Teilores Sviftas fenomens: kā kantri meitene kļuva par popzvaigzni
Raudošas un sajūsmā spiedzošas meitenes un sievietes, vīrieši, kas mīļā miera labad atnākuši līdzi savām dāmām, pilnībā izpārdotas sēdvietas un stāvvietas, pārsniedzot gan “Coldplay”, gan Harija Stailsa tūres ienākumus… Teilore Svifta, izsludinot savu sesto pasaules koncerttūri, kas nākamvasar sasniegs arī Eiropu, ir atkārtoti pārspējusi visus popmūzikas rekordus.
Biļetes, kuru augstākās cenas jau sākotnēji sasniedza pieklājīgu trīsciparu skaitli, šobrīd tiek pārdotas otrreizējā tirgū par kāzu izmaksām līdzvērtīgu summu.
Arī es daļu sava vasaras atvaļinājuma pavadīju, klausoties Speak Now albuma atkārtoto ierakstu un medījot vēlamās koncerta biļetes (labāk neprasiet, vai es kritu panikā, kad internets pazuda pēc bankas kartes informācijas ievadīšanas, jo atbilde ir – jā). Jau kopš 2006. gada pasaule jūk prātā Teilores Sviftas dēļ, liekot daudziem raustīt plecus – ar ko gan šī popzvaigzne ir īpašāka par citām? Kāda ir viņas panākumu atslēga – Šekspīra cienīgi dziesmu vārdi un augstas klases muzikālais baudījums, apkārtējo masu psihoze vai arī ģeniāls mārketinga komandas darbs?
Kā kantri meitene kļuva par popzvaigzni
Šķiet, ka šobrīd par Teilori Sviftu jau ir dzirdējis katrs, arī tie mūzikas gardēži, kuri popmūziku neklausītos pat tad, ja tas būtu vienīgais žanrs pasaulē. Viņa regulāri pārspēj visus pašas un citu mākslinieku sasniegtos rekordus – Teilore ir pirmā sieviete 60 gadu laikā un pirmā solo māksliniece, kura Billboard top 200 topā vienlaikus parādās ar 11 dažādiem albumiem.
Sieviešu konkurencē tieši Teilorei pieder rekords ar vislielāko prestižajā Billboard hot 100 topā iekļauto dziesmu skaitu (212), kā arī lielāko skaitu singlu, kas jau pirmajā nedēļā ierindojušies topu pirmajā vietā. Divpadsmit viņas albumi ir nonākuši Billboard 200 topa pirmajā vietā, rekorda ziņā atpaliekot tikai no The Beatles un repera Jay-Z.
Divpadsmit Grammy mūzikas balvu ieguvēja Teilore Alisona Svifta savu karjeru sāka 2006. gadā kā kantri dziedātāja. Pirmo albumu izdevusi 16 gadu vecumā pēc neatlaidīgas dažādu mūzikas producentu uzrunāšanas un demo versiju piedāvāšanas, viņa uzreiz iemantoja ASV kantri fanu simpātijas. Taču pasaules topu virsotnes viņa pirmoreiz sasniedza ar 2008. gada albumu Fearless, kura hiti – Love Story un You Belong With Me – nokļuva attiecīgi 4. un 2. Billboard hot 100 topa vietā. Pēc tam topus sasnieguši arī tādi singli kā Enchanted, kas šobrīd svin savu atdzimšanas triumfu platformā TikTok, We Are Never Ever Getting Back Together, I Knew You Were Trouble, Shake It Off, Look What You Made Me Do, Anti-Hero, kā arī citi. Kopumā savā 17 gadus ilgajā karjerā Teilore līdz šim ir izdevusi desmit studijas albumus, kā arī trīs atkārtotos ierakstus jau iepriekš izdotajiem albumiem. Jaunākais albums Midnights tika izdots 2022. gada oktobrī.
