Starptautisko Olimpisko komiteju pamet viens no lielākajiem tās sponsoriem
foto: AFP/Scanpix
Starptautiskās Olimpiskās komitejas (SOK) prezidents Tomass Bahs nepretendēs uz amata trešo termiņu.
Citi sporta veidi
2024. gada 10. septembrī, 18:40

Starptautisko Olimpisko komiteju pamet viens no lielākajiem tās sponsoriem

Sporta nodaļa

Jauns.lv / LETA

Uzņēmums "Panasonic" paziņojis, ka gada beigās pārtrauks sponsorlīgumu ar Starptautisko Olimpisko komiteju (SOK).

Starptautisko Olimpisko komiteju pamet viens no li...

"Panasonic" ir viens no 15 uzņēmumiem, kas ir SOK tā sauktie galvenie sponsori. "Panasonic" kā sponsora ieguldījums nav zināms, taču sponsori četru gadu cikla laikā SOK maksā vairāk nekā divus miljardus ASV dolāru (1,8 miljardi eiro).

SOK 15 galveno sponsoru vidū ir arī divas citas Japānas kompānijas. Aģentūra "The Associated Press" (AP) otrdien sazinājās ar "Toyota", kas, kā tiek vēstīts, jau vairākus mēnešus ir gatava lauzt līgumu, taču kompānija nesniedza jaunu informāciju. ""Toyota" ir atbalstījusi olimpisko un paralimpisko kustību kopš 2015.gada un turpina to darīt," teikts "Toyota" paziņojumā. ""Toyota" nav sniegusi paziņojumus, kas liecinātu par pretējo."

AP ziņo, ka japāņu sponsori visdrīzāk ir atteikušies no olimpiskajām spēlēm 2021.gada Tokijas olimpisko spēļu rīkošanas kavēšanās par gadu dēļ. Covid-19 izplatība samazināja sponsoru ieguldījuma redzamību, jo līdzjutējiem nebija atļauts apmeklēt sacensību norises vietas, pieauga izmaksas un spēļu laikā kļuva zināms par neskaitāmiem korupcijas skandāliem. Riepu ražotājs "Bridgestone" AP pavēstīja, ka "nekas nav izlemts".

"Toyota" ieguldījums 2015.gadā tika lēsts 835 miljonu dolāru (757 miljoni eiro) vērtībā, ziņojot, ka tas ir lielākais SOK sponsoru vidū. Tas ietvēra četras olimpiskās spēles, sākot ar 2018.gada Phjončhanas spēlēm Dienvidkorejā un beidzot ar Parīzes olimpiskajām un paralimpiskajām spēlēm. Japānā tiek ziņots, ka "Toyota" varētu saglabāt savu ieguldījumu paralimpisko spēļu sponsorēšanā. SOK galvenie sponsori ir: "ABInBev", "Airbnb", "Alibaba", "Allianz", "Atos", "Bridgestone", "Coca-Cola", "Deloitte", "Intel", "Omega", "Panasonic", "Procter & Gamble", "Samsung", "Toyota" un "Visa".

Japānas ziņu aģentūras "Kyodo" pirms vairākiem mēnešiem publicētajā ziņojumā, atsaucoties uz vārdā neminētiem informācijas avotiem, tika vēstīts, ka "Toyota" nav apmierināta ar to, kā SOK izmanto sponsorēšanas naudu. Tajā teikts, ka nauda "nav izmantota efektīvi, lai atbalstītu sportistus un veicinātu sportu".

Japāna kādreiz bija SOK galvenais ieņēmumu avots, taču arvien biežāk SOK ir meklējusi sponsorus Ķīnā, interesei par sponsorēšanu palielinoties arī Tuvajos Austrumos un Indijā.

Japāna Tokijas olimpiskajām spēlēm oficiāli iztērēja 13 miljardus dolāru (11,8 miljardi eiro), no kuriem vismaz puse bija valsts nauda. Valdības revīzija liecina, ka reālās izmaksas ir bijušas divreiz lielākas. Savukārt SOK ieguldījums bija aptuveni 1,8 miljardi ASV dolāru (1,6 miljardi eiro).

Olimpiskajā piecu gadu ciklā, kas beidzās ar Tokijas spēlēm, SOK ienākumi bija 7,6 miljardi ASV dolāru (6,9 miljardi eiro). Skaitļi par ciklu, kas beidzās ar Parīzes olimpiskajām spēlēm, vēl nav publiskoti. SOK galvenie sponsori iepriekšējā ciklā samaksāja vairāk nekā divus miljardus ASV dolāru (1,8 miljardi eiro). Paredzams, ka nākamajā ciklā šis rādītājs sasniegs trīs miljardus dolāru (2,7 miljardi eiro).