Nekontrolējamā vēlme iegādāties lietas: Ko nozīmē būt šopoholiķim?
Vai Jums ir nekontrolējama vēlme iegādāties lietas? Vai zināt, kas ir šopoholisms un kādi ir tā simptomi? Mūsdienās šis tēls automātiski tiek identificēts ar dzīvespriecīgu, bezrūpīgu jaunu sievieti, kam neinteresē nekas cits kā jaunas kurpes un rokassomiņas. Vēl vairāk šo tēlu izceļ un par tā patieso nozīmi vēsta pasaulē populārā filma ‘’Šopaholiķes atzīšanās.’’ Tomēr par spīti šķietami bezrūpīgam tēlam, realitātē šopoholiķis apzīmē ne tikai nekontrolējamu vēlmi iegādāties lietas. Šim vārdam ir daudz dziļāka nozīme – tas ir nopietns psiholoģiskais stāvoklis. Lūk, mazs ieskats tajā, ko patiesībā nozīmē būt šopoholiķim:
Miermīlīgums un vēlme izpatikt citiem
Vairākos pētījumos pierādījies, ka šopoholiķa personība ir daudz miermīlīgāka nekā varētu šķist – šopoholiķis ir laipns, saprotošs un nav rupjš pret citiem. Bieži vien pastāvīga un nekontrolēta iepirkšanās šopoholiķiem nodrošina pozitīvu mijiedarbību ar pārdevējiem. Iepērkoties viņi cer uzlabot savu dzīvi un cer, ka ar jauno lietu palīdzību spēs izpatikt ikvienam.
Labā ziņa – šopoholiķa miermīlīgais raksturs atvieglo atkarības ārstēšanas procesu, jo šis personības tips ir ļoti viegli ietekmējams.
Zems pašvērtējums
Dažādos personību pētījumos zems pašvērtējums ir viena no visbiežāk minētajām šopoholiķu īpašībām.. Iepirkšanās ir veids, kā šopoholiķis cenšas uzlabot savu pašvērtējumu. Katra veikalā izvēlētā lieta šopoholiķim asociējas ar konkrētu tēlu, kāds viņš vēlas kļūt.
Tomēr jāņem vērā, ka zems pašvērtējums var būt arī iepirkšanās atkarības sekas, jo īpaši tādēļ, ka pārlieku biežas un pamatīgas iepirkšanās rezultātā šopoholiķim mēdz izveidoties pamatīgi parādi. Daudzos parādus un problēmas šopoholiķi nereti cenšas atrisināt ar kredītu palīdzību (uzzini vairāk), kas rada vēl lielākas problēmas, jo aizdevums ir nopietnas saistības, un pamatīgi pastiprina zemo pašvērtējumu.
Psiholoģiskas/emocionālas problēmas
Īstam šopoholiķim ir tendence uz emocionālo nestabilitāti jeb straujām garastāvokļa maiņām. Šopoholiķi bieži cieš no nemiera sajūtas un nereti pat smagas depresijas. Neapzinoties, ka šo problēmu iemesls ir iepirkšanās, viņi to mēdz izmantot kā veidu, kā uzlabot garstāvokli.
Nekontrolējami impulsi
Šajā gadījumā jāsaprot, ka impulsi lielākoties ir dabiski — cilvēkam rodas pēkšņa, dedzīga vēlme kaut ko darīt, un cilvēks jūt vajadzību rīkoties. Vairumam cilvēku ir diezgan viegli kontrolēt savus impulsus, šī prasme tiek apgūta jau kopš agras bērnības.
Šopoholiķim šie procesi noris citādāk – viņš, īpaši brīžos, kad rīcība var būt pārgalvīga un riskanta, nespēj atturēties. Šopoholiķa personībai jebkurš impulss, kas saistās ar ‘’nopirkt kaut ko jaunu’’ ir kā neatvairāms šarms, kam nevar turēties pretī.
Patēriņa kredīts šeit var palīdzēt brīžos, kad nepieciešams samaksāt kādu svarīgu maksājumu vai izdevīgāk iegādāties kādu lietu, taču arī aizņemties impulsīvi nav laba doma. Vienmēr nepieciešams visu kārtīgi apdomāt.
Pārmērīga fantazēšana
Šopoholiķa fantāzijas ir daudz lielākas, nekā tas varētu būt jebkuram parastam cilvēkam. Ir vairāki veidi, kā fantāzijas var pastiprināt tieksmi iegādāties daudz lietu. Šopoholiķi fantazē par tādām lietām kā pozitīvās emocijas, kad tiek nopirkts kaut kas jauns, iepirkšanās interesantais process, saviļņojums un prieks, kas rodas, ienākot veikalā. Šo fantāziju pasaulē šopoholiķis cenšas izbēgt no dzīves skarbās realitātes. Tomēr jāsaprot, ka šopoholiķa gadījumā fantāzijas ir visbīstamākais faktors. Fantāzijas mudina šopoholiķi rīkoties pēc iespējas ātrāk un iegādāties pēc iespējas vairāk, radot pamatīgas problēmas.
Materiālisms
Šopoholiķim piemīt neizmērojams materiālisms, jo viņa pašvērtējums tiešā mērā saistīts ar to, kas viņam pieder, kā viņš ģērbjas, ar kādu automašīnu pārvietojas, utt. Viņa galvā iesakņojies apgalvojums – jo vairāk, jo labāk. Šopoholiķis grib iegūt visu labāko pat tad, ja labākais ir kaut kas, kas viņam nav vajadzīgs. Ar jaunu lietu kaudzēm viņš galvenokārt cenšas atstāt iespaidu uz citiem.
Pētījumi liecina, ka šopoholiķi ir materiālistiskāki nekā citi pircēji, tomēr viņu psiholoģija ir interesanta un brīžiem pat ļoti neizprotama. Jebkurš šopoholiķis ir pārsteidzoši ieieinteresēts jaunās lietās, tomēr patiesībā viņš ir mazāk ieinteresēts iegādāties materiālu īpašumu nekā citi pircēji, kas izskaidro to, kādēļ šopoholiķis pērk lietas, kas viņam nav vajadzīgas un netiek izmantotas.
Pastāv divas materiālisma dimensijas – skaudība un skopums, un tās ir šopoholiķa vājās vietas. Šopoholiķis ir daudz skaudīgāks un skopāks nekā jebkurš cits cilvēks – viņš mēdz dāvināt citiem dāvanas, tomēr tas ir mēģinājums nopirkt citu mīlestību un palielināt savu sociālo statusu, nevis patiesi iepriecināt kādu.
Reklāmraksts