Teilore Svifta savas koncertfilmas “Taylor Swift: The Eras Tour” pirmizrādes vakarā Losandželosā
Biļešu medības
Pēc Midnights izdošanas Teilore diezgan ātri paziņoja par The Eras koncerttūres uzsākšanu. Tā ir viņas pirmā pasaules tūre kopš 2018. gada reputation albuma tūres un 2020. gadā pandēmijas dēļ atceltās Lover Fest festivālu tūres. Pirmie koncerti notika šopavasar ASV, jau rudenī tiks aizsākts Dienvidamerikas posms, un nākamgad viņa viesosies arī Āzijā un Eiropā.
Tūre sastāv no 131 koncerta, kuru ietvaros Teilore muzikāli atskatās uz visiem saviem studijas albumiem un izpilda 44 dziesmas, sniedzot trīs ar pusi stundas garu šovu. Šī tūre jau ir pārsniegusi daudzus rekordus, atkārtoti pierādot Teilores zvaigznes statusu 21. gadsimta popmūzikā. ASV vienā dienā tika pārdots vairāk nekā 2,4 miljoni biļešu, sasniedzot rekordlielu pārdoto biļešu skaitu.
Eiropas tūres biļetes nonāca pārdošanā šīgada jūnijā, taču, lai izvairītos no pārpircējiem, tika izveidota īpaša kodu sistēma. Faniem bija iepriekš jāpiesakās biļešu piekļuves koda saņemšanai koncertam konkrētā pilsētā. Taču pieteikšanās nebūt nenozīmē, ka kods tiks saņemts un pie biļetēm izdosies tikt viegli – tā kā kodiem bija pieteikušies vairāki miljoni cilvēku, tikai neliela daļa tika pie iegādes iespējas.
Un arī tad dažās pilsētās pieprasījums tik ļoti pārsniedza piedāvājumu, ka tas paralizēja visu biļešu iegādes mājaslapu. Piemēram, Parīzē kodu saņēma un biļešu iegādes rindā iestājās vairāk nekā miljons cilvēku, tādējādi liekot biļešu pārdošanu pārcelt nedēļu vēlāk un kodu izsniegšanu veikt no jauna. Iepriekšējās – 2018. gada reputation tūres Eiropas koncertu biļetes – bija iespējams iegādāties arī dažas dienas pirms koncerta, tomēr kopš tā laika ir izdoti četri jauni studijas albumi un daudz kas mainījies – pasaules apsēstība ar Teilores mūziku ir tikai augusi.
Angļu valodas paraugstunda
Lai gan mūzikas speciālisti purpina, ka Teilores kompozīcijās nav nekā unikāla un arī viņas tembrs nav līdzvērtīgs Meraijai Kerijai vai citai ar fenomenālu diapazonu apveltītai dziedātājai, Teilores trumpis ir plašais vārdu krājums. Viņa ir vārdu autore gandrīz visām savām dziesmām, un viņas diskogrāfijā nav nevienas dziesmas, kuras radīšanā Teilore nebūtu piedalījusies.
Viņas dziesmu vārdi var likt saķert galvu un ņemt skaidrojošo vārdnīcu, lai izpētītu dažu izmantoto senvārdu nozīmi, pat angļu valodas filologam. Atšķirībā no lielas daļas mūsdienu popdziesmu, kurās vārdu krājums aprobežojas ar “love, love, peace, peace” (“mīlestība, mīlestība, miers, miers”), Teilores dziesmas ir piesātinātas ar dažādiem frazeoloģismiem un atsaucēm uz angļu literatūru un vēsturi. Jā, varbūt tas nav manāms, noklausoties tādus hitus kā ME! vai Shake It Off, un jāatzīst – pēdējos desmit gados viņai nav veicies ar kvalitatīvu hitu izvēli, jo fani ierasti par labākajām dziesmām atzīst tieši tās, kas nekļūst par singliem.
