Sadauska: luksusa auto iegādes ierobežošana veicinās uzņēmumu pārcelšanos uz kaimiņvalstīm
SIA "Domenikss" valdes priekšsēdētāja Benita Sadauska.
Viedokļi

Sadauska: luksusa auto iegādes ierobežošana veicinās uzņēmumu pārcelšanos uz kaimiņvalstīm

Jauns.lv

Luksusa auto iegādes ierobežošana caur uzņēmumiem veicinās uzņēmumu pārcelšanos uz kaimiņvalstīm, uzskata "Daimler AG Mercedes-Benz" ģenerālpārstāvja Latvijā SIA "Domenikss" valdes priekšsēdētāja Benita Sadauska.

Sadauska: luksusa auto iegādes ierobežošana veicin...

Viņa uzsver, ka citādi nevar izskaidrot Finanšu ministrijas ierēdņu jaunākās kalkulācijas. Krīzes laikos tikusi noteikta reprezentatīvo automašīnas vērtības robeža - virs 25 000 latu -, ko Sadauska dēvē par absurdu. Taču tagad virmojot ideja, ka šāds automobilis ir gandrīz divas reizes lētāks - virs 14 000 latu.

Spēkā esošie noteikumi paredz pievienotās vērtības nodokļa (PVN) priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumu, iegādājoties vieglās automašīnas, un izmaksu norakstīšanu par reprezentatīvām automašīnām uzņēmumu ienākumu nodokļa gada deklarācijā.

Grozījumi PVN likumā paredz, ka par reprezentatīvo transporta līdzekli nevarēs atskaitīt nodokli vispār. Uzņēmējiem, kas savu autoparku ir veidojuši ar kvalitatīviem transporta līdzekļiem, nevis pašmērķīgi iegādājošies luksusa automašīnas, būs platāk jāatver maks par savu auto uzturēšanu. Divreiz samazinot luksuss klases automašīnas noteikto vērtību, noteikumi attieksies praktiski uz visiem uzņēmumiem. Respektīvi, par pārvietošanas ar drošu un ekonomisko auto valsts piemēro sodu, uzskata Sadauska.

Viņa arī salīdzina situāciju Latvijā ar situāciju Lietuvā un Igaunijā. Uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis Latvijā esot 19-40 latu mēnesī. Lietuvā un Igaunijā šāda nodokļa neesot. Taču šajās valstīs apliek ar nodokli darbinieku labumu, ja nav nodrošināta stingra uzskaite.

Automobiļu nodoklis, reģistrējot auto Latvijā, ir līdz 2000 latu, ņemot vērā CO2 izmešu daudzumu, auto vecumu un motora tilpumu. Lietuvā un Igaunijā tāda neesot.

Vieglo automobiļu ekspluatācijas nodoklis - Latvijā esot no 22-462 latiem, Igaunijā un Lietuvā - neesot.

Latvijā atskaita auto iegādei, nomai un uzturēšanai samaksāto uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) par automašīnu līdz 25 000 latu, Lietuvā - atskaita par visiem automobiļiem, Igaunijā - atskaita par visiem automobiļiem un ienākuma nodoklis jāmaksā dividenžu izmaksas brīdī, nevis katru gadu.

Tādējādi par vidējas klases vieglo automašīnu Latvijā nodokļos uzņēmēji maksā aptuveni divas reizes vairāk nekā Lietuvā vai 13 reizes vairāk nekā Igaunijā.

Sadauska uzskata, ka nodokļu politika skaidri saka - reģistrējiet savas automašīnas kaimiņvalstīs!

Viņasprāt, šo normu rezultātā auto nozare kļūs vēl necaurskatāmāka, un daudziem godīgiem uzņēmējiem būs radīti apstākļi pāriet pelēkajā zonā.

"Cilvēki balso ar kājām, bizness ar naudu. Šādas valsts politikas rezultātā tiks panākts, ka visas industrijas, arī auto nozare, paliks ārvalstu īpašnieku pārvaldīšanā, kuriem ir lielākas iespējas starpvalstu līmenī koriģēt cenas un nodokļu samaksas un kuri neatstāj peļņu Latvijā. Savukārt Latvijas uzņēmēji, par kuru nomaksātajiem nodokļu miljoniem politiķi īsteno populāras politikas, indeksējot pensijas un veicot citus sociālās sistēmas atbalsta pasākumus, nav skaitliski daudz un to balsis neietekmē Saeimas darba kārtību," pauž uzņēmēja.

"Jau līdzšinējās ekonomikas un tajā skaitā arī nodokļu politikas dēļ valsti pametuši tūkstošiem iedzīvotāju, kas pašlaik naudu pelna un nodokļus maksā citās Eiropas valstīs. Tagad šim piemēram seko bizness un uzņēmēji. Tāpēc vēlos jautāt, vai šīs ieceres autoriem pietiktu prāta un drosmes veikt un darīt sabiedrībai zināmus aprēķinus, kādu ekonomisko efektu šis lēmums atstās ilgtermiņā?" jautā Sadauska.

Jau ziņots, ka valsts sekretāru sanāksmē pieteikti apjomīgi grozījumi PVN likumā, kas stājās spēkā šī gada 1.janvārī.

Ar grozījumiem iecerēts padarīt saprotamāku nodokļa piemērošanu un novērst neprecizitātes, interpretācijas iespējas, kā arī radīt pievilcīgāku uzņēmējdarbības vidi, samazinot administratīvo slogu personām, kuras piemēro PVN piemērošanu regulējošos normatīvos aktus.

Ar grozījumiem tiek noteikts ierobežojums atskaitīt priekšnodokli par luksusa automašīnas iegādes un uzturēšanas izdevumiem. Grozījumi skaidro, ka no valsts budžeta maksājamās nodokļa summas kā priekšnodoklis pilnībā nav atskaitāma nodokļa summa par tādas luksusa automašīnas iegādi, nomu un importu u.c. izmaksām, kas ir vieglā pasažieru automašīna, kuras sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, kuras vērtība bez nodokļa pārsniedz 25 424 latus un kura nav operatīvais transportlīdzeklis vai, piemēram, dzīvojamais auto vai katafalks. Ar likumu tiks noteikts, ka Ministru kabinets izstrādās noteikumus luksusa automašīnas vērtības noteikšanai.

Pieņemot likumu, būs noteikts, ka priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumu 20% apmērā neattiecinās uz gadījumiem, kad vieglo pasažieru automašīnu izmanto tikai un vienīgi saimnieciskās darbības vajadzībām. PVN likuma pārejas noteikumi paredz tiesības reģistrētiem PVN maksātājiem, kas no 2011.gada līdz 2013.gadam neatskaitīja priekšnodokli par iegādātu, nomātu vai importēto vieglo pasažieru automašīnu un tās uzturēšanas izdevumiem, līdz 2014.gada 30.jūnijam atskaitīt neatskaitīto priekšnodokļa daļu, ja minētās automašīnas tika izmantotas tikai saimnieciskās darbības vajadzībām.

Paredzēts, ka ar nodokli neapliks PVN maksātāja vieglās pasažieru automašīnas izmantošanu privātajām vajadzībām, ja tas būs piemērojis ierobežojumu atskaitīt priekšnodokli.

LETA/Foto: Evija Trifanova/LETA