
Velorikšas - tūristu pievilinātāji vai iedzīvotāju tracinātāji?
Velorikšas jeb pasažieru velosipēdi Rīgas ielās vizinās jau pāris gadu. Iedzīvotāji sākotnēji velorikšas uztvēra ar piesardzību, taču to skaitam strauji pieaugot, neapmierinātība pret tūristu vizinātājiem arī kļūst lielāka.
Par velorikšām kājāmgājēja Ilze izsakās skarbi: „Šausmīga braukšanas kultūra jaunekļiem, plus vēl uzvedība kā tāda... kā arī cik manīts, ka rikšu vadītāji mēdz grēkot, braucot alkohola reibumā”. Skaļā mūzika, traģiskā braukšanas kultūra, uzbāzība ir tikai daži no argumentiem, ko min portāla Kasjauns.lv uzrunātie kājāmgājēji Vecrīgā.
Taču, lai samierinātu kājāmgājējus un velobraucējus kopš pagājušā gada velorikšu maršrutus un drošības noteikumus regulē Rīgas domes (RD) pieņemtie noteikumi. Pašvaldības satiksmes departamenta pārstāve Una Ahuna – Ozola skaidro, ka velorikšas Rīgas centrā var pārvietoties pa iepriekš Satiksmes departamentā saskaņotiem maršrutiem, savukārt Vecpilsētā – ievērojot ceļu satiksmes noteikumus.
Firmas „Limoserviss” velorikšas stūrmanis Edijs portālam Kasjauns.lv apgalvoja, ka gājējiem satiksmi netraucē un brauc atbilstoši gan ceļu satiksmes, gan RD drošības noteikumiem. Edijs uzsver, ka „tūristi ir sajūsmā par velorikšām, jo pie mums pat nāk fotografēties.” Apgalvojumus par briesmīgo braukšanas kultūru Edijs atspēkoja, ļaujot mums sēdēt pasažieru vietā, kamēr pats, cītīgi minot pedāļus, izvadāja pa vienu no saviem mīļākajiem maršrutiem Vecrīgā gar Doma baznīcu.
Brauciena maksa par 15 rikšā pavadītajām minūtēm ir 10 lati, taču puiši ir spēcīgi un kājas kustina ātri, tāpēc aizbraukt var gana tālu, ja vien gājēju satiksme nav intensīva.
Pa bruģi braukt nav viegli un neskatoties uz polsterētajiem sēžamajiem kopā ar velorikšu kratāmies arī mēs, taču ne brīdi nerodas nestabilitāte vai bīstamas situācijas. Edijs stāsta, ka nedaudz grūtāk ir ar apaļiem cilvēkiem, tomēr kājas jau ietrenētas. Grūti esot bijis pirmās divas nedēļas, taču, kad tās izturēja, nekas vairs nesāpēja.
Uz velorikšas karietes griestiem ir pielīmēta A4 formāta lapa, kur aprakstīti drošības noteikumi, kuros minēts arī par drošības jostu lietošanu, taču Edijs atzīst, ka parasti cilvēkiem nespiež to lietot, ja paši nevēlas.
Edijs ir pļāpīgs un savu amatu jau apguvis, neskatoties uz to, ka par velorikšu velkoni strādā vien pāris mēnešu. Puisis ir no Liepājas un cer šādā veidā nedaudz nopelnīt vasaras izklaidēm. Cik tieši dienā nopelna jaunietis neatklāj, bet saka, ka maizītei ar desu sanākot. Noslodze neesot liela aptuveni 5-6 cilvēki dienā, bet cilvēku skaitu nekad nevarot prognozēt – tas ir tāpat kā ar makšķerēšanu, nekad nezini, kad kaut kas uzķersies. „Visražīgākās ir rudens un pavasara sezonas, jo tad uz Latviju brauc Zviedrijas un Norvēģijas bagātnieki. Uz jautājumu, vai strādā arī ziemā, Edijs iesmejas un stāsta, ka pats noteikti nestrādās, bet zina, ka divi puiši ir arī piekopuši praksi ziemā vizināt tūristus.
Vecrīgā velorikšu biznesu pārvalda trīs kompānijas – „Limoserviss”, „Baltic taxi” un „Žiguļi”. Edijs lepni apgalvo, ka tikai viņiem ir skaidri tarifi, jo dzirdējis no tūristiem, ka pārējie aprēķina summas pēc acīm.
