Ko biznesa sievietes vēlas pateikt, nēsājot vīrišķīgu apģērbu
foto: Shutterstock
Dzīvesstils

Ko biznesa sievietes vēlas pateikt, nēsājot vīrišķīgu apģērbu

Jauns.lv

Bieži redzam – jo augstāk sievietes kāpj pa karjeras kāpnēm, jo vīrišķīgākas aprises iegūst viņu garderobe. Iespējams, viņas ar apģērba starpniecību sludina – mēs esam tikpat uzņēmīgas un gudras kā jūs, vīrieši.

Ko biznesa sievietes vēlas pateikt, nēsājot vīrišķ...

Kāpēc tā notiek, žurnālam „Marta” skaidro psiholoģe Karīna Andersone un dizainers  Gints Bude:

Eiropas valstīs veiktie pētījumi atklāj – sievietes, kuras darbojas biznesā vai ieņem augstus amatus, 87% gadījumos ģērbjas samērā vīrišķīgi. Viņas izvēlas neitrālas krāsas, bikškostīmus, izvairās no neordinārām detaļām, aksesuāriem un košām krāsām. Iespējams, tā viņas ar apģērba starpniecību sludina – mēs esam tikpat uzņēmīgas, veiksmīgas un gudras kā jūs, vīrieši. Bet varbūt viņas klausa pieņēmumam, ka kāpienam pa karjeras kāpnēm nepiedienas mežģīņoti žābo, kleitas un kupli svārki (un te nav runa par piedauzīgu un darbam nepiemērotu apģērbu) vai ka apģērbs ne no plaukta „amatam atbilstošs” piekabina birku – rau, viņa tāda sievišķīga, tātad nepratīs nedz cīkstēties biznesa kaujas laukā, nedz svarīgus lēmumus pieņemt. Raugam, ko pašmāju biznesa dāmas domā par sieviešu „uzvalkiem” un vai tie ir arī viņu darba uniforma?  

Psiholoģe Karīna Andersone.
Psiholoģe Karīna Andersone.

Kāpēc biznesa sieviete izvēlas vīrišķīgu apģērbu

Skaidro psiholoģe Karīna Andersone

1. Visizplatītākais iemesls, manuprāt, ir sabiedrībā valdošie stereotipi. Sieviete – maigums, trauslums, vājums, vīrietis – spēks, uzticamība, mērķtiecība. Kāds sievietei, kas darbojas biznesā, par sevi jārada priekšstats? Protams, ka vīrišķīgajam stereotipam atbilstošs – ka viņa ir uzticama, spēcīga un mērķtiecīga darbiniece vai partnere. Sievišķīgas detaļas, sievietesprāt, simbolizē to, kas nepavisam nav vajadzīgs biznesā. Bieži vien tas notiek, pašai sievietei nemaz neapzinoties.

2. Ja sieviete nejūtas droša savā pozīcijā, viņa meklē veidu, kā to nostiprināt. Un apģērbs sniedz šo iespēju. Jo pamatā biznesa vidē ir vairāk vīriešu nekā sieviešu. Un jo vairāk sieviete pārliecināta, ka viņa visu sasniegusi ar savām spējām, darbu un pieredzi, viņas apģērbs varētu kļūt brīvāks un viņas stils – individualitāti paudošs. Savukārt sieviete, kura vēl tikai kāpj pa karjeras kāpnēm, visdrīzāk ģērbsies daudz atturīgāk, jo viņai vēl ir svarīgi, lai viņu novērtētu tikpat labi kā viņas kolēģi vīrieti.

3. Ar apģērbu iespējams mainīt noskaņojumu. Biznesa vidē jābūt apņēmīgai, mērķtiecīgai, nelokāmai nostājai, un, uzvelkot apģērbu, kas atbilst šīm rakstura īpašībām, sieviete tā sāk justies. Iespējams, ka, dodoties uz īpaši svarīgu tikšanos, viņa izvēlēsies melnu bikšu kostīmu, lai radītu un demonstrētu spēcīga cilvēka iespaidu. Nenoliedzami, tādējādi iespējams regulēt savu psiholoģisko stāvokli. Vai arī – apģērbs ir lielisks veids, kā pašai sev psiholoģiski nostiprināt savu pozīciju.

4. Vēl viens no iemesliem ir bailes kļūdīties. Bailes izvēlēties stilistiski un lietišķajai etiķetei nepiemērotu apģērbu. Tāpēc sieviete izraugās to, kas ir paraugs biznesa vidē – kostīmi. Bet īpašai stila „odziņai” jau nepieciešams mazliet drosmes.

Zvērināta advokāte Ilze Znotiņa.
Zvērināta advokāte Ilze Znotiņa.

Lietišķs apģērbs pauž, ka neesi nejauši iemaldījusies biznesā

Stāsta Ilze Znotiņa (33), zvērināta advokāte, „Deloitte Latvia” juridiskās prakses vadītāja

Strādājot lietišķā vidē, prasības pret apģērbu tik tiešām ir stingrākas. Jo mans imidžs ir svarīgs ne tikai, lai paustu to, kādā jomā vai kompānijā es strādāju, bet tas arī ir kā indikators tam, kā izturos pret biznesa un sociālajām iespējām. Lietišķa sieviete var izmantot savu imidžu, lai radītu profesionālu un uzticamu iespaidu, un vienlaikus just pārliecību par sevi. Lai vai kā, uzskatu, ka apģērbam nav jābūt tam, kas īpaši piesaista vai novērš uzmanību no galvenā – darba. Vienkārši kostīmi (tātad bez kruzuļiem vai spilgtām krāsām), kādi parasti raksturīgi vīriešu garderobei, ļauj just pārliecību, ka sieviete netiks uztverta kā nejauši iemaldījusies svešiniece biznesa vidē.