Sevišķi tiek slavēti pandēmijas laikā izdotie albumi – folklore un evermore –, kurus, kā pati Teilore saka, viņa rakstījusi kā izdomātus stāstus, nevis iemūžinājusi pašas pieredzi, papildus uzsverot savas dzejnieces spējas. Folklore ietvaros viņa pat uzbūra veselu triloģiju un mīlas trīsstūri ar trim dziesmām, kas katra uzrakstīta no citas iesaistītās personas perspektīvas – puiša, viņa draudzenes un mīļākās. ASV Teilores liriskās vārdu spēles tiek vērtētas tik augstu, ka Ņujorkas Universitātē un Teksasas Universitātē pat izveidots bakalaura programmas kurss par Teilores Sviftas literāro mantojumu un dziesmām. Studenti, kas pabeiguši šādu kursu, pavisam noteikti koncertos spēj dziedāt līdzi pilnīgi visām viņas dziesmām.
Teilores dziesmu vārdi ne tikai palīdz padziļināti apgūt angļu valodu un aizved liriskā ceļojumā, bet arī liek katrai pusaudzei justies sadzirdētai (es biju un vēl aizvien sirdī esmu viena no viņām, tāpēc zinu, ko runāju!).
Plašajā 237 dziesmu klāstā atrodamas kompozīcijas, pie kurām paskumt par kārtējo neveiksmīgo Tinder randiņu, kliegt naksnīgā braucienā ar mašīnu, dejot ar labākajām draudzenēm, saldsērīgi atcerēties pirmo mīlestību vai pasapņot par jaunāko simpātiju, ar kuru izveidoji acu kontaktu piemājas kafejnīcā. Nu nekas nav tik sirdi plosoši… kā šņukstēt, klausoties Last Kiss, vai izkliegt dvēseli pie Cruel Summer! Šķiet, kāda Teilores dziesma atradīsies katrai dzīves situācijai. Un, ja kādai paziņai Instagram fotogrāfijas parakstā ieraugi trāpīgu tekstu, esi droša, ka tas visdrīzāk ir Teilores Sviftas pirksts.
Teilore pati ir ne tikai savu dziesmu vārdu un mūzikas, bet arī videoklipu autore. Kopš 2019. gada viņa ir gandrīz visu savu videoklipu režisore, dziesmai All Too Well ir izveidota pat īsfilma. Nav daudz tādu mākslinieku, kuri visu savu daiļradi, no A līdz Z, tiešām rada paši, tādējādi, pat ja Teilores mūzika neizraisa sajūsmu, viņas darbaspējas un apņēmība ir apbrīnojama.
Turklāt, lai gan Teilore pārsvarā asociējas ar popmūziku, viņas daiļrade sniedzas tālu aiz ierastajām popa robežām. Fani bieži uzsver Teilores mūzikas dažādību, jo gandrīz katrs albums eksperimentē arī ar citiem žanriem, līdz ar to katram klausītājam ir viegli atrast vismaz vienu dziesmu vai albumu, kas neliek gribēt pārslēgt radiostaciju.
Ja pirmie divi albumi tiešām iemieso kantri un kantri popa skaņas, tad trešais albums Speak Now, kas nupat, jūlijā, tika pie atkārtota ieraksta, radīts 2010. gadā aktuālajās poproka noskaņās. Ne velti atkārtotajā ierakstā ir dziesmas sadarbībā ar grupām: Paramore un Fall Out Boy. Nākamajos divos albumos Teilore palika uzticīga ierastajam popmūzikas žanram, kamēr 2017. gada albumā reputation manāmas repa, R&B un EDM iezīmes. Savukārt pandēmijas laikā izdotie albumi – folklore un evermore – tiek raksturoti kā indie un alternatīvā roka albumi. Popzvaigzne Teilore itin labi sevi ir pierādījusi arī citos mūzikas žanros.
Masu psihoze
Cilvēks ir bara dzīvnieks, un mūsu dabā ir sekot līdzi tam, ko saka un dara pārējie. Sevišķi aktuāli tas ir mūsdienu tehnoloģiju un sociālo tīklu pasaulē, kur kļūt par viedokļu līderi ir itin viegli. Šobrīd gluži vienkārši pieklājas fanot par Teilori!
