Augstpapēžu apavi vīriešiem - provokatīvi svaiga tendence modē
70. gadu glamroka ietekme, modes namu 2020. gada stila aktualitātes, popkultūras impulss un iedziļināšanās vesterna kultūrā - viss šis kopā aicina planētas stipro dzimumu uz uzdrīkstēšanos - biežāk savā garderobē izvēlēties apavus ar paaugstinātu gaumīgu papēdi, platformu vai pat drosmīgu smailpapēdi.
Vai vīrieši un augstpapēžu apavi mūsdienās ir savstarpēji savienojamas lietas?
Šāds jautājums pēdējā laikā arvien vairāk aktualizējas un veido diskusijas ne vien populāru modes namu - "Gucci" jaunākajā modes kolekcijā vīriešiem, kā arī "Calvin Klein", "Celine" un "Maison Margiela" reklāmas kampaņās, piedāvājot jaunas provokatīvas vēsmas konservatīvās vīriešu modes sakarā. Tendence izplatās gan sociālajos tīklos, gan ielu modē, gan šovbiznesā kopumā.
Kopš 2017. gada līdz šim brīdim pieprasījums pēc dažāda veida vīriešu apaviem ar paaugstinātu papēdi vai platformu ir audzis ievērojami strauji - turpat par 30%, vēsta theguardian.com
Stiprā dzimuma izvēle smailpapēža, platformas vai kādu citu paaugstinātu apavu izvēle un iekļaušana garderobē - joprojām sabiedrībā ir nepieņemama, šokējoša, šādas uzdrīkstēšanās izsauc sašutumu un šķiet ļoti nepiedienīgas.
2019. gada sākumā pasaules slavenais britu dziedātājs Sems Smits (Sam Smith) ieradās žurnāla "Gentlemen Quarterly" vislabāk ģērbto vīriešu balvu ceremonijā, tērpies augstpapēžu apavos, un lepni komentēja: “Šovakar es pirmo reizi dzīvē esmu uzvilcis šādus apavus uz balvu pasniegšanas ceremoniju… Bija laiks, kad es nekad nebūtu ticējis, ka es jebkad spēšu būt tik ļoti es pats - parādīties šādā izskatā industrijas vai jebkura cita priekšā."
2019. gada oktobrī dejotājs Johaness Radebe uzstājās populārajā britu televīzijas deju konkursa šovā "Strictly Come Dancing" , kur apzināti izvēlējās savu horeogrāfijas vēstījumu izpildīt melnos, garos smailpapēža zābakos.
Pēc uzstāšanās vietnes Twitter lietotāji slavēja mākslinieku, ka viņa uzstāšanās, kur ilga vien divas minūtes, uz mirkli ir apslāpējusi un neitralizējusi toksiskās vīrišķības un agresijas izpausmes visā Lielbritānijā, glaimojot #metoo kustībai, kura iestājas pret seksuālo uzmākšanos un vardarbību pret sievietēm.
Ikoniskais kovboja siluets, apģērbs, aksesuāri autentiskā vai kinematogrāfiskā formā, kura tik ļoti saistās ar īsta amerikāņa - sūra, bezbailīga vesterna mačo tēlu, arvien biežāk redzams mūsdienu vīriešu ielu un saviesīgo pasākumu tērpu izvēlē.
Drosmīga kovboja silueta stilizāciju, vesterna tendences aktualitāti ar pieskaņotiem augsta papēža zābakiem uzkrītoši var manīt pēdējo svarīgāko balvu pasniegšanas ceremoniju viesu tērpu vidū.
Kovboja stila apavi kalpo kā neliels priekštats tam, kā izskatās zābaki, kuri demonstrē dzimumu ziņā neitrālu, ja ne pat vīrišķīgu veidu, kā palēnām tuvoties papēžu ienākšanai atpakaļ vīriešu modē.
Modes dizainers Marks Džeikobs(Marc Jacobs) lielu daļu sava laika ir pavadījis, tērpies zābakos ar masīvu papēdi un platformu, kuri pēc stilistikas atgādina kādu 70. gadu glamroka mūzikas stila dziedātāju tērpa sastāvdaļu.
Deivids Bovijs (David Bowie),Eltons Džons(Elton John), Rods Stjuarts (Rod Stewart), kā arī 70. gados tik populārā roka grupa "KISS" vēsturē iegājusi ar ļoti provokatīviem, spilgtiem skatuves tēliem un tērpiem, kuri spēja iespaidot vīriešu modi arī otrpus skatuvei - fanu vidū.
“Es domāju, ka tas ir neticami atsvaidzinoši, ka kāda tik populāra personība modes pasaulē kā Marks Džeikobs arī uzdrošinās garderobē iekļaut augstpapēžu kurpes, tas ir interesanti,” sacīja Vestminsteres universitātes modes dizaina profesors Endrjū Grovess(Andrew Groves)
Ieskatoties vēstures lapspusēs, atrodami pierādījumi, ka gadsimtiem senā pagātnē - apavi ar papēdi neradās sieviešu modes untumu dēļ, tie tika izveidoti praktisku iemeslu vadīti un tos nēsāja tikai vīrieši.
Augstpapēžu kurpes Rietumeiropā parādījās aptuveni 17. gadsimtā, modes vēsturnieki lēš, ka Senās Persijas kavalērija, mednieki zābakus ar papēdi sāka izmantot viduslaikos -, iespējams, pat jau 10. gadsimtā - ērtākai jāšanai, labākai stabilizācijai zirga mugurā - loka šaušanas vai tuvcīņu laikā.
Augstie papēži arī mūsdienās ir uzskatāmi par spēcīgu spēka, statusa un paradoksālā veidā arī vēlmes pēc dominances simbolismu, kuri lielākoties tiek asociēti ar sievietēm. Bet pagātnes liecības vēsta, ka tieši augstdzimuši vīrieši Rietumeiropā bija tie, kuri pārņēma šo tendenci no Austrumu kultūrām, jo tikai vīriešiem bija pieejami gan plaši tirdzniecības sakari, gan tāli karagājieni.
17. gadsimts Francijā bijis laiks, kad līdz pat 11 cm augsts, sarkans papēdis kalpoja kā tiešs pārākuma un bagātības simbols. Par neatkārtojamu, spilgtu piemēru sava spožuma un dominances izrādīšanā izmantojot dažādus paņēmienus, jāpiemin Saules Karalis jeb Luijs XIV, kurš slavens ar ļoti vētrainu dzīvesveidu, grandiozi izšķērdīgiem arhitektūras projektiem un ārišķīgu, ārkārtīgi pamanāmu modes tendenču radīšanu.
Kadrs no Francijas un Kanādas daudzsēriju filmas "Versaļa"(Versailles) par Luija XIV valdīšanas laiku un dzīvi.
Ar izrādīšanās apaviem paiet iespējams bija ar lielām grūtībām, tie pārsvarā tika izmantoti reprezentatīvos nolūkos un ietekmes nostiprināšanā.
Līdzīgi kā mūsdienās, arī 18. gadsimtā sieviešu apģērba nozare aizņēmās vīriešu modei raksturīgo un ieviesa kā jaunu tendenci - arī augsta papēža apavus.
Lai gan vēsturnieki apgalvo, ka sieviešu mode sākotnēji ņirgājās par šo pompozo tendenci, jau 19. gadsimtā smaila papēža apavi uz palikšanu nokļuva tieši sieviešu gardorobē, un pamazām izzuda no vīriešu apģērbu sortimenta, līdz 70. gadiem, kad roka un popa kultūru ietekmē atkārtoti atguva savu aktualitāti.