Ekoloģiskie marķējumi uz tavas kosmētikas. Ko tie īsti nozīmē?
Droši vien esi pamanījusi, ka dažas eko kosmētikas bundziņas un tūbiņas kā košas medaļas rotā dažādu starptautisku organizāciju logo. Lai arī parasti atzinīgi pamājam ar galvu, cik daudzas no mums zina to nozīmi?
Ja uz kosmētikas vai jebkura cita produkta redzi uzrakstus Faitrade vai Ecocert, tad zini, ka tos sertificējušas starptautiskas organizācijas. Parasti tie ir ekoloģiski, dabiskas izcelsmes produkti, un sertifikāti kalpo kā kvalitātes garantija. Ja esi dabiskās kosmētikas mīļotāja, tad šie apzīmējumi tev noteikti jāiegaumē!
Fairtrade. Šis sertifikāts tiek piešķirts tai produkcijai, kuras izejvielas ražota attīstības valstīs ētiskos un ilgtspējīgos apstākļos. Tu vari būt droša, ka darbinieki saņēmuši pienācīgu algu, kā arī viņu darba vietās ievēroti darba drošības standarti. Kā pierādīja pagājušā gada traģēdija Bangladešā, kad sabrukušā tekstila rūpnīcā gāja bojā simtiem cilvēku, tad šī nabadzīgajās valstīs ir sasāpējusi problēma. Cenšoties gūt maksimālu peļņu, rūpnieki neievēro drošības un higiēnas prasības, liek strādāt garas darba stundas un maksā nesamērīgi mazas algas. Pret šādu tirdzniecības praksi cīnās Fairtrade. Šādu zīmogu atradīsi uz produktiem, kas importēti no attīstības valstīm. Tie ir visdažādākie rokdarbi, kafija, kakao, cukurs, tēja, augļi, šokolāde un arī dažādi kosmētikas produkti.
Ecocert. Neatkarīgā starptautiskā organizācija Ecocert Greenlife kontrolē dabīgās un organiskās produkcijas ražošanu. Ja uz iepakojuma redzi Ecocert marķējumu, zini, ka tajā ir ne mazāk par 95% dabiskas sastāvdaļas, bet organisko ir vismaz 5%. Turklāt šādu sertifikātu piešķir tikai tiem produktiem, kuru sastāvā nav parabēnu, silikonu, naftas pārstrādes produktu, sintētisko smaržvielu un krāsvielu. Parabēni ir kosmētikas industrijā plaši izmantoti konservanti, taču šīs vielas tiek saistītas ar krūts vēža riska palielināšanos. Lai arī šis jautājums vēl nav pilnībā izpētīts, daudzas sievietes labāk atturas no tos saturošiem produktiem. Savukārt silikoni bieži izmantoti šampūnos un dekoratīvajā kosmētikā, lai sniegtu ilūziju par gludu ādu un mirdzošiem matiem. Tiesa gan, reālu kopjošu īpašību šīm vielām nav, turklāt tās ilgtermiņā uzkrājoties rada kaitējumu dabai.
Vegan. Šāds marķējums norāda, ka produkts nesatur nekādas dzīvnieku valsts izcelsmes izejvielas, kā arī ģenētiski modificētus organismus jeb ĢMO. Tas nozīmē arī to, ka produkcija nav pārbaudīta uz dzīvniekiem, un no šādas testēšanas metodes pēdējā laikā atsakās arvien vairāk zīmolu.1944.gadā dibinātā Vegānu sabiedrība tādējādi veicina atteikšanos no dzīvnieku izcelsmes produktiem, kas nāktu par labu kā cilvēkiem, tā dzīvniekiem, tā arī dabai. Šāds sertifikāts piešķirts tūkstošiem dažādu produktu.
Cruelty Free. Dzīvnieku tiesību aizstāvju organizācija PETA un tās aktīvie atbalstītāji pazīstami visiem. Bet vai zināji, ka bez šokējošām akcijām tā arī sertificē produktus, kuru testēšanā necieš dzīvnieki. Organizācijas uzmanības centrā ir četras jomas, kas šajā ziņā jo īpaši grēko: lopu audzētavās, apģērba ražošanā, zinātnieku laboratorijās un izklaides industrijā. Šo logo var izmantot uzņēmumi, kas pakļāvušies PETA prasībām – neviena sastāvdaļa vai gatavais produkts nav ticis testēts uz dzīvniekiem, kā arī pašas kompānijas šāda veida pārbaudes neveic.
FSC. Mežu uzraudzības padome (FSC) ir starptautiska organizācija. Tās izsniegtais sertifikāts liecina, ka izejvielas ir audzētas atbilstoši pasaules mežu resursu racionālas apsaimniekošanas pamatprincipiem. Kā jau mums visām zināms, mežu saglabāšana ir ļoti svarīgs jautājums. Meži – mūsu lielākā bagātība – ir svaiga gaisa un tīra ūdens pamatā, kā arī tie nemanāmi, bet braši cīnās ar globālo sasilšanu. Visbiežāk šis sertifikāts attiecas uz kartona kastītēm, kurās produkcija iepakota.