foto: no privātā arhīva
Matemātikas privātskolotāja un tūrisma darbiniece Vineta Tetere.
Matemātikas privātskolotāja un tūrisma darbiniece Vineta Tetere.
Bērni

“Es ticu, ka dēls to atcerēsies līdz mūža galam!” Vineta sagādājusi bērnam neaizmirstamas sajūtas 

Jauns.lv

Ir jādod iespēja skolēniem ceļot arī mācību gada laikā, jo ceļojumi ir tikai un vienīgi bagātība. Tā uzskata matemātikas privātskolotāja un tūrisma darbiniece Vineta Tetere, kurai ir divi skolas vecuma bērni: dēls mācās 8.klasē, bet meita – 1.klasē. Viņa intervijā portālam Jauns.lv dalījās ar savas ģimenes pieredzi, ceļojot kopā ar bērniem. Piemēram, apmeklējot Ēģiptes piramīdas, dēls ieguvis neaizmirstamas atmiņas un izpratni par vienu no senajām civilizācijām. 

“Es ticu, ka dēls to atcerēsies līdz mūža galam!” ...

Vaicāta par ceļošanu kopā ar bērniem, Vineta atminējās bērnību, kad 2. klasē (8 gadu vecumā) viņu paņēma līdzi uz Sanktpēterburgu.

Atminas katru ceļojuma detaļu

Viņa vēl joprojām atceras Ermitāžu, pilis, muzejus un ielas, pa kurām toreiz gāja: “Man tās ir dzīvas vizualizācijā vēl šodien.”

Vienlaikus Vineta neatceras neko no tā, ko mācīja skolā 2.klases laikā.

Viņa spilgti atminas katru ceļojuma dienu. “Atceros katru soli, kur gāju. Atceros, cik biju pārsteigta un kā skatījos uz pieminekļiem.

Atceros, ka bijām lampu muzejā, kur jau tajā laikā varēja ieraudzīt vāzes 3D attēlu. Kad ieslēdza gaismu, vāze parādījās trīs dimensijās. Es vēl šodien atceros tās sajūtas.”

Atbalsta skolēnu ceļošanu

Viņa uzskata, ka izglītības iestādēm ir jāļauj skolēniem ceļot kopā ar ģimenēm un vecākiem arī mācību gada laikā: “Es esmu 100% par ceļojumiem [kopā ar bērniem].

Es gribētu, lai laikmets iet uz priekšu. Ja mums ir portatīvie datori, mobilie telefoni un iespēja būt brīviem, tad gribētu, lai arī skolās šis laikmets beidzot pienāktu un skolēni drīkstētu būt mobili. Tā ir attīstība.

Manuprāt, ja mēs [skolēnus] piespiežam obligāti būt uz vietas, tad tas ir solis atpakaļ.”

Dēls Ēģiptē iemācījās ļoti daudz

Vineta pastāstīja, ka kopā ar dēlu nedēļu pavadīja Ēģiptē, tostarp apmeklēja senās piramīdas un Ēģiptes muzeju Kairā. “Viņa skatiens pavērās daudz plašāks, ieraugot to, kādas [senās] lietas ir īstenībā, un pieskaroties vēstures faktiem.”

Viņa pieļāva, ka dēls par Ēģiptes seno civilizāciju ir maz iemācījies no skolas grāmatām. “Bet es ticu, ka viņš līdz mūža galam atcerēsies to sajūtu, kad bija tieši pie piramīdas!”

Skolotāja lūdza pastāstīt visai klasei par piramīdām

Mamma atzinīgi vērtēja, ka pēc ceļojuma skolotāja pasauca dēlu klases priekšā un lūdza pastāstīt par sajūtām, redzēto, iemācīto un iegūto, esot Ēģiptē.

Tas, viņasprāt, ir solis uz priekšu attīstībā.

Nejūt pretimnākšanu no skolas

Kāds ir atvaļinājuma saskaņošanas process skolā? Vineta pastāstīja, ka mēģina atvaļinājumu  saskaņot ar skolu, bet nejūt pretimnākšanu šajā jautājumā.

“Mūsdienās, ja pasaka, ka brauksim ceļojumā skolas laikā, tad drīzāk visi to uztver negatīvi vai kā lielīšanos. Tas noteikti nav ar pozitīvu attieksmi no skolas puses.”

Varam paņemt labo no pandēmijas laika

Viņa uzskata, ka skolām nevajadzētu būtiski ierobežot skolēnu ceļojumus mācību gada laikā. Vineta atgādināja neseno kovida pandēmiju, kad skolēni daļu laika mācījās attālināti.

“Vajadzētu kaut ko paņemt no tā, nevis pilnīgi nogriezt, ka viss kovida laikā bija slikti. Bija ļoti daudz kā tāda, kas varēja pastumt mūs soli uz priekšu attīstībā.”

Piemēram, viena no darbībām, ko vajadzētu saglabāt arī pēc pandēmijas, ir iespēja pildīt skolas darbus attālināti.

