Ieskats ceļu policistu amizantajā ikdienā un sadzīvē. Dodamies patruļā ar netrafarēto “Škodu”
Interesējoties par to, kāda izskatās dzīve Rīgas apkārtnē no ceļu policistu skatpunkta, portāla Kasjauns.lv komanda izmantoja iespēju un, kopā ar Speciālo uzdevumu nodaļas policistiem, sēdās vienā no netrafaretajām Ceļu policijas automašīnām “Škoda Superb”. Brīdinām uzreiz – pirmajās rīta stundās neviens autovadītājs tā arī netika sodīts, taču, pavadot rītu ar policijas ekipāžu, atklājās ne mazums interesantu un amizantu lietu par likumsargu ikdienu.
Ir lietains otrdienas rīts. Pulksten 7.20 glaunā, policijas vajadzībām speciāli aprīkotā ģimenes klases “Škoda”, ierodas norunātajā satikšanas vietā Vestienas ielā 4.
Šodien pie stūres – Valsts policijas (VP) Speciālo uzdevumu nodaļas inspektors Raimonds Reizins un tās pašas nodaļas Jaunākais inspektors Māris Grīnfelds. Patrulējamais maršruts – Jūrmalas šoseja.
Patruļā ar netrafarēto Ceļu policijas "Škodu"
Interesējoties par to, kāda izskatās dzīve Rīgas apkārtnē no ceļu policistu skatpunkta, portāla Kasjauns.lv komanda izmantoja iespēju un, kopā ar ...
Fonā skanot “European Hit Radio” rīta programmai, dodamies ceļā.
Izbrauc, kamēr pilsēta vēl guļ
Pa ceļam uz Jūrmalu, Raimonds atklāj ceļu policista darba grafiku – divas dienas jāstrādā, divas brīvas.
“Rīta maiņās darbu uzsākam pulksten 7.00, kamēr pilsēta vēl guļ. Nostrādājot divas rīta maiņas, pa 12 stundām, ir divas brīvdienas. Pēcāk seko divas tikpat ilgas naktsmaiņas, no pustrijiem pēcpusdienā līdz kādiem diviem trijiem naktī,” skaidro Raimonds.
Papildus tam ceļu policisti regulāri tiek norīkoti konvojēšanai, piemēram, kādu svarīgu ārvalstu valdības viesu pavadīšanai.
“Tiek iedots maršruts un viņi [konvojējamie] braukā mums līdzi, kamēr sadomā iet gulēt, vai kā citādi,” smej Raimonds.
Pusdienlaiks ekipāžai pienākas pēc četrām nostrādātām stundām, vienu reizi maiņas laikā. Raimonds izstāsta, ka dienas maiņās, saņemot atļauju, maltīti drīkstot ieturēt kā pašiem ērtāk piemēram, “piestājot “Statoilā” un kaut ko sev paņemot”.
Gatavojoties nakts maiņām, vislabāk esot kārtīgi paēst mājās.
Pa rāciju ziņo: pazudis "BMW X5"
Raimonds kopā ar salīdzinoši mazāk runīgo kolēģi arī labprāt dalās savos iespaidos par nesen Ceļu policijas rīcībā nonākušajām čehu ražojuma automašīnām.
Braukt salīdzinājumā ar iepriekšējiem spēkratiem esot daudz ērtāk. Šīm “Škoda Superb” ir arī kruīza kontrole.
“Kā jau ar jaunu mašīnu,” nosaka Raimonds, “Uzskatu, ka šo mašīnu iegāde ir viens no labākajiem pirkumiem, kas ir veikts tieši Ceļu policijas vajadzībām. Šīs “Škodas” ir ērtas, labi piemērotas ilgiem braucieniem un labi aprīkotas.”
Te pēkšņi sarunu pārtrauc ziņojums pa rāciju – policisti tiek lūgti pievērst uzmanību kāda “BMW X5” modeļa aprakstam. Automašīnas īpašnieks ziņo, ka viņam tā pazudusi.
Jau kādu laiku esot ceļā, ievērojam, ka lietainās darbadienas rītā nav gadījies sastapt nevienu pašu Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpēju.
Raimonds atklāj, ka pēdējā laikā jūtami sarucis tieši ātruma pārkāpēju skaits.
“Kopš parādījušās visas tās reklāmas par jaunajiem netrafaretajiem auto, var just, ka ātrumu pārkāpj retāk. Uzmanīgi skatās, vai pretī nebrauc kāda “Škoda” vai “Subaru”, smej policists, “Savu lomu spēlē arī tas, ka ir beidzies mācību laiks un vecāki nesteidz bērnus nogādāt uz skolu, reizē paspējot laicīgi tikt uz darbu. Citādā ziņā rīti ir tas laiks, kad visbiežāk nākas sastapt šoferus, kuri “skrien”.
