Kas šodien uz mēles, rīt veikalā. Modes nedēļu spožums un posts
Tendences, ko šomēnes redzam uz mēles modes nedēļās pasaules lielākajās pilsētās, jau pēc mēneša būs nopērkamas jau teju katrā apģērbu veikalā. Modes pasaulē ir pieņemts iedvesmoties vienam no otra, bet līdz kādai robežai?
Digitālajā laikmetā jaunākās modes tendences pie mums nonāk uzreiz kā modeles uzkāpj uz modes mēles. Skates tiešraidē tiek straumētas internetā, pirmajās rindās sēdošie viesi mīļākos tērpus dažu sekunžu laikā jau ir iemūžinājuši „Instagram”, tajā pašā dienā fotogrāfijas jau nonākušas tīmeklī, un modes žurnālisti sāk apkopot jaunākās modes vēsmas… Taču nesnauž arī masu zīmolu tīklu dizaineri, kas klusiņām un slepus piefiksē sev tīkamus modeļus un nākamajā kolekcijā iekļauj ko ļoti līdzīgu. Tā jaunākās tendences ļoti ātri parādās veikalos, kuriem raksturīgas samērā zemas cenas, kā arī plašs un mainīgs piedāvājums. Nopērkot jaunus svārkus, tev droši vien pat neienāca prātā, ka tie ir gandrīz identiska kopija kāda pasaulslavena tērpu dizainera darbam. Diemžēl vai par laimi augstās modes „iedvesmoti” apģērbi sastāda lielu daļu no veikalu piedāvājuma.
Modes industrijas dinamika izmainījusies līdz nepazīšanai, salīdzinot ar 50.gadiem, kad žurnālos attēlus no modes skatēm klāja melnas svītras – tā tērpu dizaineri centās izvairīties no viņu ideju zagšanas. Modes skates tolaik bija ekskluzīvs pasākums, kur tikai neliels skaits izredzēto varēja iemest aci nākamās sezonas aktualitātēs. Tagad modes skates galvenokārt ir publiski pasākumi, tāpēc zīmoli zaudējuši kontroli pār tērpu fotogrāfiju izplatīšanos. Rezultāts – milzīgajām Āzijas tekstilrūpnīcām drīz vien tiek pasūtītas apģērbu kopijas, kas nonāk veikalu plauktos vēl pirms oriģinālās kolekcijas. Kad sākas oriģinālu pārdošana, dažkārt tā jau kļuvusi par novazātu modes tendenci.
Daudzos modes žurnālos ieviesta rubrika, kur tērpiem no dizaineru jaunākajām kolekcijām piemeklētas daudzreiz lētākas alternatīvas no populārajām veikalu ķēdēm. „Pakaļdarinājumi ir visur. Tie ir tikpat kā akceptēta daļa no šīs pasaules,” intervijā ziņu aģentūrai AFP sacīja grāmatas „The Knockoff Economy” („Pakaļdarinājumu ekonomika”) autors Kals Raustials. Dažiem zīmoliem tā pat ir ierasta prakse – kādu dizaina nodaļas pārstāvi nosūtīt izlūkos uz smalkākajiem saloniem, kur tas uzņem fotogrāfijas un atnes uz darba vietu vairākus apģērbus, lai varētu tos nokopēt. To nav iespējams apturēt juridiskā ceļā, un nokopētajiem dizaineriem tiesāšanās visbiežāk izmaksā dārgāk nekā krupja norīšana, paciešot kopiju savairošanos.
Taču dažos gadījumos par apģērbu dizaina kopēšanu tiek ierosināta tiesvedība, piemēram, kad modes nams Yves Saint Laurent iesūdzēja tiesā zīmolu Ralph Lauren par uzvalkam līdzīgas kleitas nokopēšanu no 1992.gada augstās modes kolekcijas. Tiesa lēma par labu Yves Saint Laurent.
Savukārt 2007.gadā britu veikalu ķēdei Topshop nācās izņemt no pārdošanas vairāk nekā 1000 dzeltenas minikleitas, jo tā zaudēja tiesas prāvā, ko ierosināja zīmols Chloe. Topshop vadība noliedza, ka kleitas dizains būtu bijis kopēts, taču piekrita samaksāt 15 000 eiro, lai „varam turpināt dzīvi”.
Cenšoties izvairīties no visaptverošās pakaļdarinājumu mānijas, modes Celine aizliedza izplatīt skates fotogrāfijas līdz produkcijas nonākšanai veikalu plauktos. Arī tā ir stratēģija!
Eksperti norāda, ka kopēšana vairāk satrauc mazos dizainerus, nevis lielos, kam tas ir kā piliens jūrā. „Pastāv dihotomija starp mazajiem un lielajiem spēlētājiem,” skaidro britu dizaineru arodbiedrības ACID pārstāve Džeina Banjai. „Mazajiem ir svarīgi pārdot kolekciju, jo no tā atkarīga iztika. Savukārt lielajiem dizaineriem jāuztraucas par vēl trim nākamajām sezonām, tāpēc viņi par to nav pārlieku nobažījušies. Viņi to drīzāk uztver kā komplimentu.”
Jau aizvadītas modes nedēļas Ņujorkā, Londonā un Milānā. Tajās tika izrādīti neskaitāmi tērpi, kas iedvesmos nākamās modes tendences un to pakaļdarinājumi jau tuvākajos mēnešos parādīsies veikalu piedāvājumā. Lai arī vilinājums iegūt savā īpašumā tērpu, uz kuru ar apbrīnu skatījies fotogrāfijās no modes nedēļas skates, ar katra pārdošanu tomēr tiek iznīcināta maza daļiņa no oriģinalitātes modes industrijā.
Kasjauns.lv/Foto: All Over Press