Attīstības projektu vadītāja Linda Kovaļevska.
Attīstības projektu vadītāja Linda Kovaļevska.

Vēlos, lai mani uztver kā partneri, nevis sievieti

Stāsta Linda Kovaļevska (34), attīstības projektu vadītāja finanšu sektorā

Strādājot biznesa vidē, mans apģērbs kļuvis vīrišķīgāks. Jo es vēlos, lai darbā mani uztver kā partneri un kolēģi, nevis kā sievieti. Lai tas, ko es saku par lietu, tiek sadzirdēts, nevis, kamēr es runāju, kāds kavējas pie mana dekoltē un neko nav dzirdējis. Darbā man maksā par rezultātu. Ja to var sasniegt ar dekoltē palīdzību – var arī tā, bet tā nav mana metode. Grozi, kā gribi – vīrišķīgāks apģērbs respektējams vairāk. Esmu pieņēmusi to, ka, strādājot biznesā, man ar to ir jābūt mierā, tāpēc kompensēju to ar kvalitāti – izvēlos tikai ļoti labu apģērbu. Krāsas – neitrālas, lai nenovērš uzmanību. Darba apģērbs ir svarīgs – tas man palīdz pelnīt naudu.

„Dove” zīmola vadītāja Baltijā Mārīte Jirgensone.
„Dove” zīmola vadītāja Baltijā Mārīte Jirgensone.

Sieviešu uzvalku nosacītais respekts

Stāsta Mārīte Jirgensone (38), „Dove” zīmola vadītāja Baltijā

Mūsu uzņēmumā valda brīvais ģērbšanās stils. Taču pieņemot, ka 80% informācijas tiek nolasīts no vizuālā tēla, acīmredzot ir vērts piedomāt un izvēlēties tādu tēlu, kurā jūtamies vislabāk un pārliecinātāk. Nenoliegšu, ka idejiski sieviešu „uzvalki” ir vairāk respektējami, jo šis nosacītais respekts visdrīzāk veidojas zemapziņas līmenī: tie tomēr asociējas ar vīriešu pasauli, kurā valda pragmatisms un stingrība. Sieviete „uzvalkā” it kā pasaka – lūdzu respektēt! Lai gan, manuprāt, sievietei nav obligāti jānēsā bikškostīms, lai izpelnītos kolēģu, vadības un padoto respektu.

Klīnikas „Premium Medical” vadītāja Signe Dauškane-Platace.
Klīnikas „Premium Medical” vadītāja Signe Dauškane-Platace.

Man nevienam nekas vairs nav jāpierāda

Stāsta Signe Dauškane-Platace (37), klīnikas „Premium Medical” vadītāja

Visstingrāko oficiālo ģērbšanās stilu ievēroju laikā, kad vadīju sabiedrisko organizāciju „Latvijas Pacientu tiesību birojs”. Ik dienas bija daudz tikšanos, interviju, smagu sarunu, kad bija svarīgs kompetences un nelokāmības iespaids.

Kad atvērām klīniku, mans ģērbšanās stils kļuva sievišķīgs. Esmu pie sevis domājusi – kāpēc tā? Un secināju – esmu tajā fāzē, kad man nevienam nekas vairs nav jāpierāda. Tāpēc apģērba izvēlē balstos tikai uz savu sajūtu un vēlmi tajā dienā justies labi. Es uzskatu, ka sievietei tomēr nevajadzētu tēlot vīrieti, kopējot apģērbu, bet mācēt sevi pasniegt kā sievieti. Vēl nekad neesmu redzējusi situāciju, kurā patiešām forša sieviete – vadītāja, kas ģērbusies sievišķīgi, tiktu kaut kādā veidā slikti uzņemta biznesa vidē. Problēmas varētu rasties tām, kuras pārcenšas  un apģērbjas biznesa videi nepiemērotā apģērbā.

Modes eksperts Gints Bude.
Modes eksperts Gints Bude.

Vērtē modes eksperts Gints Bude: apģērbs kā psiholoģiskās spēlītes

Sieviete biznesā izvēlas daudz klasiskāka piegriezuma un neitrālas apdares žaketes, svārki, kleitas un sarafāni ar laiku tiek nomainīti pret biksēm. Arī krāsainās un spilgtās blūzes paliek, karājoties skapī, un to vietā tiek izvēlētas baltās blūzes – krekli. Kāpjot pa karjeras kāpnēm vēl augstāk – priekšroka tiek dota pelēkiem, tumši ziliem un melniem toņiem. To nosaka bailes tikt uztvertai nenopietni, nelīdzvērtīgi līdzās uzvalkā tērptam vīrietim. Manuprāt, sievietei nav jāiesaistās psiholoģiskajās spēlēs ar vīrieti, jo tieši, izvēloties vīrišķīgu apģērbu, tiek parādīts sievišķais vājums. Jāmācās no izcilām vēsturiskām personībām, kas savus mērķus sasniegušas, pateicoties savas sievišķības akcentēšanai. Tikai nevajag jaukt seksapīli izaicinošo sievišķību ar eleganti šarmanto.

Laura Blumberga / Foto: no personiskā arhīva, Shutterstock