Vecāki varētu uzņemties atbildību, ka bērns apgūs konkrētu vielu

Būtu labi, ja varētu sarunāt ar skolotājiem, ka ģimene kopā ar bērnu brauc atvaļinājumā, bet skolēna vecāki uzņemas atbildību, ka bērns būs apguvis konkrēto vielu, kuru pārējie klasesbiedri šajā laikā mācās skolā klātienē.

Tad vecāki būtu atbildīgi, neatkarīgi no tā, vai skolēns to apgūst pašmācības ceļā, kopā ar vecākiem vai sadarbībā ar privātskolotāju.

“Ir jādod iespēja [arī skolēniem] ceļot, jo, manuprāt, ceļojums ir tikai un vienīgi bagātība,” viņa pauda.

Dažās ceļojuma dienās iegūst daudz vairāk nekā skolā

Vineta uzskata, ka pat dažās ceļojuma dienās bērns iegūst ļoti lielu pieredzi – daudz lielāku nekā dažās skolas dienās, kuras dažkārt pavada, neko jaunu neiemācoties.

Viņasprāt, nav tā, ka bērns daudz ko zaudē, neapmeklējot skolu dažas dienas gadā, jo tajā laikā atrodas ģimenes ceļojumā.

Privātstundas vadījusi arī no Ēģiptes

Iepriekš Vineta strādāja skolā par skolotāju, bet tagad viena no viņas nodarbēm ir matemātikas privātstundu pasniegšana. Vineta ar prieku atbalsta, ka viņas audzēkņi dodas dažādos ceļojumos.

“Manām stundām pieslēdzas skolēni no dažādām pasaules malām. Es pati kā privātskolotāja arī esmu strādājusi no Ēģiptes.”

Daudz vecāku ceļo kopā ar bērniem

Tāpat Vineta darbojas tūrisma jomā. “Man ir skatījums gan no vienas puses [kā mammai un skolotājai], gan no otras puses [kā tūrisma darbiniecei].

Es arī redzu daudz cilvēku un ģimeņu, kas ceļo [kopā ar bērniem]. Citi ceļojumu izvēlas tikai tāpēc, lai demonstrētu, ka viņi ir bagāti, bet ir ģimenes, kas ceļo, lai tiešām parādītu bērniem pasauli.”

Kalnus iepazīst reālajā dzīvē

Vineta skolas laikā bija teicamniece, taču daudz ģeogrāfisko vietu, tostarp kalnus, viņa krietni labāk iepazinusi reālajā dzīvē, nevis lasot par tiem skolas grāmatās. Viņa pat neatminas, kurā klasē ģeogrāfijā bija tēma par kalniem un to nosaukumiem.

“Bet, esot jebkurā vietā uz Zemes un redzot kalnus, es uzreiz izlasu informāciju par tiem. Tad man paliek atmiņā.”

Vineta uzskata, ka ceļojumus savā ziņā var dēvēt par daļu no izglītības procesa. “Es esmu par kombinēto izglītību. Par tādu izglītību, ka [skolēniem] ir iespēja būt arī kādā citā vietā.”

Daudz vecāku strādā attālināti

Viņa norādīja, ka mūsdienās ļoti daudz vecāku strādā attālināti. “Arī mana darba specifika ir tikai portatīvais dators. Es neesmu piesieta konkrētai vietai. Varu paņemt savu portatīvo datoru, šodien būt mājās, rīt - Francijā, bet parīt jau Ēģiptē vai citur.”

Diemžēl viņa nevar izmantot šo iespēju, jo daļa viņas bērnu ir skolēni, kuriem mācību gada laikā jābūt skolā.

Ir jāatrod vidusceļš

Mamma neatbalsta galējības izglītības jomā. “Pirmā no tām ir iespēja mācīties pilnībā attālināti. Tās pluss ir tāds, ka skolēns ir brīvs, mobils un var mācīties jebkurā vietā un jebkurā laikā. Bet tas atņem iespēju bērnam socializēties. Viņš ir atrauts no realitātes, mācoties attālināti.

Ir arī otra galējība. [Mācoties klātienē skolā] skolēns ir socializējies, kas viņam ir ļoti svarīgi, bet piesiets [skolai] un nevar būt brīvs.”

Vecākā meita izvēlējās attālinātas studijas

Vineta ir mamma arī diviem pieaugušiem bērniem. Viņas vecākā meita dzīvo un strādā Kanāriju salās, taču vēlējās turpināt mācības Latvijā. Ģimene mēģināja atrast meitai kādu Latvijas augstākās izglītības iestādi, kurā varētu pilnībā mācīties attālināti.

“Mēs atradām tikai vienu iestādi, kas piedāvā pilnībā attālinātas studijas.” Meita veiksmīgi iestājās izvēlētajā skolā un tagad studē jau otro gadu.

Iespējams, varētu ierobežot skolēnu ceļojumus uz ārzemēm

Portāls Jauns.lv jau vēstīja: Lietuvas skolotāji un vecāki ir apzinājušies, ka skolēnu ceļošana uz ārzemēm mācību laikā ir jāierobežo un kavētās stundas jāuztver nopietni. Lietuvieši sapratuši: nav normāli, ka skolēns skaitās slims, bet patiesībā tajā laikā kopā ar vecākiem atpūšas, piemēram, Maļorkā.