Ja reiz aktrise Sofija Tērnere filmē TikTok video, dejojot pie dziesmas Mr Perfectly Fine, kas uzrakstīta par viņas vīru Džo Džonasu, ja Teilors Lautners piedalās jaunākā singla I Can See You videoklipā un ja jaunā popzvaigzne Olīvija Rodrigo atzīst, ka ietekmējas no Teilores mūzikas, ar ko tad ikdienas klausītājs ir sliktāks?
Masu psihozes ietvaros Teilore ir izgājusi cauri dažādiem dzīves posmiem un skandāliem. 2009. gadā Amerikas video mūzikas balvas (VMA) pasniegšanas ceremonijas laikā Kanje Vests nesankcionēti uzkāpa uz skatuves un atņēma Teilorei mikrofonu, paziņojot, ka Bejonse šo balvu ir pelnījusi vairāk, atstājot 19 gadus jauno dziedātāju šokā un asarās.
Ar Kanjes un Kimas Kardašjanas ģimeni saistītā skandālā otrreiz viņa iekūlās 2016. gadā, kad Kanje iekļāva Teilores vārdu savā dziesmā Famous, visai pasaulei norādot, ka tieši viņa dēļ Teilore ir kļuvusi slavena.
Vairākas slavenības Teilori sāka asociēt ar viltīgu čūsku un nekaunējās to publiski ziņot arī sociālajos tīklos. Teilore nolēma šos uzbrukumus ignorēt, izdzēšot visus savus sociālo tīklu profilus un virtuāli pazūdot līdz pat 2017. gada nogalei, kā arī pārtraucot ierasto jauna albuma izdošanas ciklu ik pēc diviem gadiem…
Starmešu gaismās un tenku lapās Teilore bieži nonākusi neveiksmīgo attiecību dēļ. Viņas sirdsāķīšu lomās pabijuši dziedātāji – Džo Džonass, Harijs Stailss –, kā arī aktieri – Teilors Lautners, Džeiks Gilenhāls, Toms Hidlstons – un mūziķis Kelvins Hariss. Ja agrāk par to bieži smīkņāja – vīriešiem taču ir bail ar viņu sapīties, lai netiktu uzrakstīta vēl kāda sirdi plosoša balāde, tad šobrīd Teilore tiek aizstāvēta. Pārmetumus par sava vecuma un ietekmes izmantošanu, lai veidotu attiecības ar tolaik pavisam jauno Teilori, saņem viņas bijušie. Fanu nežēlastībā, pateicoties, iespējams, visdramatiskākajām Teilores dziesmām – All Too Well un Dear John –, jo īpaši kritis aktieris Džeiks Gilenhāls un mūziķis Džons Meiers.
Teilore Svifta jūt līdzi spēlei, kur piedalās Treviss Kelsijs. 2023. gada 24. septembris
2014. gadā Teilori skāra arī finansiāla drāma – viņa pārtrauca sadarbību ar Spotify, pastāvot uz to, ka mūzikai nevajadzētu būt pieejamai par brīvu. Mantkārīga taisnības cīnītāja, bet varbūt gluži vienkārši nogurusi no apkārtējo viedokļa – Teilore savu diskogrāfiju izdzēsa no Spotify līdz pat 2017. gadam.
Vēl viens vērienīgs skandāls ir dziedātājas kašķis ar ierakstu studiju Big Machine Records, kura izdeva Teilores mūziku līdz 2019. gadam. Starp dziedātāju un studiju pastāvēja vienošanās, ka līguma izbeigšanās brīdī, 2018. gadā, viņa drīkstēs no studijas pārpirkt tiesības uz izdotajiem albumiem. Taču 2018. gadā, kad Teilore vēlējās šo vienošanos izmantot, studiju pārpirka producents Skūters Brauns, kurš paziņojis, ka iegādi atļaus tikai tad, ja līgums tiks pagarināts. Teilore bieži ir slikti izteikusies par Skūteru un viņa vadīto studiju – tā viņai esot aizliegusi izmantot pašas mūziku 2019. gada Amerikas mūzikas balvas pasniegšanas ceremonijā un dokumentālajā filmā Miss Americana (2020).
