Satversmes tiesā nevarēs apstrīdēt Latvijas pievienošanos eirozonai
Biedrība uzskata, ka, ieviešot eiro bez tautas vairākuma akcepta, tiek ignorētas tautas suverēnās lemšanas tiesības, kuras garantē Satversmes 2. pants.
Sabiedrība

Satversmes tiesā nevarēs apstrīdēt Latvijas pievienošanos eirozonai

Jauns.lv

Satversmes tiesa (ST) jūlijā nolēma atteikt ierosināt lietu pēc biedrības "Latvija par latu" pieteikuma, ar kuru tā apstrīdēja "Euro ieviešanas kārtības likuma" atbilstību Satversmes 1. un 2. pantam, informēja ST tiesas sēžu sekretāre Elīna Kursiša.

Satversmes tiesā nevarēs apstrīdēt Latvijas pievie...

"Euro ieviešanas kārtības likums" tika apstrīdēts pilnā apjomā. Biedrības valdes priekšsēdētājs Andris Orols iepriekš pauda viedokli, ka, ieviešot eiro, tiks zaudēta Latvijas neatkarība un suverenitāte, jo Latvijai vairs nebūs sava monetārā instrumenta, ar kuru regulēt ekonomiskos procesus Latvijā. Ieviešot eiro, netiks saglabāts līdzšinējais maksāšanas līdzeklis lats, tādējādi Latvijai kā neatkarīgam subjektam vairs nebūs savas naudas, bet būs tikai pārnacionāla valūta.

Valstij un tautai vairs nebūtu vienpersoniskas kontroles un varas pār šo jaunievesto pārnacionālo naudu. Daļa no naudas emitēšanas un monetāro jautājumu lemšanas tiesībām piederēs vai būs deleģētas kādam citam.

Latvijas izpildu un likumdevēja varas vēlas ieviest Latvijā citu maksāšanas līdzekli no 2014.gada 1.janvāra pretēji tautas vairākuma gribai, norāda Orols. Iepriekšējas sociālas aptaujas liecina, ka respondentu vairākums ir pret eiro ieviešanu Latvijā no 2014.gada 1.janvāra. Lai noskaidrotu tautas gribu, biedrība "Latvija par latu" ir rosinājusi tautas nobalsošanu, bet šī iniciatīva nav īpaši sekmējusies.

Biedrība uzskata, ka, ieviešot eiro bez tautas vairākuma akcepta, tiek ignorētas tautas suverēnās lemšanas tiesības, kuras garantē Satversmes 2.pants. Likumdevēja, izpildu un tiesu varām Latvijas valstī nepiemīt tāda suverēna vara, kura būtu nošķirta no tautas varas. Suverēna vara valstī atbilstoši Satversmes 2.pantam pieder tikai un vienīgi Latvijas tautai.

Ar likumdevēja, izpildu un tiesu varām tauta demokrātiskā valstī var piepildīt savu gribu pastarpināti, bet var to darīt arī tieši, jo Satversmē nav atrunāts konkrēts demokrātijas veids. Tas nozīmē, ka ar jēdzienu "demokrātija" ir jāsaprot visu demokrātijas veidu piemērojamību valsts pārvaldē. Pārstāvnieciskā jeb pastarpinātā demokrātija neatrodas priviliģētākā stāvoklī kā tiešā demokrātija - tas Satversmē nav atrunāts, skaidro biedrības vadītājs.

Kā ziņots, Augstākās tiesas (AT) Senāta Administratīvo lietu departaments pieņēmis "Latvija par latu" pieteikumu par Centrālās vēlēšanu komisijas (CVK) lēmuma atcelšanu, nereģistrējot parakstu vākšanai biedrības iesniegtos grozījumus likumā "Par Latvijas Banku", kas netieši paredzētu referendumu pirms eiro ieviešanas.

AT preses sekretāre Baiba Kataja, vienlaikus AT Senāts ar rīcības sēdes lēmumu apturēja tiesvedību lietā, līdz stāsies spēkā ST nolēmums lietā "Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu" 23.panta piektās daļas 2.punkta un 23.1 panta pirmās daļas atbilstību Satversmes 1.pantam.

Jau ziņots, ka ST martā ierosināja lietu par likuma "Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu" normu atbilstību Satversmei. AT Senāts pieteikumā pauda viedokli, ka apstrīdētās normas ir pretrunā ar varas dalīšanu principu, proti, gan CVK, gan AT Senāta kompetence esot pārāk plaša. Saskaņā ar apstrīdētajām normām CVK esot jāpārbauda iesniegtā likumprojekta konstitucionalitāte.

Savukārt tiesai, pārbaudot CVK lēmuma tiesiskumu, esot jāveic likumdošanas iniciatīvas saturiskā kontrole, kas citkārt būtu jādara Saeimai.

LETA/Foto: Evija Trifanova/LETA