Sabiedrība
2010. gada 13. jūlijs, 14:41

Cilvēki karstumā paliek traki

Jauns.lv

Svelmainais karstums cilvēkiem liek rīkoties neadekvāti – dedzināt kūlu, šaut uz trolejbusu, spārdīt sintezatoru Rīgas centrā un tamlīdzīgi. Pārāk daudz saules cilvēku dezorientē.

Vieni no karstuma dūriena redzamākajām pazīmēm ir apjukums, agresivitāte, krampji, samaņas zudums, galvassāpes, slikta dūša, miegainība, rakstīts Veselības ministrijas mājaslapā internetā. Tas nozīmē, ka šajās dienās cilvēku uzvedība nav prognozējama un var būt neadekvāta. Pārkarsis indivīds nespēj objektīvi pieņemt lēmumus, bet var rīkoties pakļaujoties acumirklīgam agresivitātes, apjukuma, miegainības un daļēja samaņas zuduma ietekmē.

Protams, ne visi tā rīkojas, jo ir arī tādi, kas sevi prot paglābt no svelmējošās saules ietekmes. Tomēr tas nenozīmē, ka no karstuma paglābies cilvēks var izvairīties arī no pārkarsušiem līdzpilsoņiem un uz savas ādas neizjust viņu agresivitāti, apjukumu vai prāta aptumsumu.

Par karstuma izraisītām „šausmām” liecina pēdējās dienās notikušais, kas „normālos” apstākļos nebūtu pat iedomājams.

Visuzskatāmākais piemērs bija „izbaudāms” svētdien, kad pulksten 11.00, kad jaunatnes Dziesmu un deju svētku organizatori „Daugavas” stadionā izdzina bērnus nodancot deju lielkoncertu, kaut gan mediķi un veselīga dzīvesveida propagandētāji laika posmā no pulksten 11.00 līdz 15.00 cilvēkus vispār aicināja nerādīties zem klajas debess.

Ir arī „mazāki” negadījumi:

Ar izkapti cirtīs galvas

12.jūlijā, īsti pēc pusnakts Aizputē, Liepājas ielā kāds agresīvi noskaņots vīrietis pēc policijas ierašanās kādā dzīvesvietā vicinājis izkapti un draudējis apkārtējiem nocirst galvas. 1978.gadā dzimušais vīrietis, būdams alkohola reibumā, kāda nama dzīvokļa istabas un koridora logiem izsitis stikla rūtis. Vīrietis bijis ļoti agresīvi noskaņots un pat pēc policijas ierašanās vicinājis izkapti un draudējis apkārtējiem nocirst galvas, bet pēc tam aizskrējis.

Dedzina kūlu

Pie pilna saprāta laikam nebija  trīs pusaudži, kuri jūlija sākumā Liepāja izdomāja dedzināt kūlu. It kā kūlas dedzināšanas laiks jau sen kā beidzies, bet puišeļi starp Liepājas dzelzceļa stigām ieraudzīja vēl pērnās zāles kušķus un nolēma tos nosvilināt;

Ogoja, ogoja un aplaupīja

Savukārt kādam Rīgas slimnīcā guļošam vīram tā apriebās sakarsusī slimnīcas palāta, ka viņš nolēma iet uz tuvējo mežu ogot. Svētdienas rītā viņš arī mazliet palasīja ogas, bet, kad saule pakāpās debesīs, savas domas mainīja un uzbruka garām ejošai sievietei. Viņš to sāka žņaugt un pieprasīt naudu. Slimnīcas pacients sievietei atņēma trīs latus un drīz vien atkal atgriežas klīnikā it kā nekas nebūtu noticis;

Zaglis mirst notikuma vietā

Toties kāda sieviete, ierodoties savās mājās Brantkalna ielā, Rīgā, dzīvokļa durvis atrada puspievērtas, bet istabā uz grīdas atrada narkotikas pārlietojušamies zagļa līķi.. Dzīvokļu apzadzēji šajā laikā nevis iet veikt savu arodu, bet gan svešā īpašumā lietot narkotikas, lai tur pēc tam „atstieptu kājas”;

Atveldzējās un sadauzīja

Pie Brīvības pieminekļa kāds dīvainis ar visām drēbēm ielēca pilsētas kanālā, bet, kad no tā izrāpās, sadauzīja ielu muzikantes sintezatoru. Šādas rīcības pamatojamība ir grūti izskaidrojama;

Šauj uz trolejbusu

Sestdienas vakarā kāds vīrietis ne no šā ne no tā Merķeļa ielā ar pneimatisko ieroci šāva uz trolejbusu

Tie ir tikai daži karstuma delīrija izraisīti atgadījumi. Diez vai turpmākajās dienās no tiem mums izdosies izvairīties.

Aizmukt no karstuma apsēstiem cilvēkiem kļūst aizvien grūtāk. Saistībā ar karsto laiku „Latvijas dzelzceļš” noteicis ātruma ierobežojumus vilcienu satiksmē, kas ietekmē vilcienu kustības grafiku. Katru dienu no pulksten 11.00 līdz 21.00 iekšzemes pasažieru un kravas vilcieniem noteikts maksimālais kustības ātrums 60 kilometri stundā, bet starptautiskajiem pasažieru vilcieniem - 80 kilometri stundā. Līdz ar ātruma ierobežojumiem, notiks izmaiņas vilcienu kustības grafikā un stacijās tie pienāks vēlāk. Laikā, kad gaisa temperatūra tik ievērojami paaugstinās, metāls, no kura sastāv sliedes izplešas un rada sliedē paaugstinātu spriegumu, kas var deformēt sliežu ceļus un tādējādi apdraudēt kustības drošību.

Elmārs Barkāns/Foto: LETA