Pasažierus tracina haoss Latvijas autobusu satiksmē
Pasažieri ir sašutuši par haosu, kas šogad iestājies autobusu satiksmē valsts centrālajā daļā.
Sabiedrība

Pasažierus tracina haoss Latvijas autobusu satiksmē

Jauns.lv

Jaunais gads sācies ar nepatīkamām pārmaiņām pasažieru pārvadājumos lotē „Centrā – 1” jeb Viduslatvijā. Ogre, Bauska, Jūrmala ir tikai dažas pilsētas, kurās valda haoss autobusu satiksmē. Pasažieri sūrojas par nepienākošajiem autobusiem, šoferu analfabētismu un netīrajiem braucamajiem.

Pasažierus tracina haoss Latvijas autobusu satiksm...

Autotransporta direkcija no jaunā gada pasažieru pārvadājumus Viduslatvijā iepriekšējo astoņu pārvadātāju vietā tagad konkursa kārtībā uzticējusi diviem – Liepājas autobusu parkam un SIA „Sabiedriskais transports”. Ja arī valsts ir ietaupījusi naudu un izvēlējusies lētāko variantu, tad tas katrā ziņā nav nācis par labu pasažieriem. Jauno autobusu tehniskais stāvoklis ir palicis sliktāks, tajos bieži ir atslēgta apkure, šoferīši nezina maršrutu un ceļu prasa pasažieriem, tāpat pasažieriem bieži vien tā arī neizdodas sagaidīt sarakstā paredzēto autobusa reisu.

Ogrēnieši neapmierināti ar Liepājas autobusu parku

Ģimenes ārste Andīne Rence, kas trīs reizes nedēļā mēro ceļu no Ogres un Suntažiem, „Latvijas Avīzei” stāsta, ka 3. janvārī autobuss maršrutā Ogre – Sigulda kavējies 45 minūtes, bet dienu agrāk brauciens vispār nav noticis.

„Autobusam no Ogres ir jāizbrauc pulksten astoņos no rīta, man pieņemšana sākas pulksten deviņos. Ceļā jāpavada 45 – 50 minūtes. Todien kavēju,” Renci neapmierina arī tas, ka šoferi kases aparātu trūkuma dēļ dod biļeti no rullīša, bet nedod čekus, kas vajadzīgi grāmatvedības uzskaitē.

Savukārt ogrēniete Astrīda pastāstīja, ka, dodoties no Ogres uz Rīgu, 14. janvārī, pulksten 8.20, autobusa šoferim ceļu rādījis kāds pasažieris, jo vadītājs to neesot zinājis. „Autobusā bija ļoti auksts. No mutes nāca garaiņi,” atceras Astrīda.

Autobusu izbraukšana kavējas un dažādi pārkāpumi notiek gandrīz ik dienu, liecina Ogres autoostā veiktā uzskaite, raksta „Latvijas Avīze”. Bijuši pat pārkāpumi, kad "Liepājas autobusa parka" – firmas, kas kopš 1. janvāra. Ogres autoostas vadītājs Artūrs Bērziņš uzsver – agrāk dažādu pārkāpumu bija daudzreiz mazāk, tāpēc nav šaubu, ka jaunais pasažieru pārvadātājs a/s „Liepājas autobusu parks” nav gatavs izpildīt savas saistības.

Bardaks Jūrmalas mikriņos

Kasjauns.lv arī rakstīja, ka daudz neērtību pasažieri izjuta arī mikroautobusu satiksmē uz Jūrmalu. Jūrmalas domes pilsētas satiksmes plānotājs Jānis Lodiņš „Latvijas Avīzei” sacīja, ka jūrmalniekus neapmierina vecie un netīrie autobusi, maršrutu kustības sarakstu neievērošana, autobusu vadītāju neziņa par maršrutiem, kur viņiem jābrauc, kā arī braukšanas biļešu neizsniegšana un mainīgās biļešu cenas.

Jūrmalnieki TV3 raidījumam „Bez Tabu” stāstīja, ka šogad viņu braucieni ar busiņu uz Rīgu pārvērtušies par murgu. Līdz šim maršrutu apkalpoja Jūrmalas uzņēmums „Jūrmala SV”, bet nu tā saistības pārņēmis Liepājas autobusu parks, kura šoferīši nezina ceļu, kavējas, bet viņu braucamie ir daudz sliktākā tehniskā stāvoklī.

