Reklāmas firmas bojā kāpņutelpas un liftus
Reklāma uzmācas ne tikai uz ielas un internetā, tā bez mūsu atļaujas uzbāzīgi ielaužas arī mūsu mājās. Ar reklāmas lapiņām tiek piebāztas pastkastītes, bet pirms pāris gadiem "Rīgas namu pārvaldnieka" apsaimniekotajos namos reklāmas stendi parādījās kāpņutelpās un pat liftos.
Pirms pāris gadiem Rīgā, Mežciemā, sešpadsmit stāvu namā par dzīvokļu īpašnieku uzkrājumiem uzstādīja jaunu un skaistu lifta kabīni. Lifta remonts maksāja vairākus tūkstošus eiro. Liels bija mājas iedzīvotāju sašutums, ieraugot, ka jaunās kabīnes sienā ir izurbti caurumi un pielikts stends, kas reklamē TV seriālu. Kurš atļāvās paveikt šādu vandalismu?
Kas teikts likumā
Reklāmas stendi ir izvietoti arī "Rīgas namu pārvaldnieka" apsaimniekoto namu kāpņutelpās, kaut gan neviens dzīvokļu īpašnieks apsaimniekotāju nekad nav lūdzis izdaiļot kāpņutelpu vai liftu ar reklāmu.
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 6. panta otrajā daļā ir uzskaitītas dzīvojamos namos obligāti veicamās pārvaldīšanas darbības. Reklāmas izvietošana tur nav minēta.
Šā panta trešajā daļā rakstīts: “Citas pārvaldīšanas darbības ir darbības, kas saistītas ar dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un tiek veiktas atbilstoši dzīvojamās mājas īpašnieka gribai un maksātspējai. Pie tām pieder ar dzīvojamās mājas uzlabošanu un attīstīšanu un šim nolūkam nepieciešamo pasākumu ilgtermiņa plāna sagatavošanu saistītās darbības.” Reklāmas izvietošana neatbilst arī šim punktam.
Noslēpumainie līgumi
Lūdzām "Rīgas namu pārvaldnieku" atbildēt, ar kādu firmu ir noslēgti līgumi par reklāmas izvietošanu dzīvojamās mājās. Kāds ir reklāmas izvietošanas likumiskais pamats, ja tāds vispār ir? Kāda ir maksa par vienas planšetes izvietošanu gadā vai mēnesī, un vai šī nauda tiek ieskaitīta mājas uzkrājumos? Ikgadējās atskaitēs, ko "Rīgas namu pārvaldnieks" sniedz dzīvokļu īpašniekiem, šie ieņēmumi nav redzami. Un kāpēc jāizvieto reklāma, ja dzīvokļu īpašnieki nav lūguši to darīt un tas nav obligāti veicamais apsaimniekošanas darbs?
"Rīgas namu pārvaldnieka" komunikācijas projektu vadītāja Laura Vaļuma nenosauc konkrētas firmas, ar kurām noslēgti līgumi par reklāmas izvietošanu dzīvojamās mājās, un tikai atbild, ka ir vairākas. "Rīgas namu pārvaldnieks" bija pat izsludinājis iepirkuma konkursu, līgums par reklāmas izvietošanu māju iekštelpās noslēgts līdz 2023. gada augustam.
Ieņēmumi par reklāmas izvietošanu parādoties ikgadējos dzīvojamo māju pārvaldīšanas un apsaimniekošanas ieņēmumu un izdevumu pārskatos sadaļā "Citi ieņēmumi" bez atšifrējuma. Šie ieņēmumi neveido atsevišķu uzkrājumu, tāpēc tos pievieno dzīvojamās mājas kopējam līdzekļu atlikumam.
Apskatiet savas mājas pārskatu – interesanti, kāda summa uzrādās ailē Citi ieņēmumi, un vai vispār uzrādās?
Vaļuma nepasaka, kāda ir maksa par vienas planšetes izvietošanu. Tā var būt, sākot no desmit eiro gadā. Vai par šādu niecīgu naudu ir vērts bojāt liftu un kāpņutelpu? Dažos gadījumos, kad reklāma izvietota ārpusē, uz ugunsmūra, ieņēmumi no reklāmas ir vairāki tūkstoši eiro gadā.
Kā glābties no patvaļas?
Ar kādām tiesībām reklāmas firmas urbj caurumus liftu kabīnēs, bojājot dzīvokļu īpašniekiem piederošo mājas kopīpašumu? Piedāvājot firmām izvietot reklāmu, "Rīgas namu pārvaldnieks" neprasīja dzīvokļu īpašnieku viedokli un neveica viņu aptauju.
Tomēr, ja ir izcēlies skandāls un dzīvokļu īpašnieki savā kopsapulcē pieņēmuši lēmumu par atteikšanos no uzspiestās reklāmas, tad, kā skaidro Vaļuma, reklāmas firmas esot ļoti pretimnākošas. Tās noņem planšetes un pat aizpilda lifta kabīnē izurbtos caurumus ar piemērotas krāsas špakteli. Namos, kur ir uzstādīti jauni lifti, reklāmas firmu laipnība sniedzas vēl tālāk. Ir bijuši gadījumi, kad tās tomēr neurbj caurumus liftā, bet izmanto divpusējo līmlenti.
Redzam, ka šajā situācijā "Rīgas namu pārvaldnieks" faktiski darbojas pretēji dzīvokļu īpašnieku interesēm. Vaļuma skaidro, ka tad, kad dzīvokļu īpašnieki ar kopsapulces lēmumu nav pārņēmuši māju savā pārvaldīšanā un šim nolūkam nav izveidojuši dzīvokļu īpašnieku biedrību vai nav noslēguši līgumu ar citu pārvaldīšanas firmu, pašvaldība slēdz ar "Rīgas namu pārvaldnieku" līgumu par mājas pārvaldīšanu. Pārvaldīšanas līguma tekstu varot atrast Rīgas domes mājaslapā. Un šajā līgumā ir punkts par reklāmas izvietošanu.
Apsaimniekot var arī paši
Ko darīt? Dzīvojamo māju apsaimniekošanas eksperts Aivars Gontarevs uzskata, ka labākais risinājums ir dzīvokļu īpašniekiem pārņemt māju savā pārvaldīšanā. Tad varēsiet veikt tikai tos darbus, kuri jūsu namam patiešām ir nepieciešami, turklāt par krietni zemākām izmaksām.
Namos, kurus prasmīgi pārvalda paši dzīvokļu īpašnieki, ir daudz paveikts. Diemžēl gadās arī negatīvi piemēri, kad pārvaldīšanu pārņem ambiciozi cilvēki bez pieredzes un zināšanām, un tad māja var nonākt smagās finansiālās grūtībās.