Glamūra ēnas puses jeb Kā patiesībā norisinās modes nedēļas

Glamūra ēnas puses jeb Kā patiesībā norisinās modes nedēļas

Jauns.lv

Modes nedēļas pasaules lielākajās pilsētās no malas šķiet glamūra, spožuma, modīgu cilvēku un šampanieša baļļu pārpilnas, bet zem šā ārējā skaistuma slēpjas visu acīm neredzamā otra puse – pārgurums, bads, sāpes un stress.

Dizaineri

4 mēneši 10 minūtēs

Nekad nekas nav gatavs

Viesi

Slavenības īrē

Lai arī uz Latvijas modes nedēļām un skatēm tas neattiecas, dizaineri vai to pārstāvošie uzņēmumi maksā un algo slavenības, lai tās ierastos uz prezentācijas pasākumiem. Jo augstāka ranga slavenība, jo lielāka maksa un tiks sasniegts ievērojamāks publicitātes apjoms. Protams, slavenību apģērba izvēles arī ir PR uzņēmumu organizēts reklāmas triks.

Nerunājot par A klases modelēm un supermodelēm, daudzas modeles strādā par simbolisku samaksu, par brīvu vai apmaiņā pret demonstrētajiem izstrādājumiem. Piemēram, iesācēja Ņujorkā var cerēt (labākajā gadījumā) tikai uz rokassomu, un viņas atalgojums ir ieraksts portfolio un asociācija ar zīmola vārdu.

Mūžīgā gaidīšana

Rindā uz atlasi, rindā uz piemērīšanu, rindā uz grimu… Rinda, kas mēdz būt nebeidzama un iestiepties līdz agrām rīta stundām. Bet tas nav iemesls, lai modele drīkstētu izskatīties nogurusi un grīļotos augstākajās papēžu kurpēs.

Pakaramais

Modeļu sejas un ķermeņi modes nedēļu laikā kļūst par pakaramajiem un gleznām, uz kurām krāsot, līmēt un zīmēt dizainera idejai atbilstošo. Populārākajām – dienā vismaz piecas reizes.

Nogalinoši papēži

Modeļu pēdas izmērs pārsniedz četrdesmito, bet veikalu aizlienētie apavi ir pieejami tikai nelielā un populārāko izmēru diapazonā. Tas nozīmē vairākas reizes dienā iespiest kājas pāris izmēru mazākos apavos un defilēt graciozi. Grīļošanās, noberztas, asiņainas kājas kļūst par modeļu dzīves sastāvdaļu, bet kritieni modes skates laikā – realitāte.

No otras puses

Tajā pašā laikā dizaineri sūdzas par pašām modelēm: „Apzināmies, ka tas ir modelēm aizņemtākais laiks, bet viņas mēdz kavēt un dažkārt bez brīdinājuma neierasties vispār. Citreiz tas ir kā darbs ar bezatbildīgiem trīsgadniekiem, kuri atsakās vilkt vienādas kurpes vai dzer pārāk daudz šampanieša.”

Modes cirks

Modīga kavēšana

Modes skate ne tuvu nav tik ilga kā tās gaidīšana. Aptuveni 10–15 minūšu garā prezentācija ir jāgaida vismaz 30–40 minūtes vai pat stundu. Iemesls – nesagatavotas modeles, nepabeigts apģērbs vai tiek gaidīts kāds īpaši svarīgs skatītājs.

Kā vidusskolas gaitenī

Pāris minūšu garajai skatei noslēdzoties, cik ļoti visi to gaidīja, tik ļoti ātri vēlas tikt projām, un šaurās skates izejas ielenc milzu steidzīgu cilvēku pūļi.

Atstrādāt apģērbu

Ne tikai prominento viesu, bet arī redaktoru, stilistu, žurnālistu un citu personu drēbes nav viņu pašu. Tās ir dizaineru aizlienētas vai (retā gadījumā) uzdāvinātas, lai kolekcijas reklāma turpinātos arī ielu stila bildēs. Tādējādi drēbju saņēmēja obligātais uzdevums ir maksimāli daudz eksponēties fotogrāfu priekšā.

Izstādes eksponāti

Mode ir kļuvusi par cirku, par zvēru būrītī, jo līdz ar sociālo kontu, ielu modes fotogrāfiju un citu blakus produktu uzplaukumu skates apmeklēšanas mērķis vairs nav vērtēt kolekcijas, bet gan skatīties uz citiem un eksponēt pašam sevi. Bet pašas kolekcijas vienmēr ir labāk apskatāmas interneta materiālos vai dizaineru šovrūmos.

Galvenais sarunu temats

Tā kā žurnālu un interneta mājaslapu satura veidošana, modeļu un citu darbs un dzīve neapstājas tikai tāpēc, ka dienā ir jāpiedalās desmit pasākumos, populārākais sarunu temats aptver trīs jomas – nogurums, super nogurums un pārgurums. Neatkarīgi, vai tā ir modele, fotogrāfs, blogeris vai kāds cits – tas ir liels, noguris modes pūlis.

Mokošs mārketings

Par pirmajās rindās izvietoto, noslēpumaino dāvanu maisiņu nesaņemšanu bēdāt nav jēgas – to vērtība ir kosmētikas paraugs, vecs žurnāla numurs un dizaineru atbalstītāju kupons (kurus neviens nekad neizmanto).

Anita Sedliņa / Foto: Vida Press