Liepājas autobusu parka vadītājs Māris Ārbergs norādījis, ka „Jūrmala SV” esot atteicis iznomāt autobusus, tāpēc vajadzēja slēgt līgumus ar citiem nozares uzņēmumiem, kas pieprasījumu pilnībā apmierināt nevarēja. Ārbergs sola – no 1. februāra uz Jūrmalu brauks atbilstošas kvalitātes, ietilpības ērti mikroautobusi.

Dīvaini braucamrīki arī Bauskā

Sūdzības no pasažieriem tiek saņemtas arī par pārvadājumiem maršrutā Rīga – Bauska, ko tagad nodrošina uzņēmums „Sabiedriskais transports”. Līdz šim šo maršrutu apkalpoja Bauskas SIA „Aips”. Esot ne tikai dīvaina šoferīšu rīcība, bet arī paši braucamie.

Kāds pasažieris portālā bauskasdzive.lv raksta: „Par maršrutā Bauska - Rīga kursējošo busiņu dīvainībām var palasīt forumā, taču mani pārsteidza uzraksts uz transportlīdzekļa (uz autobusa sāniem lieliem burtiem ir uzrakstīts „de ZIGEUNER”). Tiem, kas nezina vācu valodu, paskaidrošu, ka vārds „Zigeuner” latviski nozīmē „čigāns”. Varbūt busiņš paredzēts tikai vienas tautības pasažieriem? Diskriminācija? Ar ko lai latvieši un citu tautu pārstāvji nokļūst galvaspilsētā?”

Kāda cita pasažiere portālā sudzibas.lv raksta: „Biju ļoti nepatīkami pārsteigta, kad 10. janvārī braucu no Rīgas uz Bausku ar ekspresi, kurš no Rīgas izbrauca 18.10. Kad iebraucām Bauskā, gribēju izkāpt pie Rātslaukuma pieturas, kur visu laiku ir apstājušies arī ekspreša reisi, šoferis man atbildēja, ka šis taksometrs ir ekspresis un biju spiesta braukt līdz autoostai, un tad iet atpakaļ uz Rātslaukumu. Tāpēc, mīļie Bauskas iedzīvotāji, ja arī jums ir jāizkāpj Rātslaukuma pieturā, tad pavaicājiet vadītājam vai viņš tur stāsies, vai viņam būs slikts garastāvoklis un viņā nestāsies, jo, kā izrādās, citiem šoferiem tā nav problēma.”

Tiesā protestēs pret Autotransporta direkcijas lēmumu

Autotransporta direkcijā (ATD), kas plāno un uzrauga pasažieru pārvadājumus, teic, ka situācija uzlabojas un secinājumus varēs izdarīt pēc vairākiem mēnešiem. Nebūšanu iemesls ir jaunie pārvadātāji, kas izrādījās negatavi darboties no 1. janvāra, raksta „Latvijas Avīze”.

„Kopš 2008. gada notiek tiesāšanās par tiesībām pārvadāt pasažierus lotē „Centrs-1”. 2012. gada 31. decembrī beidzās līguma darbības termiņš astoņiem pārvadātājiem, tāpēc pērn 1. oktobrī izsludinājām jaunu konkursu. Konkursā uzvarēja a/s „Liepājas autobusu parks” un „Sabiedriskais autobuss”. Saistībā ar konkursa komisijas lēmuma apstrīdēšanu varējām noslēgt vienošanos, kas stājas spēkā 1. februārī. „Liepājas autobusu parks” un „Sabiedriskais autobuss” vienīgie piekrita pasažieru pārvadājumiem kopš 1. janvāra," teic ATD sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītājs Ivars Zaļais.

Tātad patlaban par pasažieru nebūšanām būtu jāvaino ATD, kas nespēja paredzēt notikumu gaitu.

Pret ATD lēmumu protestē, sola to sūdzēt tiesā astoņi pasažieru pārvadātāji, kas šajos maršrutos cilvēkus pārvadāja no 2011. gada augusta līdz aizvadītā gada beigām. Šo uzņēmumu pārstāvji arī uzsver – konkursa uzvarētāji piedāvājuši dempinga cenas un gatavojas darboties ar negodīgām metodēm, turklāt ēnu ekonomikā.

Savukārt Zaļais teic, ka šajā konkursā pirmo reizi izmantots Igaunijas modelis, kas paredz pusi no virsplāna naudas ieņēmumiem par biļetēm atstāt pasažieru pārvadātājam. Viņš piebilst, ka valstij izdevies ar šādu nosacījumu konkursu ietaupīt 400 000 latus no paredzētās dotācijas summas.

Kasjauns.lv/Foto: Edijs Pālens/LETA