Sabiedrība

ASV mobilos telefonus pārsvarā vairs nelieto sarunām

Jauns.lv

Amerikas Savienotajās Valstīs mobilos telefons pārsvarā vairs nelieto sarunām, bet pakalpojumiem, kas ir saistīti ar datu pārraidi, raksta avīzes "New York Times" ziņu portāls "www.nytimes.com".

ASV mobilos telefonus pārsvarā vairs nelieto sarun...

Pērn uz katru amerikāņu lietotāju nosūtītais īsziņu skaits pieauga par 50%. 2009.gadā pirmo reizi datu pārraides apjoms, kas satur īsziņas, mūzikas failus, video straumēšanu un citus mobilā interneta pakalpojumus, pārsniedza balss sarunu apjomu.

"New York Times" reportiere Džena Vorthama citē ASV mobilo sakaru operatora "Sprint Nextel" izpilddirektoru Danu Hesi, kurš saka: "Sākuma sarunas bija vienīgais mobilā telefona pielietojums, tagad tās veido mazāk nekā pusi tīkla darbības (tā sauktā "trafika")."

Vorthama arī atsaucās uz nozares organizācijas "International Association for the Wireless Telecommunications Industry" (CTIA) datiem, kas liecina, ka ASV norunāto minūšu skaits uz vieni lietotāju pēdējos gados pat ir sarucis. Vienlaikus mobilie telefoni ir sastopami 90% amerikāņu mājsaimniecību un arvien vairāk mājokļos tiek atvienoti "parastie" telefoni.

Rakstā arī norādīts, ka pašu mobilo telefonu dizains ir mainījies tā, lai cilvēkiem būtu ērtāk lietot ierīces datu pārraides funkcijas. Ja agrāk dažiem telefoniem bija īpaši lieli, izcelti vai apgaismoti numuru ievadīšanas taustiņi, lai ar tiem ērtāk piezvanītu, tad tagad augošam telefonu skaitam ir skārienjūtīgs ekrāns. Zvanīšanai vajadzīgie taustiņi pat dažiem modeļiem parādās tikai kā skārienjūtīgi attēli uz ekrāna, kā tas ir ar populāro "Apple iPhone".

Reportiere pārstāsta sarunas ar vairākiem "tipiskiem" amerikāņu mobilo sakaru lietotājiem, kuri stāsta, ka veic arvien mazāk balss sarunu, arī ja operatori piedāvājot lielus sarunu minūšu apjomus par fiksētu maksu (to dara arī visi Latvijas operatori). Kāds uzņēmējs uzsver, ka drīzāk lietojot sava telefona īsziņu un e-pasta funkcijas, lai ar balss zvanu "neiejauktos citu dienas kārtība", bet ļautu partneriem reaģēt uz vēstījumu vai lūgumu tad, kad viņiem ir ērti.

Vorthama citē kādu Kanādas Toronto universitātes amatpersonu, 35 gadus vecu sievieti, kas mēnesī nozvanot tikai desmit minūtes balss sarunās un "tikai tad, ja man nav otra cilvēka "Twitter" adrese vai e-pasts".

Savukārt ASV pusaudžiem mobilie telefoni esot "īsziņu mašīnas". Vorthama atsaucās uz kādu māti, kas bijusi spiesta savai 12 gadus vecai meitai nopirkt mobilo telefonu, jo savādāk viņa paliktu ārpus savu skolas biedru un draudzeņu sabiedriskās aprites, kur teju visas tikšanās, jaunumi un "tusiņi" kļūst zināmi, sazinoties ar īsziņām.

LETA