Maijas Silovas skandāls ar jaunās latviešu filmas autoriem
Slavenības

Maijas Silovas skandāls ar jaunās latviešu filmas autoriem

Jauns.lv

Šonedēļ žurnālā „Kas Jauns” publicētais skandāls ap jauno latviešu filmu, kuras reklāmas rullītī bez atļaujas izmantota TV dīvas un modes žurnālistes Maijas Silovas seja, izraisījis pamatīgu ažiotāžu.

Maijas Silovas skandāls ar jaunās latviešu filmas ...

TV dīva Maija Silova apsver iespēju tiesāties ar režisores Māras Ķimeles dēlu Pēteri Ķimeli par viņas sejas un tēla izmantošanu filmas reklāmas video bez viņas atļaujas.
TV dīva Maija Silova apsver iespēju tiesāties ar režisores Māras Ķimeles dēlu Pēteri Ķimeli par viņas sejas un tēla izmantošanu filmas reklāmas video bez viņas atļaujas.

Jau aptuveni mēnesi internetā atrodams jaunās filmas reklāmas video. Tas īsumā atstāsta filmas sižetu - par jauna vīrieša iemīlēšanos meitenē no žurnāla vāka. Kad no žurnāla „Kas Jauns” pielikuma „Stils & Mode” puisis izgriež sava apsēstības objekta fotogrāfiju, atklājas, ka tā ir TV dīva Maija Silova. Uzlikdams izgriezto bildīti uz kāda pornožurnāla vāka pie kailas sievietes ķermeņa, skaistās blondīnes portretu filmas varonis no apjūsmošanas objekta pēkšņi „pārvērš” par savu erotisko fantāziju. Video atspoguļots arī sižets ar Maijas Silovas piedalīšanos no konkursa „Jaunais vilnis” aizkulisēm.

Topošās filmas „Falšais zaķis” mājaslapā ievietotā informācija liecina, ka galveno varoni - ar meiteni no žurnāla vāka apsēsto puisi - atveido teātra apvienības Umka.lv dalībnieks Andris Kalnozols. Filmā piedalās arī Jaunā Rīgas teātra aktieri Gatis Gāga un Iveta Pole, bet Maijas Silovas varones spēlēšana uzticēta Dailes teātra aktrisei Ievai Ertmanei un pazīstamajai teātra un operas izrāžu scenogrāfei Monikai Pormalei.

Maija Silova uzskata, ka viņas atpazīstamības izmantošana, ko viņa godīgi atstrādājusi sešu gadu laikā veidojot raidījumus un necenšoties izbraukt uz citu cilvēku rēķina, ir pirātiska un amorāla. Ja filmas veidotāji neizteiks atvainošanos, viņa apsver iespēju tiesāties.

Jaunais režisors Miks Ozoliņš apgalvo, ka filmas reklamēšanas nolūkā neriskētu izmantot slavenību vārdus bez viņu piekrišanas.
Jaunais režisors Miks Ozoliņš apgalvo, ka filmas reklamēšanas nolūkā neriskētu izmantot slavenību vārdus bez viņu piekrišanas.

„Ja Maijas Silovas sejas iekļaušana filmā bija iecerēts kā reklāmas triks, tad tas ir izdevies. Tomēr no profesionalitātes viedokļa šāda rīcība par filmas veidotājiem neko labu neliecina,” savu viedokli par šo situāciju kasjauns.lv pauž jaunais režisors Miks Ozoliņš, kurš pats šobrīd aktīvi reklamē savu pirmo pilnmetrāžas filmu, Holivudā tapušo „Es gribu tavu meiču”. Amerikas kino skolā vairākus gadus kino režiju apguvušais Ozoliņš skaidro, ka visur citur pasaulē slavenību izmantošana kinofilmās bez viņu piekrišanas tiktu definēta kā likuma pārkāpums. „Piemēram, filmējot ainas dzīvoklī, uzmanīgi jāpārbauda, lai fonā nebūtu, piemēram, „Pink Floyd” vai Alanisas Morisetes plakāts. Citādi var sanākt lielas ziepes. Ne velti producenti katras filmas tapšanai īpaši nodibina firmas. Ja nu kas… Runājot par konkrēto gadījumu ar Maiju Silovu, manuprāt, situācija ir komiska. Šādas lietas obligāti jāsaskaņo legālā veidā. Latvijā vēl varbūt varētu izšļūkt cauri, bet Amerikā un visur citur pasaulē noteikti iebrauktu lielās auzās.”

Maija Silova „padara trakus” ne tikai filmu varoņus

Reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks spriež, ka mākslas vārdā, kas jau tā Latvijā top nesamērīgi maz un reti, arī šādas situācijas ir pieļaujamas. Tomēr lieta abām pusēm jāizrunā.
Reklāmas speciālists Ēriks Stendzenieks spriež, ka mākslas vārdā, kas jau tā Latvijā top nesamērīgi maz un reti, arī šādas situācijas ir pieļaujamas. Tomēr lieta abām pusēm jāizrunā.

Par Latvijas reklāmas guru dēvētais Ēriks Stendzenieks neslēpj, ka ir pazīstams ar abām skandālā iesaistītajām pusēm. Tandēmā ar Pēteri Ķimeli viņš savulaik kopā strādājis pie „Runājošo akmeņu” projekta, kur Ķimelis gādājis par interaktīvās instalācijas audio dizainu. „Manuprāt, viņiem vajag aiziet padzert tēju un visu savā starpā izrunāt. Labāk vēlāk nekā nekad. Neaizmirsīsim, ka pasaulē 99% problēmu ir atrisināmas parunājoties. Es gan uzskatu, ka strīdiem vai skandāliem te nav pamata. Latvijā taču ir tik maz filmu, mākslas un provokatīvu darbu, ka uzskatu – mākslas vārdā tas ir attaisnojami,” saka reklāmas aģentūras „MOOZ” vadītājs Stendzenieks, piebilstot, ka viņš Maijas vietā sava tēla izmantošanu kādā mākslas darbā uztvertu pozitīvi, un, piemēram, tamlīdzīgu gadījumu kopā ar draugiem nosvinētu pie šampanieša glāzes. „Bet viņa taču tērē piecus, desmit tūkstošus eiro, lai katru mēnesi izskatītos labi un iekārojami. Domāju, ka tas varētu būt patīkami, - apzināties, ka esi iekļuvusi arī mākslas annālēs, nevis tikai dzeltenajā presē,” uzskata reklāmas speciālists.

Par savu „piedalīšanos” jaunajā latviešu filmā „Falšais zaķis” Maija Silova uzzināja, noskatoties šo reklāmas video:

Inta Mengiša, Diāna Lipsberga / Foto: Mārtiņš Purviņš, no izdevniecības "Rīgas Viļņi" arhīva