Amerikāņi: vai tiešām Latvijai vajag eiro?
ASV biznesa laikraksts "The Wall Street Journal" Latvijas izvēli par eiro ieviešanu nodēvējis par "Hamleta jautājumu - pievienoties vai nepievienoties [eirozonai]".
Laikraksts norāda, ka Latvija ir daudz ieguvusi, atrodoties eirozonas perifērijā, un bez Eiropas atbalsta valsts ekonomika pagājušā gadā būtu cietusi daudz smagāk. Tomēr, kaut arī Latvija stabili turas uz ceļa vienotās Eiropas valūtas ieviešanai, integrācija eirozonā var izrādīties sarežģīta.
Nesenie notikumi, sākot no bažām par eirozonas dalībvalstu lielajiem budžeta deficītiem līdz Eiropas Savienības (ES) spējām sniegt palīdzību, radījuši šaubas Latvijas politiķos, vai nebūtu lietderīgāk atlikt eiro ieviešanu, raksta WSJ.
Latvijas valdība ekonomiskās krīzes pārvarēšanai bija spiesta veikt virkni skarbu budžeta izdevumu samazinājumu, taču eiro ieviešanai budžeta deficītu nepieciešams samazināt vēl vairāk.
Eiro piesaistītais lata kurss neļauj Latvijas valdībai devalvēt valūtu, cerot, ka tas uzlabos valsts preču konkurētspēju eksporta tirgū un veicinās ekonomisko atlabšanu, raksta WSJ.
Kaut arī Latvijas ekonomika piedzīvo dramatisku lejupslīdi, valstī ir lielākais bezdarba līmenis ES un citas nopietnas problēmas, vadošās amatpersonas uzver, ka Latvija ir gatava turpināt piepildīt visus kritērijus eiro ieviešanai.
Taču stingrās prasības eiro ieviešanai var Latvijas ekonomiku novest vēl dziļākā krīzē, brīdina WSJ.
"Tas ir politisks jautājums - cik daudz viņi var nomērdēt sevi badā, lai paliktu piestiprināti Eiropai un turētos tālāk no Krievijas lāča," sacīja investīciju kompānijas "FX Concepts Inc" vadītājs Džons Teilors, norādot, ka viens no eiro ieviešanas aspektiem ir Latvijas valdības vēlme uzsvērt tās asimilāciju Eiropā.
Taču bažas par Grieķiju, Portugāli un citām krīzes skartajām eirozonas dalībvalstīm pastiprinājušas jautājumus par eirozonas spējām nodrošināt risinājumus katrai grūtībās nonākušajai valstij, radot šaubas par to, vai eiro ieviešanas izmaksas šobrīd ir iespējamo ieguvumu vērtas, raksta WSJ.
LETA