Vai zini, kas ir haute couture un kruīza kolekcija? Modes dāmas vārdnīca
Dzīvesstils

Vai zini, kas ir haute couture un kruīza kolekcija? Modes dāmas vārdnīca

Jauns.lv

Lasot par modi, bieži nākas uzdurties jēdzieniem, kuru nozīme ne visiem ir skaidra. Kasjauns.lv apkopojis svarīgākos terminus, kuru nozīme jāzina katrai modes dāmai.

Vai zini, kas ir haute couture un kruīza kolekcija...
Kreisajā pusē tērps no modes nama Chanel 2013.gada rudens haute couture kolekcijas, bet labajā pusē – no 2014.gada pavasara pret-a-porter kolekcijas.
Kreisajā pusē tērps no modes nama Chanel 2013.gada rudens haute couture kolekcijas, bet labajā pusē – no 2014.gada pavasara pret-a-porter kolekcijas.

Haute couture – tā dēvē augsto modi. Šie apģērbi parasti ir roku darbs no A līdz Z, visbiežāk šūti pēc klienta pasūtījuma un iemieso sevišķu kvalitāti un luksusu. Cenas svārstās no milzīgām līdz astronomiskām. Daudzi haute couture apģērbi nemaz nav paredzēti valkāšanai, tie demonstrē dizainera meistarību, kas krāšņumā mērojas ar mākslas izstādēm. Interesanti, ka Francijā haute couture ir aizsargāts apzīmējums, ko drīkst lietot tikai kompānijas ar visaugstākajiem standartiem. Taču citviet to brīvi lieto, lai apzīmētu visus augstās modes dizaineru pēc pasūtījuma darinātos apģērbus.

Pret-a-porter jeb ready-to-wear – ar šo jēdzienu apzīmē rūpnīcā ražotus apģērbus, kas pieejami standartizētos izmēros. Atšķirībā no haute couture, netiek ņemti vērā katra klienta mēri un ķermeņa proporcijas – viņam pašam jāizvēlas atbilstošākais izmērs. Šajā kategorijā ietilpst absolūtais vairums mūsdienās nopērkamo drēbju, jo tās ir krietni lētākas un pieejamākas nekā augstās modes pārstāves. Pre-a-porter kolekcijas divreiz gadā veido gandrīz visi slavenākie modes dizaineri, un tas ne vienmēr garantē zemu cenu.

H&M veikals Versace kapsulas kolekcijas atklāšanas dienā 2011.gadā.
H&M veikals Versace kapsulas kolekcijas atklāšanas dienā 2011.gadā.

Kruīza kolekcija – tā ir starpsezonu kolekcija, kas paredzēta turīgajiem atvaļinājumu baudītājiem – vasarīgie tērpi iznāk novembrī, tieši pirms atvaļinājumu sezonas. Tā tiek laista klajā paralēli pavasara un ziemas kolekcijām un parāda gaidāmās modes tendences. Daudziem lieliem modes namiem, piemēram, Chanel, kruīza kolekcijas ir starp nozīmīgākajiem peļņas avotiem.

Louis Vuitton „feiku” stends tirdziņā. Te oriģinālās zīmola somiņas neatrast!
Louis Vuitton „feiku” stends tirdziņā. Te oriģinālās zīmola somiņas neatrast!

Feiks, replika – pazīstama zīmola pakaļdarinājums. Modes nama Louis Vuitton populārais raksts ar daudzajiem logo ir, iespējams, visvairāk kopētais pasaulē. Daudzi viltotāji savus produktus piedāvā par nelielu daļu no oriģināla cenas (visiem taču skaidrs, ka Louis Vuitton somiņu par 30 latiem nedabūt), bet citi diemžēl mēģina pircējus apmānīt ar augstu cenu. Ja šaubies par kārotās somiņas autentiskumu, pievērs uzmanību tam, cik rūpīgi nošūtas vīles, un materiāla kvalitātei. Bieži vien oriģinālajām somiņām ir savs sērijas numurs.

Must have – tā sauc sezonas aktuālākās tendences, kam jābūt katras modes dāmas garderobē. Šajā rudenī un ziemā tādu statusu bauda plati pasteļtoņu mēteļi un zābaki garumā pāri celim. Ļauties karstākajām tendencēm un ieviest sezonas must have apģērbus un aksesuārus – tas ir tavā ziņā, taču rēķinies, ka šīs lietas bieži redzēsi gan uz ielas, gan arī glancēto žurnālu lappusēs un stilistu ieteikumos.

Modes dāmas Anna Dello Russo un Miroslava Duma.
Modes dāmas Anna Dello Russo un Miroslava Duma.

Kasjauns.lv / Foto: All Over Press