Džilindžers par Elīnas Dzelmes mākslu: „Savā sievā apbrīnoju visu”
Kultūra

Džilindžers par Elīnas Dzelmes mākslu: „Savā sievā apbrīnoju visu”

Jauns.lv

Dailes teātra jaunā aktrise un māksliniece, teātra galvenā režisora Dž. Dž. Džilindžera sieva Elīna Dzelme atklājusi savu otro personālizstādi „Vīns”. Tajā vērojamie darbi gleznas raisa emociju virpuli un pārdomas par sievišķības būtību.

Džilindžers par Elīnas Dzelmes mākslu: „Savā sievā...

Elīnas Dzelmes izstādes "Vīns" atklāšana

Astoņas gleznas tapušas šīs vasaras laikā, kopš Elīna uzaicināta „Vīna studijā” veidot savu izstādi. Tomēr nevienā gleznā nav redzama ne vīna pudele un pat ne glāze – vien kailu sieviešu izteiksmīgas figūras. Tās stāsta netveramus stāstus un interesanti, katram skatītājam raisās savas asociācijas. „Vīns – tas jāuztver dziļāk, nekā vienkārši sarkans dzēriens. Vīns var būt auglības dzēriens, labu nesošais un arī ļaunu nesošais. Vīns var būt atraisītājs un slēdzējs,” skaidro pati māksliniece. Veidojot šis gleznas viņa ļāvusies impulsam, iedvesmai un gleznu vārdi atnākuši kā netveramas asociācijas.

Atraisās sievišķībā

Vai gleznā ir atainota Žuljeta no romāna par marķīzu de Sadu, vai Bībeles Marija Magdalēna, vai elegantas dāmas, vai tas ir mūsdienu sieviešu dialogs par auglību vai gluži otrādi – izvirtību – katrs skatītājs ierauga savu. Bet jebkurā gadījumā gleznas raisa emociju virpuli un pārdomas par sievišķības būtību. Uz jautājumu, vai kādā gleznā māksliniece iegleznojusi sevi, Elīna Dzelme pasmaida. Pie spoguļa kā modele stāvējusi nav un fiziskās līdzības ir maz, taču gleznas savā ziņā ir pašas dvēseles atspulgs.

Mākslas zinātniece Sarmīte Sīle šajā izstādē ierauga to, kā jaunā māksliniece jūtas savā ģimenes dzīvē. „Viņa var atraisīties un jūtas drošāka kā sieviete blakus savam vīram, brīvāka, mīļāka, sievišķīgāka,” novērojusi Sīle un izsaka lielu pateicību Džilindžeram par radošo un garīgo atbalstu talantīgajai un vēl tikai strauji augošajai māksliniecei.

Glezno arī naktīs

Lai arī Elīna Dzelme savulaik gribēja studēt glezniecību Latvijas Mākslas akadēmijā, tomēr nejaušības dēļ viņa kļuva par aktrisi. Sapnis par akadēmisko izglītību mākslas jomā vēl nav atmests, taču patlaban Dzelme nespēj atrast laiku studijām. Teātris – mēģinājumi un izrādes prasa savu, jāatlicina laiks gleznošanai un ģimenei. Dzelme ir pieprasīta un noslogota aktrise – šosezon viņa spēlē astoņās izrādēs un daudzās vadošās lomas. Kā viņa spēj to apvienot – mēģinājumus, tekstu mācīšanos, izrādes un vēl gleznošanu, Elīna pasmaida un parausta plecus: „Es nezinu. Jaunība!”

Gleznošanā pārrāvumu nav – nepaiet ne nedēļa, kad Elīna Dzelme nebūtu stājusies pie molberta. Nav tā, ka viņa katru dienu, kā pēc grafika gleznotu: „Es sevi nespiežu, kad gribas, tad gleznoju,” atklāj māksliniece. Citreiz otas rokā viņa ņem jau no agra rīta, citreiz vakaros vai pa dienu. Dažkārt iedvesma gleznot uznāk naktīs.

Džilis dievina

Elīna labi apzinās, ka grib vēl pilnveidot savu gleznošanas tehniku un mācīties. Pagaidām viņas skolotāja ir māksliniece un arī šīs izstādes kuratore Inga Brūvere. „Mani fascinē viņas mērķtiecība un vēlēšanās radīt, enerģija un iedvesma. Es apbrīnoju viņas talantu. Jautājums vienīgi, vai viņa ies tālāk un attīstīsies jau kā profesionāla māksliniece ar akadēmiskās izglītības dotu meistarību,” savai audzēknei izaugsmes ceļu saredz Brūvere. Viņa saredz Elīnā to, kas nav daudziem Mākslas akadēmiju beigušajiem – bez mākslinieciskās degsmes augstskolā apgūtais nenodrošina mākslu, bet gan tikai zināmu meistarību.

Uz izstādes atklāšanu ieradies bija arī Elīnas Dzelmes vīrs, Dailes teātra galvenais režisors Džilindžers. Ar apbrīnas un dievināšanas pilnām acīm viņš sekoja ar acīm savai sievai. Skaista un talantīga aktrise, māksliniece, inteliģenta, gudra un daudz lasījusi sarunu biedrene, kas lieliski apvieno radošos pienākumus ar ģimenes dzīvi – Džilindžers Kasjauns.lv atzīst, ka apbrīno savā sievā visu. Viņa skatiens, intonācija to pasaka vēl spilgtāk un bez vārdiem.

Atklāj sievietes dvēseli

Savā otrajā personālizstādē „Vīns” aktrise un gleznotāja Elīna Dzelme piedāvā gleznas, kurās atklājas jauni pavērsieni viņas mākslinieciskajā ceļā – tie ir iepriekš neapgūti mākslinieciskie paņēmieni, citas izteiksmes formas un līdzekļi, pilnveidojot glezniecības tehniku un pievēršoties vēl neskartām tēmām. Tomēr arī šajās gleznās, tāpat kā darbos, ko šī gada pavasarī viņas pirmajā personālizstādē „Fest antifrigia” varēja aplūkot Rīgas mākslas telpā, nav zudusi interese par sievietes iekšējo pasauli un dvēseles pārdzīvojumiem. Elīna Dzelme atzīst, ka arī jaunā izstāde „Vīns”, līdzīgi kā viņas pirmā personālizstāde, ir dziļi personiska un intīma.

Elīnas Dzelmes personālizstādi „Vīns” „Vīna Studijā” varēs apskatīt līdz 2012. gada 20. janvārim.

Anda Leiškalne / Foto: Mārcis Priede