It kā ar to nepietiktu, studija atteicās Teilorei pārdot viņas ierakstus. Lai turpmāk ienākumi no sešiem iepriekš izdotajiem albumiem nonāktu tieši pie viņas, Teilore izlēma visus vecos albumus ierakstīt un izdot vēlreiz, tikai šoreiz ar savu vārdu. Līdz šim viņa atkārtoti izdevusi trīs no saviem vecajiem albumiem, kuri arī ir sasnieguši topu virsotnes, neraugoties uz to, ka lielākā daļa dziesmu publikai jau bija pieejamas pirms vairāk nekā desmit gadiem.
Arī šis skandāls palielinājis Teilores fanu loku, nopeļot mantkārīgo ierakstu studiju un slavējot viņas apņēmību atgūt savās rokās mūziku, kas atnesa viņai pasaules slavu. Publikas viedoklis par Teilori ir radikāli mainījies. TikTok lietotāji ar lielāko prieku filmē video tieši ar viņas mūziku, un daudzi cīnās par iespēju nonākt kādā The Eras Tour koncertā, tomēr netrūkst arī tādu, kuri zina tikai Teilores populārākos singlus un pagātnes skandālus, taču tik un tā plāno apmeklēt koncertu, jo Teilore un viņas mūzika gluži vienkārši šobrīd ir topā.
Slepenie vēstījumi
Viens no Teilores karjeras trumpjiem ir pārdomātā, gadiem būvētā mārketinga stratēģija. Nav zināms, cik daudz tajā ieguldās pati māksliniece, taču noslēpumiem un mīklām apvītie vēstījumi strādā lieliski.
Proti, kvēlākie Teilores Sviftas fani zina, ka katrs viņas pateiktais vai uzrakstītais vārds, uzvilktais apģērbs vai nianse publicētā fotogrāfijā vai videoklipā var sniegt nozīmīgus pavedienus par popdīvas turpmākajiem muzikālajiem plāniem. Teilores apsēstība ar kodētu vēstījumu atstāšanu sākās 2008. gadā, kad albumam Fearless pievienotajā bukletā dziesmu vārdos daži burti bija izcelti, veidojot veselus teikumus kā slepeno dziesmas vēstījumu. Piemēram, dziesmai Fifteen apslēptā nozīme bija I Cried While Recording This (Es raudāju, šo dziesmu ierakstot).
Laika gaitā Teilore ir izmantojusi sociālo tīklu sniegtās iespējas šos vēstījumus nodot biežāk un plašākai auditorijai. Piemēram, pirms albuma Lover (2019) atklāšanas un izdošanas Teilore katru dienu platformā Instagram publicēja kādu šķietami necilu fotogrāfiju – ar žogu, kāpnēm un citiem priekšmetiem. Acīgākie fani ātri vien saprata, ka katrā fotogrāfijā redzamo lietu skaits ar katru dienu samazinās un norāda uz to, pēc cik dienām Teilore izziņos kādu grandiozu jaunumu.
Toreiz vizuālais taimeris rezultējās albuma Lover izziņošanā, kura tematika un krāsu gamma bija tāda pati kā publicētajām bildēm. Līdzīgas norādes atrodamas arī dziedātājas videoklipos. Vienkāršākie pavedieni ir nākamo singlu nosaukumu izvietošana redzamā vietā, taču bieži vien tie ir krietni sarežģītāki. Piemēram, dziesmas The Man videoklips ir iemesls vienai no populārākajām sazvērestības teorijām par apslēpto un pazudušo albumu Karma. Vienā no ainām uz sienas ir sarakstīti visu Teilores tobrīd izdoto albumu nosaukumi, tostarp arī vārds Karma. Mūziķes diskogrāfijā nav albuma ar šādu nosaukumu, ir tikai dziesma, kas iznāca 2022. gadā, taču tas neliedz faniem ticēt, ka albums Karma eksistē un kādreiz tiks izdots.
