Latvietim piederējušo BMW nosola par 3 miljoniem latu
Sabiedrība

Latvietim piederējušo BMW nosola par 3 miljoniem latu

Jauns.lv

Savulaik latvietim piederējušo 1937. gada BMW 328 izsola par 4,3 miljoniem eiro

Latvietim piederējušo BMW nosola par 3 miljoniem l...

­

Par šo sporta auto nosolīti trīs miljoni latu.
Par šo sporta auto nosolīti trīs miljoni latu.

Izsolē Monako par 4,3 miljoniem eiro pārdots 1937. gada „BMW” sporta auto, kas kādreiz piederēja latvietim Gvido Ādamsonam.

Spēkrats izsolīts konfidenciāli, un izsoles rīkotāji neatklāj, kurš to iegādājies, vēsta nozare.lv. Par „BMW 328 MM Buegelfalte” solīta summa ir viena no augstākajām „RM Auctions” vēsturē un vislielākā, kāda jebkad piedāvāta par auto, kam ir kāda saistība ar Latviju. Mūsu naudā tie ir trīs miljoni latu. „RM Auctions” ir viens no lielākajiem auto izsoļu rīkotājiem un darbojas vairāk nekā 30 gadus.

No Hitlera ministra līdz latvietim

„BMW 328” uzbūvēja 1937. gada maijā, drīz pēc tam auto piedalījās Lemānas diennakts sacīkstēs Francijā. 1939. gadā auto pārveidoja, gatavojoties 1940. gada sacīkšu sezonai, īpaši „Mille Miglia” jeb 1000 jūdžu sacīkstēm Itālijā, kur BMW koncerns ar pieciem „328” rodsteriem ieguva trešo, piekto un sesto vietu.

Otrais pasaules karš pārvilka svītru auto sacīkstēm, un auto nokļuva nacistiskās Vācijas bruņojuma un munīcijas ministra, Hitlera megaceltņu arhitekta Alberta Špēra īpašumā. Pēc kara Špērs ar Nirnbergas tribunāla spriedumu devās uz 20 gadiem cietumā par vergu darba izmantošanu, bet spēkratu kā trofeju savāca krievi. To kā godalgu piešķīra iznīcinātāju „MiG” konstruktoram Artjomam Mikojanam.

Mikojans auto nodevis dēla rīcībā, tomēr viņa pārgalvīgā daba pamudinājusi tēvu atbrīvoties no auto. 1972. gadā Mikojans „BMW 328” rīdziniekam Gvido Ādamsonam iemainīja pret žiguli. Pēc komunisma un dzelzs priekškara krišanas Ādamsons spēkratu no Rīgas nogādāja Minhenē un nodeva BMW īpašumā. Kopš tā laika esot mainījušies vēl daži īpašnieki.

­

Novērtē skaistuli: video

Atgriešanās 1000 jūdžu rallijā

Antīko automobiļu klubā kasjauns.lv stāsta, ka Ādamsons kopā ar zviedru stūrmani 1990. gadā ar šo „BMW” nobrauca 1000 jūdžu ralliju Itālijā — 50 gadu pēc iepriekšējā brauciena. Turklāt Ādamsons bija pirmais no austrumu bloka, kurš startēja šajās sacensībās.

Auto bija ļoti labi saglabāts, restaurēts, vēlākajiem saimniekiem vajadzējis tikai pielabot ritošo daļu. Pats Ādamsons esot nerunīgs, tā ka, ar kādiem noteikumiem viņš mašīnu nodeva „BMW” koncernam, nav zināms. Varēja arī gadīties, ka auto būtu jāatdod vāciešiem bez jebkādas atlīdzības daudz ātrāk, piemēram, Maskavas Politehniskajam muzejam vajadzējis šķirties no vairākām trofejām. Vācieši pierādīja, ka tas ir laupījums, nevis likumīgi atsavināta kara tehnika.

Pieder unikāls motocikls

Gvido Ādamsona īpašumā pašlaik ir vēl viens Latvijas vēsturē izcils spēkrats — vienīgais mūsu valstī uzbūvētais motocikls „Pandera”. To konstruēja latvietis Arnolds Panders, piedalījās arī lidmašīnu būvētājs Kārlis Irbītis, 1937. gadā izgatavoja „VEF”.

Tehniski „Pandera” bija pārāks par daudziem tā laika motocikliem. Slavenā „Harley Davidson” elektrostarteri patentēja tikai sešdesmito gadu sākumā, kamēr Panders elektrostartera patentu reģistrēja ap 1938. gadu. Drīz sākās karš, pēc diviem gadiem PSRS okupēja Latviju, un tā arī šis motocikls palicis vienīgajā eksemplārā.

Ar šo „BMW 328” ir traucies vācu reiha bruņojuma un munīcijas ministrs Alberts Špērs, PSRS iznīcinātāju „MiG” konstruktora Artjoma Mikojana pārgalvīgais dēls un latvietis Gvido Ādamsons.

„BMW” par trīs miljoniem latu

Māris Puķītis/Foto: worldautosguide.com

­­