rītā pirms reisa apkalpes locekļiem tika veiktas pārbaudes, kas atklāja alkohola lietošanu.
Pārbaudi izturēja tikai viena no stjuartēm. Pārējie četri apkalpes locekļi tika arestēti.
Latvijas aviokompānija "airBaltic" tolaik pauda nožēlu par notikušo un uz laiku atstādināja četrus iesaistītos apkalpes locekļus un pastiprināja drošības pasākumus.
Norvēģu laikraksts "Aftenposten" ziņoja, ka arī lidostas policija turpmāk plāno biežāk veikt lidmašīnas apkalpes locekļiem alkohola testus. Līdz šim tie veikti neregulāri.
Norvēģijas pilotu asociācijas vadītājs sacīja, ka šī ir bijusi tikai trešā reize 30 gadu laikā, kad pilots nav izturējis alkohola testu Norvēģijas lidostā.