Rīgā reģistrēti 28 velorikšas un viens velosipēds 10 cilvēkiem. Velorikšu kontroli un pārbaudi veic Rīgas pašvaldības policija un Satiksmes departamenta kontroles dienests. Šī gada sākumā jau veikti 15 reisi un sastādīti divi sodi. Visbiežāk konstatētie pārkāpumi ir saskaņotā maršruta neievērošana, ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšana, braukšana bez atbilstoša aprīkojuma vai numuru zīmēm.
Policijā saņemtas sūdzības par velorikšu skaļo mūziku, tomēr līdz šim visas pretenzijas bijušas nekonkrētas, nenorādot ne konkrētu vietu, ne velorikšu numuru. Velorikšu šoferis Edijs zina, ka Līvu laukumā mūziku klausīties nedrīkst vispār, bet braucot maršrutos tas ir atļauts, bet „saprāta robežās”. Jaunietis atzīst, ka daudz kas ir atkarīgs tieši no paša šofera gan par mūzikas klausīšanos, gan par braukšanas kultūras ievērošanu.
Rīgas domes apstiprinātajos grozījumos ir norādītas ielas pa kurām drīkst pārvietoties pasažieru velosipēdisti. Noteikumi paredz, ka pasažieru velosipēdi varēs braukt dzīvojamās zonās, parku teritorijās un pa tām piegulošajām ietvēm - kustības maršruta diennakts atļaujas tiks izsniegtas maršrutiem, kas savienos netālu esošas dzīvojamo zonu vai parku teritorijas, kā arī tos ielu posmus, kas palīdzēs nokļūt līdz pasažieru ostai Eksporta ielā, un ielu posmos jūgendstila ēku apskatei klusajā centrā. Diennakts atļaujas paredzēts izsniegt arī maršrutiem pa velosipēdu ceļu Skolas ielā un Ģertrūdes ielas posmā no Skolas līdz Baznīcas ielai.
Darba dienās no plkst.21 līdz 6, brīvdienās un svētku dienās visai diennaktij jāsaņem papildu atļauja kustības maršrutiem ielu posmos, ko ierobežo Daugavas krastmala, Hanzas iela, Stabu iela, Valmieras iela, Satekles iela, Marijas iela, 13.janvāra iela un Tērbatas ielas posmā no Stabu ielas līdz Artilērijas ielai.
Velorikšu maršrutos aizliegts iekļaut Aleksandra Čaka ielu, Brīvības ielu, Eksporta ielu, Hanzas ielu, Krišjāņa Barona ielu, Krišjāņa Valdemāra ielu, Marijas ielu, Pulkveža Brieža ielu, Satekles ielu, 11.novembra krastmalu un 13.janvāra ielu.
Par pasažieru velosipēda izmantošanu bez tehniskā kārtībā esoša aprīkojuma, par pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies ar drošības jostu, un līdzīgiem pārkāpumiem var uzlikt administratīvo sodu no 10 līdz 50 latiem. Par pasažieru velosipēda izmantošanu bez apdrošināšanas līguma, par kustības maršrutu atļaujā norādītā pasažieru skaita pārsniegšanu un par transportlīdzekļa vadīšanu bez apliecības var uzlikt administratīvo sodu no 20 līdz 150 latiem. Savukārt bargākais sods paredzēts par maršruta pārkāpšanu un tehnisko drošības prasību ignorēšanu - no 50 līdz 250 latiem.
Noteikumos arī iekļautas dažādas prasības velorikšu aprīkojumam, piemēram, numurzīmei, pirmās palīdzības aptieciņai, velorikšam jābūt aprīkotam ar drošības jostu pasažieriem, gaismas virzienrādītājiem, kā arī sarkanas un baltas gaismas lukturiem.
Velorikšu drīkst vadīt persona, kas nav jaunāka par 18 gadiem, un vadītājam vienmēr jābūt līdzi vadītāja apliecībai un pasažieru velosipēda kustības maršrutu atļaujai. Rīgas dome arī noteikusi, ka velorikšām redzamā vietā ir jāpiestiprina pakalpojuma sniedzēja vizītkarte un informācija par pakalpojuma maksu, kā arī lietošanas un drošības noteikumi latviešu valodā un vismaz vēl divās svešvalodās.