Dzērājšoferu problēma visaktuālākā joprojām ir Līgo svētku laikā un Jāņos.
Vīrieši draud ar “sakariem”, sievietes flirtē
Runājot par CSN pārkāpumu statistiku ikdienā, Rīgā viss joprojām esot kā parasti – pārsvarā dominē ceļazīmju ignorēšana/neievērošana un neatļautu pagriezienu veikšana.
Ar patiesi nejaukiem šoferiem ikdienā nākas sastapties visai reti. Agresīvi, bravūrīgi vadītāji nemēdz būt.
Taču, mēģinot izsprukt no soda, šoferi bieži vien pievēršas pat iebiedēšanai un dažādām viltībām.
“Protams, šoferi šad un tad uz vietas enerģiski mēģina apstrīdēt uzlikto sodu. Samērā bieži nākas dzirdēt, ka par šo te [apturēšanu, soda uzlikšanu] tikšot ziņots kādam no augšas, un rīt mēs jau vairs nestrādāšot! Dažreiz vēl pieraksta uzvārdu telefonā vai uz baltas lapas, tad tik vēl divas švīkas apakšā un... jā – tā teikt, rīt vairs nestrādāsim!” smej abi policisti.
Pavisam citādi esot ar dāmām. Raimonds neslēpj, ka netrūkst gadījumu, kuros daiļais dzimums, saprotot, ka nu būs bēdas, liek lietā šarmu un mēģina novērst policistu uzmanību no savu pienākumu pildīšanas.
“Taču ar mums tas neiet cauri, uzdzen tikai asinis vēl! Nākotnē būs kameras arī pie darba formām. Tad būs iespēja vēl arī kamerā pasmaidīt,” par dāmu metodēm joko Raimonds.
Pa rāciju atkārtoti izskan atgādinājums par pazudušo “BMW X5”.
Ātruma rekordi
Visbiežāk fiksētais neatļautais ātrums, pēc paša Raimonda pieredzes, ir 140 – 145 km/h robežās.
“Šis, acīmredzot, ir tas ātrums, kuru lielākā daļa automašīnu spēj attīstīt un par kuru vadītājam rodas mānīgs iespaids, ka viņš savu auto spēs savākt. Taču lielākais neatļautais ātrums, ko pats esmu piefiksējis, ja nemaldos, ir 170 km/h. Toreiz sodu saņēma šosejas motocikla vadītājs,” atklāj Raimonds.
Ikdienā patruļas maršrutus ceļu policistiem nosaka vadība. Tiek ņemta vērā statistika, ziņojumi par vietām, kurās novērota bieža noteikumu pārkāpšana, un citi faktori.
Speciālo uzdevumu nodaļas policisti ikdienā bieži vien pilda savus pienākumus arī citās Latvijas pilsētās. “Īpaši nedēļas nogalēs cenšamies izbraukt ārpus Rīgas,” piebilst Raimonds.
Atrodas pazudušais “BMW X5”
Pa rāciju piepeši izskan labas ziņas – pazudušais “BMW X5” ir atrasts. Ekipāžām tiek paziņots, ka meklējumus var izbeigt.
- “Būs tik ātri noķēruši čaļus, vai?” jautājam policistiem.
- “Diez vai. Manuprāt, viņš vienkārši bija aizmirsis, kur nolika mašīnu,” atbild Raimonds.
Kādēļ kļūt par policistu?
Tuvojoties Rīgai, kur ekipāža apsolījusi mūs izlaist ārā, pievēršamies jautājumiem par dzīvi. Piemēram, kas licis Raimondam izvēlēties policista karjeru?
“Bērnībā baidījos no ceļu policistiem!” joko Raimonds, “Katrā ziņā šis solis nav saistīts ar to, ka bērnībā man ļoti patika seriāli “Komisārs Reksis” un “Trauksme Kobrai 11”.
Ar Raimondu un viņa kolēģi pavadītajās maiņas stundās nekas tik spraigs kā iepriekšminēto seriālu sižetos nenotika.
Godīgi sakot, radās iespaids, ka ikdiena uz Latvijas ceļiem patiesībā ir visai mierīga un arī pārkāpumos pieķerto šoferu sodīšana, saskaņā ar Raimonda teikto, visbiežāk tomēr ir laipnību un profesionāla humora pilns notikums.
Atsveicināmies no policistiem Vecrīgas apkārtnē, vēl pirms pusdienlaika un novēlam tikpat mierīgu darba maiņas turpinājumu.