112

Ar NATO iznīcinātāja palīdzību Ādažos nosēdināto lidaparātu pilotus nesodīs

Jauns.lv

Mazgabarīta lidmašīnu, kas otrdien no Vācijas ieradās Latvijā, pilotiem par ierašanos bez lidojuma plāna nekādas soda sankcijas nepiemēros, ceturtdien nolēmusi Civilās aviācijas administrācija.

Ar NATO iznīcinātāja palīdzību Ādažos nosēdināto l...

Tās vadītājs Māris Gorodcovs pastāstīja, ka par šonedēļ notikušo atgadījumu, ka trīs vāciešu mazgabarīta lidmašīnas izpelnījās NATO iznīcinātāja "Mirage-2000" uzmanību un pavadīšanu līdz Ādažu lidlaukam, un to, ka lidotāji pirms došanās ceļā nebija iesnieguši lidojuma plānu, informēs "Vācijas Ultravieglo gaisa kuģu asociāciju", kurā šīs trīs lidmašīnas bijušas reģistrētas.

"Šie piloti kļūdu pieļāva nezināšanas dēļ, domājot, ka uz Šengenas līguma valstīm var lidot brīvi un bez lidojuma plāna iesniegšanas. Šie cilvēki savu vainu atzīst un bija gatavi arī soda sankcijām," teica Gorodcovs.

Viņš uzsvēra, ka Šengenas līguma dalībvalstu pilsoņiem, dodoties ar privāto gaisa transportu uz citu Šengenas līguma dalībvalsti, nav jāiziet imigrācijas kontrole lidostā, bet lidojuma plāns valstīm, kuru gaisa telpu lidaparāts šķērsos, jāiesniedz obligāti. To var izdarīt, valstu atbildīgās institūcijas informējot gan pirms tam, gan arī lidojuma laikā pa radio, tuvojoties konkrētās valsts robežai.

Gorodcovs arī klāstīja, ka triju vāciešu gaisa kuģotāju galamērķis bijis tieši Ādažu lidlauks, Latviju viņu apmeklējuši, lai paviesotos pie paziņām. Starp lidotājiem bijis arī kāds ļoti pieredzējis pilots – instruktors, kurš, jau atrodoties Latvijas gaisa telpā un uzzinot, ka viņiem seko NATO iznīcinātājs, centies ar to nodibināt radio sakarus, taču tas nav izdevies.

Vācieši šim lidojumam iepriekš bija pienācīgi sagatavojušies un tehniskais aprīkojums bijis kārtībā, sacīja Gorodcovs.

Jau ziņots, ka otrdien pēcpusdienā Latvijas gaisa telpā tika pamanīti trīs neatpazīti lidaparāti, tādēļ aktivizēta viena Šauļos bāzētā NATO gaisa telpas patrulēšanas lidmašīna "Mirage-2000", kuras pavadībā neatpazītās mazizmēra lidmašīnas nosēdinātas Ādažu lidlaukā.

Ādažu lidlauka pārstāve Ilze Krūkle aģentūrai BNS pastāstīja, ka NATO iznīcinātājlidmašīnas pavadībā nosēdināto lidaparātu piloti bijuši pārbijušies un neziņā par turpmāko. Piloti bija devušies apceļot Eiropu. Pēc viņas teiktā, šis gadījums parāda noteikumu atšķirību Latvijā un citās Eiropas valstīs. Latvija esot vienīgā valsts Eiropā, kur iepriekš jāsaskaņo lidojuma plāni.

Aizsardzības ministrs Artis Pabriks ("Vienotība") pēc notikušā aģentūrai BNS sacīja, ka, piespiežot nosēsties vairākām ārvalstu privātām lidmašīnām Ādažu lidlaukā, bruņotie spēki visu izdarījuši savlaicīgi un pareizi. No Latvijas aizsardzības viedokļa tā bijusi reāla mācība, kam visi bijuši gatavi.

Pēc ministra rīcībā esošās informācijas, tās esot privātās lidmašīnas, kas lidoja no Austrijas, caur Vāciju, Poliju un Lietuvu. Piloti nav zinājuši, ka Baltijā ir jāreģistrē lidojuma augstums, kādā viņi lidoja.

"Nekādā ziņā rīcība nebija pārspīlēta. Tikpat labi šeit var būt narkotiku tirgotāji, bēgļi. Gaisa spēkiem ir jādara savs darbs, pēc tam jau noskaidros citi. Domāju, ka šeit nekas vairāk par administratīvu lietu nevar būt. No bruņoto spēku viedokļa viss tika izdarīts perfekti, savlaicīgi un pareizi," uzskata Pabriks.

BNS