Martinsons: Jaunajiem IT uzņēmumiem būtu jāsavāc 10 miljoni lietotāji, pirms cerēt uz investīcijām
Lai pretendētu uz nopietnām riska kapitāla investīcijām trīs līdz piecu miljonu ASV dolāru (1,65 miljonu līdz 2,75 miljonu latu) apjomā, jaundibinātiem informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumiem, kas izstrādā mobilās aplikācijas vai interneta pakalpojumus, inovācijai ir jābūt vismaz desmit miljons lietotāju, intervijā biznesa portālam "Nozare.lv" teica igauņu "sērijveida" uzņēmējs un investors Alans Martinsons.
"Pirms pieciem gadiem, ja risinājumam varēja uzrādīt vismaz miljons lietotāju, tad bija iespējams saņemt riska kapitāla investīcijas. Tagad slieksnis ir virs desmit miljoniem lietotāju. Uz patērētājiem vērstai mobilajai aplikācijai ir jābūt šādam lietotāju skaitam, lai saņemtu pirmo riska kapitāla naudu," Martinsons teica.
Martinsons pieļāva, ka mazāku finansējumu - sēklas naudu, tā sauktās biznesa eņģeļu investīcijas, dažādu akseleratoru un inkubatoru naudu - var dabūt ar mazākiem lietotāju rādītājiem, taču jauniem uzņēmumiem ir jātiecas uz globālu tirgu. "Baltijā desmit miljonus lietotāju nesavāksi," viņš teica.
Vienlaikus Martinsons, kurš bieži apmeklē "Silīcija ieleju" ASV, teica, ka šķietami lielās, teju dienišķās investīciju plūsmas jaundibinātos IT uzņēmumos, pa ko ziņo tādi portāli kā "TechCrunch", nevajadzētu saprast kā jauna "burbuļa" simptomus.
"Nedomāju, ka sācis pūsties jauns burbulis. Ja paskatāmies uz riska kapitāla investīciju statistiku patlaban, salīdzinot ar to, kāda tā bija no1999. līdz 2001.gadam, riska kapitāla investīcijas, vismaz ASV, ir septiņas astoņas reizes mazākas. Tajos laikos tās bija milzīgas. Patlaban izaugsme ir stabila, varbūt desmit līdz 20% gadā," teica Martinsons, kurš vēl vasaras beigās bija vizītē "ielejā".
"Problēma ir, ka izmaksas, lai dibinātu uzņēmumu, ir desmit, pat simtreiz mazākas nekā agrākajos laikos, kas nozīmē, ka riska kapitāla investoram ir jāseko attiecīgi vairāk uzņēmumiem. Tas rada iespaidu, ka notiek milzu aktivitāte. Bet, ja paskatāmies uz reālām investīcijām, summas ir samērā stabilas. Investīcijas uz vienu kompāniju ir samazinājušās, un tā ir interesanta parādība," Martinsons sacīja.
Martinsons studējis datorzinības un matemātiku Maskavas Valsts universitātē, kur 1991.gadā ieguvis maģistra grādu. Pēc tam kā dibinātājs, investors, vadītājs vai valdes loceklis viņš piedalījies daudz un dažādos uzņēmumos Baltijas reģionā, galvenokārt ar IT saistītās nozarēs. Martinsons bija ziņu aģentūras "Baltic News Service" (BNS) dibinātājs, vadījis datoru tirgotāju un IT pakalpojumu sniedzēju "Microlink", kas pēc pārpirkšanas ir "Lattelecom Technology", bijis starptautiskā mūzikas televīzijas kanāla MTV reģionālās filiāles "MTV Networks Baltics" valdes priekšsēdētājs, partneris riska kapitāla investīciju fondos "Triagon Capital" un "MVTP". Patlaban viņš nodarbojas ar vairāku nesen dibinātu uzņēmumu attīstīšanu, tostarp kopā pirkšanas un atlaižu platformu "Cherry Media", ziņu un cita satura apstrādes uzņēmumu "Newspin.co", kā arī ar projektiem, kurus vēl nevarot publiskot.
Nozare.lv, LETA, Foto: Lita Krone/LETA