Londonas autobusus darbinās kafija
Lielbritānijas galvaspilsētas autobusi varētu pāriet uz biodegvielu no kafijas biezumiem.
Uzņēmēja Artura Keja kompānija Biobean jau savāc šo izejvielu no Londonas lielajiem kafejnīcu tīkliem. Pēc dažām nedēļām firma sola izrādīt autobusa prototipu, kuru darbinās kafijas degviela.
Londonā transporta pārpilnības un blīvās apbūves dēļ gaiss ir visai piesārņots, turklāt situācija ir sliktāka nekā vidēji Eiropā. “Mēs pārdzīvojam laiku, kad sabiedrība atiet no fosilo kurināmo atkarības un sāk izmantot citas iespējas, un biodegviela šajā procesā ieņem svarīgu vietu,” saka Kejs.
Bioķīmijas metode, kā no kafijas biezumiem iegūt degvielu, ir patentēta. No šīs masas var izspiest 15–20% izmantojamas eļļas, bet pārējo sadedzināt īpašās krāsnīs.
Izejvielas deficīts Londonā noteikti nav gaidāms. “Lielbritānijā katru gadu patērē 500 000 tonnu kafijas, un, ja mēs izmantotu visus pārpalikumus, varētu apsildīt tik lielu pilsētu kā Mančestra,” zina teikt uzņēmējs.
Daudzās valstīs aktīvi rit jaunu biodegvielas avotu izpēte – tai der gandrīz visi pārtikas atkritumi. Zviedrijā pirms dažiem gadiem pat sāka ražot degvielu no likvidētajiem trušiem, kuru valstī bija savairojies par daudz.
Stokholmā 300 autobusu un aptuveni 15 000 auto (daudzi ir taksometri) izmanto biogāzi. To iegūst no metāna, pārstrādājot notekūdeņus. Pilsētnieki arī nesen saņēmuši no pašvaldības dažādas krāsas konteinerus, lai varētu šķirot organiskos atkritumus.
Eiropas Savienība ir apņēmusies, ka līdz 2020. gadam 10% transporta jāizmanto atjaunojamie enerģijas resursi. Tiesa, pamatoti izskanējusi kritika pret, piemēram, etanola ražošanu no kukurūzas vai rapša sēklām, jo tā ir lauksaimniecības zemes un pārtikas izšķiešana.
Eksperte Sesīlija Mondeli no Cīrihes Tehniskās universitātes Šveicē iesaka ņemt vērā arī citus faktorus – biodegvielas ražošanā patērēto enerģiju, izmantotos ķīmiskos katalizatorus un radītos atkritumus.