Zatlers otrreizējai caurlūkošanai Saeimā nodod grozījumus par budžetu un finanšu vadību
Valsts prezidents Valdis Zatlers šodien nosūtīja Saeimai otrreizējai caurlūkošanai 26.maijā parlamentā pieņemto likumu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību", informē Valsts prezidenta kancelejā.
Minētie grozījumi bija nepieciešami, lai izpildītu Satversmes tiesas (ST) 2010.gada 25.novembra spriedumu saistībā ar konstitucionālo institūciju un Tiesībsarga budžeta neatkarību.
Lai arī ST deva likumdevējam sešu mēnešu termiņu normatīvā regulējuma trūkumu novēršanai, likumprojekta izskatīšana Saeimā notika tikai šā gada maijā. Tādējādi Saeimai bija atvēlēts salīdzinoši maz laika likumprojekta saskaņošanai ar konstitucionālajām institūcijām un Tiesībsargu, nesagaidot Tieslietu padomes viedokli.
Prezidents saņēma Valsts kontroles, Augstākās tiesas un Tieslietu padomes iebildumus par likuma saturu, kuros pausts viedoklis, ka 26.maijā pieņemtais likums nenodrošina ST sprieduma izpildi un vēl vairāk ierobežo konstitucionālo institūciju un Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījumu procesu. Šim viedoklim Valsts prezidenta kancelejas rīkotajā sanāksmē par iespējamu likuma caurlūkošanu pievienojās arī Tiesībsargs un ST pārstāve.
Augstākā tiesa papildus norādīja, ka pieņemtais likums neatbilst varas dalīšanas principam un vērtējams kā izpildvaras nesamērīga iejaukšanās neatkarīgas tiesu varas darbībā.
Valsts prezidents lūdz Saeimu likuma caurlūkošanas procesā uzklausīt un izvērtēt Tieslietu padomes, kā arī citu iesaistīto institūciju viedokļus un priekšlikumus.
Kā ziņots, 31.maijā Rīgas pilī likuma par budžetu un finanšu vadību grozījumu atbalstītāji un pretinieki tikās ar Valsts prezidenta juridiskajām padomniecēm, lai izklāstītu katras puses argumentus.
Valsts prezidenta kanceleja no valsts kontrolieres Ingunas Sudrabas bija saņēmusi prezidentam adresētu otrreizējās caurlūkošanas lūgumu.
Kā aģentūrai LETA iepriekš norādīja valsts kontroliere, Ministru kabinets un tagad arī Saeima pārāk "gramatiski" tulko ST spriedumu, piemēram, paredzot, ka likumu skarošās institūcijas tiks uzklausītas, neizveidojot efektīvāku mehānismu, kas ļautu šīm iestādēm ietekmēt sava budžeta aprises pēc būtības.
Kā ziņots, apspriestie likuma grozījumi ir saistīti ar konstitucionālo institūciju un Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījumu neatkarības pakāpi.
2010.gada novembrī tika pieņemts ST spriedums lietā, kas tika ierosināta pēc Valsts kontroles padomes pieteikuma, par Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.panta piektās daļas, Valsts kontroles likuma 44.panta otrās daļas un Tiesībsarga likuma 19.panta otrās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 1., 83. un 87.pantam.
ST, secinot, ka regulējums ir acīmredzami nepilnīgs, atzina apstrīdētās normas kopsakarā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 20.pantu, ciktāl tajā nav noteiktas Valsts prezidenta kancelejas, Augstākās tiesas, Satversmes tiesas, Valsts kontroles vai tiesībsarga tiesības tikt uzklausītiem Ministru kabinetā jautājumos, kas skar to budžeta pieprasījumus, par neatbilstošām Satversmes 1., 83. un 87.pantam un spēkā neesošām no 2011.gada 1.jūnija.
Saeima pieņēma grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību, taču Valsts kontrole uzskata, ka ar grozījumiem ST spriedums netiek izpildīts un šie grozījumi vēl vairāk ierobežo konstitucionālo institūciju un Tiesībsarga biroja budžeta pieprasījuma procesu.
Satversmes 71.pants paredz, ka desmit dienu laikā, skaitot no likuma pieņemšanas Saeimā, Valsts prezidents motivētā rakstā Saeimas priekšsēdētājam var prasīt likuma otrreizēju caurlūkošanu.
LETA