112

Pētījums: visbiežākais letālo autoavāriju iemesls ir vadītāja kļūda

Jauns.lv

Visbiežākais autoavāriju ar letālām sekām iemesls ir autovadītāja pieļauta kļūda vai neadekvāta reakcija, liecina Lielbritānijā veikta apjomīga pētījuma rezultāti.

Pētījums: visbiežākais letālo autoavāriju iemesls ...

Lielbritānijas ceļu drošības labdarības organizācija Attīstīto autovadītāju institūts (IAM) analizējusi policijas apkopotos datus par 700 000 autoavāriju, kas notikušas laika posmā no 2005. līdz 2009.gadam, raksta "Daily Telegraph".

"[Pētījuma rezultāti] bija pārsteigums. Ne tikai avāriju iemeslu dēļi, bet arī saistībā ar populāru mītu sagraušanu," norādīja IAM pētījuma vadītājs Nīls Greigs.

"Piemēram, skatoties uz valdības kampaņām, liekas, ka galvenā problēma ir ātrums. Bet nelegāla ātruma pārsniegšana, kad autovadītājs pārsniedz atļauto ātrumu, ir vainojama tikai 13,9% avāriju gadījumu ar letālām sekām. Biežāks iemels (15,9%) ir apstākļiem neatbilstoša ātruma izvēle, piemēram, ieiešana līkumā pārāk lielā ātrumā, kaut arī ātrums tajā brīdī var būt mazāks par atļauto," skaidroja Greigs.

Kā liecina pētījuma rezultāti, nāvējošas autoavārijas 65% gadījumu izraisījusi autovadītāja kļūda vai neadekvāta reakcija. No tām visbiežāk (34%) autovadītājs zaudējis kontroli pār automašīnu.

20,5% gadījumu autovadītāji pieļāvuši kļūdu, pienācīgi neaplūkojot satiksmi pirms manevra veikšanas, 12% gadījumu pagrieziens vai manevrs veikts slikti, bet 11,6% gadījumu autovadītājs nav pienācīgi novērtējis cita satiksmes dalībnieka trajektoriju vai ātrumu.

Otrs biežākais nāvējošu autoavāriju iemesls ir nesaprātīga rīcība, kas izraisījusi 31% avāriju, kurās kāds gājis bojā. Šajā kategorijā pirmajā vietā ar 15,9% ierindojas satiksmes apstākļiem neatbilstoša ātruma izvēle, kam seko atļautā ātruma pārsniegšana (13,9%) un zīmju "Dodiet ceļu" vai "Stop" ignorēšana (2,1%).

Trešais izplatītākais cēlonis ir agresīva un pārgalvīga braukšana un pieredzes trūkums, kas saistīts ar 28% avāriju. Pārgalvīga braukšana vai steigšanās vainojama 17% avāriju, agresīva braukšana - 8,3% avāriju un vadītāja pieredzes trūkums - 5,3% letālo avāriju.

19,6% nāvējošo avāriju izraisījusi sēšanās pie stūres reibumā vai uzmanības novēršana no ceļa.

Gājēji bijuši atbildīgi par 18,2% nāvējošo autoavāriju, bet slikti ceļa apstākļi saistīti ar 10,9% satiksmes negadījumu. Automašīnas tehniskais stāvoklis bijis vainojams 2,8% avāriju.

Pētījuma rezultāti parāda, ka biežākais cēlonis avārijām ar letālām sekām ir autovadītāja paša rīcība, norāda pētnieki.

Vīriešiem izplatītāka ir bezrūpīga un nevērīga braukšana un steigšanās, kā arī apstākļiem neatbilstoša ātruma izvēle, savukārt sievietes biežāk mēdz būt nepieredzējušas, taču retāk sēžas pie stūres alkohola reibumā.

Uzvedību uz ceļa ietekmē arī autovadītāja vecums - šoferi gados biežāk pienācīgi nepavēro satiksmi, bet jaunāki autovadītāji biežāk pārsniedz ātrumu.

"Autovadītāji var daudz ko mācīties no šī pētījuma. Galvenais ir būt uzmanīgākam, lai ciešāk paskatītos satiksmē, vajadzīgs tikai mazliet vairāk laika, bet tas var glābt dzīvības," norāda Greigs.

"Lielākā daļa avāriju nav tādas, kad automašīnas kļūst dramatiski nekontrolējamas vai kūp dūmos. Tās ir mazas kļūdas, kurām negaidīti ir smagas sekas."

LETA