Alvis Hermanis latviešiem iesaka: "Mazāk skatieties TV, vairāk lasiet grāmatas!"
Latvijas teātris šobrīd ir spīdošā profesionālā formā, uzskata Jaunā Rīgas teātra mākslinieciskais vadītājs un režisors Alvis Hermanis, kura iestudētā izrāde "Oblomovs" tika novērtēta kā labākā izrāde pagājušajā sezonā un kurš "Spēlmaņu naktī" saņēma arī balvu kā gada labākais režisors. Savā runā viņš ieteica latviešiem mazāk vakaros skatīties televizoru, bet vairāk lasīt grāmatas.
"Es saprotu, ka šovakar ir tā sanācis, ka mūsu teātrim sabira balvas, bet gribu pateikt, ka Latvijas teātris ir profesionāli pilnīgi spīdošā formā, par aktieriem to domāju pirmām kārtām," sacīja Hermanis.
Viņš ieteica latviešiem mazāk vakaros skatīties televizoru, bet vairāk lasīt grāmatas, jo mūsdienu "Oblomovus" varot atpazīt tieši pēc tā - ka viņi vakaros sēž uz saviem dīvāniem pie televizoriem, "bet, protams, katrs izvēlas pats".
"Galvenais, ko gribēju pateikt - pievērst uzmanību tam, ka Latvijas teātris šobrīd ir ļoti, ļoti labā formā, un ļoti cerīga ir arī nākotne. Pēdējos gados jaunu cilvēku un jaunas enerģijas pieplūdums, kāds ir tagad, domāju, to mēs visi redzam. Strādādams ārzemēs pēdējos gados, esmu liecinieks tam, ka šobrīd Eiropā teātri, kuriem ir senas tradīcijas, viens pēc otra brūk visu acu priekšā. Pirms diviem gadiem Itālijas teātros notika tas pats, kas pie mums pirms četriem gadiem, kad noņēma gandrīz pusi finansējuma. Tā kā viņiem nav repertuāra teātra sistēma, tad visai mākslas nozarei tas bija tāds trieciens, no kura nezinu, vai viņi atjēgsies," pauda Hermanis.
Viņš minēja, ka kaut kas līdzīgs notiek Itālijā, Holandē, bet Krievijā, kas bijusi teātru lielvalsts, viņaprāt, profesionālo teātri ir iznīcinājusi televīzija.
"Eiropas lielā teātra tradīcija šobrīd birst kopā. Tas, kas notiek Latvijā, tas pa īstam ir brīnums. Vakara gaitā teica lielus pateicības vārdus Kultūras ministrijai par šī vakara finansēšanu, tas ir labi, bet man arī teica, ka nākamgad visiem teātriem ir samazināts finansējums, izņemot Krievu drāmas teātri un Daugavpili. Bet vienalga tā kvalitāte, par ko es arvien vairāk un vairāk pārliecinos, ne tikai strādājot ar Jaunā Rīgas teātra aktieriem, tā skatuves kultūra, kāda piemīt mūsu profesionāļiem, tā ir milzīga, milzīga vērtība," uzsvēra režisors.
Viņš uz skatuves ceremonijas laikā kāpa vairākkārt, arī saņemot balvu kā labākais režisors 2011./2012.gada teātra sezonā.
Lielais noslēpums, kā taisīt teātri, nākot ļoti lēnām, atzina Hermanis.
"Šajās dienās paiet 20 gadi, kopš es sāku Jaunajā Rīgas teātrī mēģināt pirmo izrādi. Par režisoru mācījies nebiju, tad tie 20 gadi vienlaicīgi ir arī profesijas apgūšana praktiskā eksperimentu ceļā. Lielais noslēpums, kā tasīt teātri, tā ļoti, ļoti lēnām nāk. Dažreiz liekas, ka kaut ko saproti, tad atkal atmet atpakaļ. Dažās Eiropas valstīs mani joprojām sauc par jauno režisoru," saņemot balvu sacīja Hermanis, kurš iestudē izrādes vairākās valstīs.
Hermanis balvu kā gada labākais režisors saņēma par izrādēm "Oblomovs" un "Oņegins. Komentāri".
Šogad "Spēlmaņu nakts" balvas tika pasniegtas 18 nominācijās, izvērtējot Latvijas teātru veikumu aizvadītajā sezonā.
"Spēlmaņu nakts 2012" balvu pasniegšana
BNS/ Foto: Mārtiņš Ziders, Evija Trifanova/ LETA