112
2011. gada 18. oktobris, 02:30

Lidmašīnas avāriju, iespējams, izraisījuši pilota zemu veiktie akrobātiskie manevri

Jauns.lv

Lidmašīnas avāriju Turaidā, kurā dzīvību zaudēja divi cilvēki, visticamāk, izraisīja fakts, ka tika veikti akrobātiskie manevri zemā lidojuma augstumā, atzīst Civilās aviācijas aģentūras (CAA) vadītājs Māris Gorodcovs.

Viņš skaidro, ka no liecinieku stāstītā izriet, ka rezerve līdz zemei bija pārāk maza, lai lidmašīnu varētu veiksmīgi izvest no konkrētās situācijas.

Lidmašīnas modelis esot bijis aprīkots pat ar drošības izpletni, kas kritiskā momentā izšaujas un lidmašīna tiek nolaista zemē, tomēr augstuma rezerve bija tik maza, ka arī izpletnis nepaspēja noreaģēt.

CAA vadītājs skaidro, ka lidmašīna bijusi tehniski pārbaudīta pavisam nesen. Tā bijusi rūpnīcā salikta un bija tikai trīs gadus veca. "Nedomāju, ka tur varēja būt kādas tehniskas problēmas," uzsvēra eksperts.

Lidmašīna bija reģistrēta Latvijā, pilots savukārt licenci bija ieguvis Lietuvā. Jebkura pilota licence, lai ar to varētu pilotēt konkrētajā valstī ar tajā reģistrētu gaisa kuģi, ir jāatzīst kā spēkā esoša, tomēr šajā gadījumā tas nav noticis - licence ir spēkā tikai Lietuvā un ja tiek izmantoti Lietuvā reģistrēti gaisa kuģi, sacīja Gorodcovs. Viņš gan piebilst, ka tas nav iemesls vai cēlonis šai avārijai, bet gan formalitāte.

Eksperts arī informē, ka Eiropas Savienībā ir izstrādāta jauna regula, kura stāsies spēkā nākamā gada aprīlī. Tajā tiks nodefinēti vienveidīgi vienotie standarti jeb minimālās prasības pilotu gan praktiskai, gan teorētiskai sagatavošanai. Visticamāk, tiks noteikts, ka licence, ja to būs izdevusi attiecīgās valsts kompetentā iestāde, tiks atzīta visā ES.

Vienlaikus eksperts uzsver, ka, lai šādi negadījumi nenotiktu ar regulējumu ir grūti ko mainīt. Vienīgais CAA vairākus gadus cenšas panākt izmaiņas sodu sistēmā. Patlaban Tieslietu ministrija (TM) iebilst, ka CAA varētu piemērot administratīvos vai naudas sodus.

"Patlaban esam bezzobaina iestāde, kas visiem ir labi zināms," uzver eksperts.

Viņš uzskata, ka sodu piespriešana aviācijas nozarē būtu jāizņem no Administratīvo pārkāpumu kodeksa un jāiekļauj nozares likumdošanā. Esot izstrādāti vairāki varianti, bet TM joprojām iebilst.

"Gaidām jauno valdību, lai šo jautājumu atrisinātu un agresīvāk virzītu uz priekšu. Patlaban mēs sadarbojamies ar Satiksmes uzraudzības biroju, bet aviācijas standarts tā ir apjomīga pasaule, tā niansēta un detalizēta," atzīst CAA pārstāvis.

Kā ziņots, Saistībā ar sestdien Turaidā notikušo lidmašīnas avāriju, kurā dzīvību zaudēja divi cilvēki, policijā ir sākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 21.nodaļas - par noziedzīgiem nodarījumiem pret satiksmes drošību.

Procesa izmeklēšanas gaitā arī tiks noskaidroti patiesie iemesli, kādēļ lidaparāts nogāzās, aģentūrai LETA sacīja Valsts policijas Rīgas reģiona pārvaldes preses pārstāvis Toms Sadovskis.

Kā ziņots, sestdien, 15.oktobrī, plkst.16.03 kukurūzas laukā pie Turaidas, vertikāli ietriecoties zemē, avarēja Ādažu aviokluba mazā sporta lidmašīna "Savage". Abi lidmašīnā esošie vīrieši gāja bojā. Lidmašīnu pilotēja pazīstamais uzņēmējs Gundars Vectirāns, bet pasažiera krēslā sēdēja aktīva dzīvesveida cienītājs, arī uzņēmējs Juris Sirmais, liecina aģentūras LETA rīcībā esošā informācija.

1968.gadā dzimušais Vectirāns bija "Toyota" un "Lexus" automašīnu oficiālā pārstāvja Latvijā "Amserv Motors" līdzīpašnieks, vienlaikus viņš ieņēma vadošus amatus arī vairākās citās kompānijās. Tai pašā laikā uzņēmējs aizrāvās ar aviāciju. Pilota apmācību viņš bija izgājis un licenci ieguvis "Avio Rīga" pilotu skolā.

Savukārt 1978.gadā dzimušā Sirmā hobijs bija skriešana, viņš ar labām sekmēm piedalījās dažādos vidējo un garo distanču skrējienos, liecina internetā publiski pieejamā informācija. Pēc "Firmas.lv" datiem, Sirmajam piederēja kapitāla daļas divos uzņēmumos - SIA "Rebootizer Baltic" un SIA "Grīdu birojs". Pirmajā firmā viņam piederēja puse kapitāla daļu, bet otrajā - visas. Abos uzņēmumos viņš bija arī valdes loceklis.

LETA Nozare.lv