„Par labu Latviju” un Stendzenieku apsūdz mūzikas zagšanā
Sabiedrība

„Par labu Latviju” un Stendzenieku apsūdz mūzikas zagšanā

Jauns.lv

Kustības „Par labu Latviju” reklāmas klipā, ko veidojis reklāmas aģentūras „!MOOZ” radošais direktors Ēriks Stendzenieks, skanošā mūzika ir identiska viskija „Chivas” reklāmas mūzikai.

„Par labu Latviju” un Stendzenieku apsūdz mūzikas ...

­­

Ēriks Stendzenieks kārtējo reizi tiek apvainots plaģiātismā. Šoreiz tas ir noticis cīnoties par labu Latviju.
Ēriks Stendzenieks kārtējo reizi tiek apvainots plaģiātismā. Šoreiz tas ir noticis cīnoties par labu Latviju.

Par to, ka „Par labu Latviju” (PLL) reklāmai, iespējams, ir nozagta mūzika liecina arī fakts, ka tūlīt pēc tam, kad sākās runas par plaģiātu PLL klips tika izņemts no „apgrozības” un tas vairs nav redzams kustības kanālā youtube.com. Pirms tam klips gan tika atskaņots gan Latvijas radiostacijās un televīzijās, gan arī bija redzams internetā.

PLL reklāmā, kurā „sliktie tēli” saka: “Es radīju offšoru … Es apzagu bērnu slimnīcu”, fonā skan „The Cinematic Orchestra” pirms vairākiem gadiem ierakstītā dziesma „To Build a Home”, kas skan viskija „Chivas” reklāmā.

Stendzenieks gan apvainojumus plaģiātismā noraida un tos nodēvējis par „pilnīgiem murgiem”. Portālam diena.lv Stendzenieks skaidro: „Mūzika nav identiska, noskaņa ir līdzīga. Mūziku izveidoja skaņas dizaineris studijā. Starp šīm abām reklāmām vienīgā līdzība vispār ir tikai tā, ka abās izmantoti cilvēki. Tad jau mēs Jānim Streičam varam pārmest plaģiātismu no Ingmāra Bergmana, jo abās filmās izmantoti cilvēki.”

Savukārt komponists Zigmars Liepiņš diena.lv teica: „Jebkurš muzikants pat ar minimālu izglītību var dzirdēt, ka akordu secība ir tieši tāda pati kā oriģinālajā reklāmā. Pat tonalitāte ir vienāda. Vienīgā atšķirība, ka nav izmantota balss un ieraksts veikts uz lēta, zemas kvalitātes sintezatora vājā studijā, jo skaņa ir slikta.”

Aizdomas par plaģiātismu pastiprina fakts, ak „divdomīgais” PLL reklāmas klips zibenīgi tika izņemts no apgrozības. Iespējams PLL reklāmas veidotāji nobijās no sekām un klipu „likvidēja”. Tādēļ tagad vairs nav iespējams apskatīt PLL reklāmas klipu. Vienīgi var iepazīties ar viskija „Chivas” reklāmu.

Jāteic, ka šis nebūt nav pirmais gadījums, kad Stendzenieks tiek apvainots plaģiātismā. Piemēram, PLL sarkanā apļa  logotips atgādina 1902. gadā dibināta lielveikalu tīkla „Target”  logotipu. Stendzenieks gan apgalvo, ka tā nav patiesība, jo emblēma ņemta no Latvijas aviācijas vēstures – šādas apaļas emblēmas savulaik tikušas zīmētas uz lidmašīnu astēm.

Savukārt  2005.gadā uz Latvijas kultūras dienās Francijā Stendzenieks veda 27 000 latu vērtu runājošo akmeņu projektu, par kuru viņam pārmeta, ka ideju tam reklāmists „aizņēmies” no kāda ārzemju mākslinieka. Tāpat kā tagad, arī tad Stendzenieks noliedza plaģiātu.

Video:Viskija „Chivas” reklāma, kuras mūziku esot „aizņēmies” PLL reklāmas veidotājs Ēriks Stendzenieks:

Elmārs Barkāns/Foto: LETA


­­