Šobrīd Teilore aktīvi strādā pie savu esošo albumu atkārtotas ierakstīšanas. Tā kā nozīme ir gan to izdošanas secībai, gan krāsām, ar kurām tie tiek asociēti, fani piešķir sevišķu nozīmi gan Teilores apģērba krāsām, gan skaitļiem, jo tie nekad nav izvēlēti nejauši. Piemēram, dziesmas Bejeweled videoklipā Teilore liftā nospiež pogu uz trešo stāvu, kas simbolizē viņas trešo studijas albumu Speak Now, par kura atkārtotu izdošanu Teilore paziņoja pāris nedēļas vēlāk.
Nupat faniem izdevies uzminēt, ka nākamais atkārtoti izdotais albums būs viņas piektais studijas albums 1989. Kādas norādes par to liecināja? Pēdējos Instagram īsstāstos Teilores nagi ir nolakoti albumam 1989 raksturīgajā tirkīzzilajā tonī un šie skaitļi ir redzami arī jaunākajā I Can See You videoklipā. Teilores Sviftas faniem piemīt apskaužamas detektīvu prasmes, tomēr ne visus slepenos ziņojumus ir viegli atšifrēt. Mūziķe intervijās ir izteikusies, ka vēstījumus mēdz atstāt un savu karjeru plānot pat trīs gadus uz priekšu. Līdz ar to, ja šobrīd kāds atstāts pavediens šķiet neloģisks, videoklipu vērts noskatīties atkārtoti pēc pāris gadiem.
Būt Teilores fanu kopā jeb Swifties ir aizraujoši. Fani ir ļoti draudzīgi un saliedēti. Uz katru koncertu tiek veidotas draudzības rokassprādzes (dziesmā You’re on Your Own, Kid Teilore visus mudina tādas gatavot) un notiek savstarpēja mainīšanās. Arī pati Teilore ļoti labprāt iepriecina savus fanus.
Aktīvākie bieži vien tiek aicināti baudīt koncertu no VIP sēdvietām blakus Teilores komandai vai pat saņem rokasspiedienu un cepuri no pašas zvaigznes. Pirms pandēmijas ļoti populāras bija arī secret sessions – sociālajos tīklos aktīvākos fanus Teilore aicināja ciemos uz kādu no savām rezidencēm, lai pirms albuma oficiālas izdošanas kopīgi noklausītos jaunās dziesmas. Lai gan šī tradīcija līdz ar pandēmiju ir zudusi, personīgo un sirsnīgo attieksmi pret faniem dziedātāja nav mainījusi.
P.S.
Katrai paaudzei ir sava popzvaigzne, kuras daiļrade aizmiglo acis, liek dziesmu vārdus ietetovēt uz ķermeņa, sūtīt zīmītēs simpātijām un līdz apnikumam drillēt dziesmas uz riņķi ballītēs. Madonna un Britnija ir izcili piemēri pagātnei, bet “mileniāļiem” un Gen Z tā ir Teilore Svifta. Pēdējo gadu (un varbūt pat mēnešu) laikā viņas fanu loks ir krietni palielinājies un ar koncerta biļešu medībām aizrāvušies arī daudzi latvieši. Tādi ir arī manā draugu lokā.
Ir skaidrs, ka turpmāko gadu mēs pavadīsim, klausoties viņas dziesmas, pinot draudzības rokassprādzes un meklējot piemērotākos tērpus, lai līdz sīkākajai niansei izjustu savu klātbūtni koncertā. Viņas mūzika var patikt vai nepatikt, bet nevar noliegt, ka Teilores izveidotais zīmols un fanu uzticība ir labs paraugs un iedvesmas avots jebkuram mārketinga speciālistam, mūzikas menedžerim un katram, kas vēlas ierakstīt savu vārdu vēstures grāmatās.